Zöld Közlekedés
Minden harmadik autós dízelt választana, az elektromos járművek iránt továbbra is csekély az érdeklődés
Az autóvásárlást tervezők 51,5 százaléka nem venne elektromos autót, 12,2 százalékuk megfontolná elektromos jármű vásárlását, a válaszadók fennmaradó része pedig bizonytalan a kérdésben.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A vizsgálatban a megkérdezettek 43,8 százaléka választotta a benzint mint preferált üzemanyagtípust, 38,9 százalékuk a dízelt, 10,4 százalékuk a hibridet, és mindössze 5,6 százalékuk az elektromos meghajtást – írja az alternativenergia.hu. A közleményben Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője kifejtette: a magas árak, a töltőhálózat hiányosságai és a villanyautókkal kapcsolatos tévhitek mind közrejátszanak abban, hogy a vevők nem lelkesednek a technológiáért. Úgy vélte, egyre világosabb, hogy a belsőégésű motorral felszerelt autók teljes kiváltása komoly kihívást jelent majd. Az állami intézkedések önmagukban nem elegendőek – a vásárlók egyszerűen nem állnak még készen a váltásra – tette hozzá. A közleményben emlékeztettek: az EU döntése értelmében 2035-től tilos lesz új benzines és dízelüzemű személyautót értékesíteni és minden újonnan forgalomba kerülő járműnek zéró károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie, a 2050-re kitűzött klímasemlegességi cél elérése érdekében.
A felmérés szerint azok, akik előnyben részesítik és hajlandók is elektromos járművet vásárolni, különféle indokokkal támasztják alá döntésüket. A válaszadók 47,2 százaléka úgy véli, hogy az elektromos autók üzemeltetése és karbantartása olcsóbb. Az elektromos autókban lényegesen kevesebb a mozgó mechanikus alkatrész, így a szervizelési költségek gyakran alacsonyabbak a benzines vagy dízelüzemű járművekhez képest. A növekvő üzemanyagárak szintén arra ösztönzik a sofőröket, hogy a költséghatékonyabb alternatívát jelentő elektromos meghajtást válasszák.
A megkérdezett autósok 17,6 százaléka az alacsonyabb adóterhek miatt választana elektromos járművet. Példaként említették, hogy Németországban és Franciaországban az elektromos autók számára mentességet vagy akár jelentős kedvezményeket kínálnak az éves üzemeltetési adók terén, Hollandiában a regisztrációs és forgalmi adó teljes megszüntetésével támogatják az elektromosjármű-vásárlást. A válaszadók 14,1 százaléka a kormányzati támogatások miatt döntene elektromos jármű mellett. Franciaországban például jövedelemtől függően a támogatás akár 7000 euró is lehet. A carVertical felhasználóinak 14 százaléka választana környezetvédelmi szempontok miatt elektromos alternatívát. Azok az a válaszadók, akik nem vásárolnának elektromos autót, döntésüket főként a magas árakkal, a korlátozott hatótávval és a hiányos infrastruktúrával indokolták. A kutatást a carVertical 2025 áprilisa és júliusa között, 35 országban – Európában és Európán kívül -, mintegy 16 000 résztvevő bevonásával végezte.
Zöld Közlekedés
2024 végére 3191 töltőberendezés és 6161 csatlakozó áll az autósok rendelkezésére
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) legfrissebb beszámolója szerint 2024 végén 3191 engedélyköteles elektromos töltőberendezés üzemelt Magyarországon.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A MEKH legfrissebb e-mobilitás jelentése – amelyet a szolgáltatók adatszolgáltatásai alapján állított össze – a 2024-es év negyedik negyedéves adatait összegezi. Az alternativenergia.hu beszámolója szerint a legtöbb töltőberendezés (1 119 db) Budapesten üzemelt, a vármegyék közül pedig a legtöbb berendezés Pest vármegyében található (425 db), majd ezt követi Veszprém vármegye 185 töltőberendezéssel.
2024 végén a 3191 töltőberendezésen összesen 6161 csatlakozó állt az autósok rendelkezésére. Ebből 4505 volt Type2 típusú, valamint további 40 darab egyéb, váltakozó áramú csatlakozó volt üzemben. Egyenáramú csatlakozókból 1085 darab CCS2, 472 darab CHAdeMO, valamint 59 darab egyéb egyenáramú csatlakozó volt elérhető. A csatlakozók megoszlását tekintve továbbra is a váltakozó áramú típusok adják a teljes állomány túlnyomó részét, arányuk a teljes állományon belül 74%.
Töltőberendezések darabszáma az időszak utolsó napján
| Vármegye | 2024. IV. negyedév |
| Bács-Kiskun | 118 |
| Baranya | 54 |
| Békés | 52 |
| Borsod-Abaúj-Zemplén | 121 |
| Budapest | 1 119 |
| Csongrád-Csanád | 87 |
| Fejér | 121 |
| Győr-Moson-Sopron | 153 |
| Hajdú-Bihar | 127 |
| Heves | 71 |
| Jász-Nagykun-Szolnok | 62 |
| Komárom-Esztergom | 77 |
| Nógrád | 20 |
| Pest | 425 |
| Somogy | 94 |
| Szabolcs-Szatmár-Bereg | 83 |
| Tolna | 35 |
| Vas | 63 |
| Veszprém | 185 |
| Zala | 124 |
| Összesen | 3 191 |
A felhasznált energia összmennyisége 8693 MWh volt. Ebből az AC (váltakozó áramú) töltések mennyisége 1898 MWh-t, míg a DC (egyenáramú) töltések mennyisége pedig 6795 MWh-t tett ki. A töltések darabszáma tovább nőtt mind az AC, mind a DC töltőpontokon. 2024 végére a szolgáltatók összesen 396 690 darab töltést regisztráltak. Az engedélyköteles elektromos töltőberendezésekről szóló beszámoló, valamint a töltőberendezéseket tartalmazó interaktív térkép elérhető a MEKH honlapján.
-
Zöld Energia6 nap telt el a létrehozás ótaItt az új akkumulátor-generáció: leválthatják a lítiumot egy új anyagra
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás ótaÚj lehetőség a napelemeseknek: az aggregátorokkal akár többszörös bevétel is elérhető
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás ótaÁllami támogatás érkezhet a napelemes háztartások számára energiatárolóra
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaAranyat érő gomba, pusztuló élőhelyek szigorúbb ellenőrzések jönnek Romániában
-
Zöld Közlekedés4 nap telt el a létrehozás ótaMegérkeztek az új Citarók: modernebb és kényelmesebb buszok járnak a fővárosban
