Kapcsolatfelvétel

Design

Műfenyőt vagy igazit?

Létrehozva:

|

Az első faárusok már megjelentek, a kínálattal nincs gond, de a neheze csak most jön. Milyet?

„Gyerekkoromban mindig erdei fenyőnk volt, azt lehetett kapni a szomszéd erdésznél. Miután hazahoztuk, kezdődött a forgatás művészete. Igyekeztünk megtalálni azt a szöget, amelyben se nagyon ferdének, se nagyon kopasznak nem tűnt, a mi fánk ugyanis valahogy mindig messze volt az ideálistól. Magamban mindig formás, rövid tüskéjű fára vágytam, és alig vártam, hogy menjünk a keresztszüleimhez. Nekik mindig sikerült gyönyörűt választani”. Ahogy egyik kollégánk példája is mutatja, nem csak a karácsonyokra és az ajándékokra, de bizony a fákra is emlékezünk, válasszunk gondosan.

Nem ordít róla
A műfenyőt vagy igazit kérdéskörben nem kívánunk érvelni, mindenki a saját hite, meggyőződése szerint teszi le a voksát az egyik, vagy a másik mellett. Tény, hogy a korábban csak amerikai filmekben látott műfenyők egyre valóság hűbbek, egyre nagyobb részesedést követelnek maguknak a fenyőfapiacon. A bevásárlóközpontokban feldíszített rondaságok a kategória legalja, ne ezek legyenek az irányadók. A megbízható forrásból beszerzett termékek kivitele egészen pazar, az ágak száma gyakran 600 feletti. Ha valakinél túl tökéletes formát látunk, legyünk gyanakvóak, ez a legelső jele annak, hogy utánzattal van dolgunk.

„Öt éve, hirtelen felindulásból vettünk műfenyőt. Mi voltunk a családban az elsők, minimum szentségtöréssel ért fel a dolog, aztán meg tátva maradt a szájuk, milyen szép. Ez még nem a pántos, hanem a beakasztós típus, soronként különböző méretű, megszámozott ágakkal, egyszerűen beakasztjuk mindet a helyére a törzsön, és kész. A 210 centis fa felállítása nem tart tovább negyed óránál, imádom. Idén ötödik alkalommal lesz használatban, de pont olyan, mint újkorában. Az ára már rég megtérült, de nem ezért választottuk, hanem mert utáltunk december 24-én te jó ég, a fa felkiáltással a homlokunkra csapni, majd rohangálni. Tárolni is tudjuk, egy nagyobb méretű porszívós dobozban, a padláson elfér” – osztotta meg velünk tapasztalatait egy kollégánk, amikor a szerkesztőségen belül fellángolt a műfenyő az igazi ellen vita.

Gyárilag beépített LED, biztos megtérülés
A fajta- és méretválaszték az idei évben különösen lenyűgöző. Az átlagos méret 150, 180, 210 centiméter, de 6, sőt, 10 méteres óriást is vehet, aki tudja hová rakni. Szabad a vásár a szélesebb és slankabb, dús és még dúsabb fák között, de a tüske tekintetében is válogathatunk. A szaküzletekben és a webshopokban két, vagy háromdimenziós levéltípus, a tűlevél és ezek keveréke az alap, de – kapaszkodjunk meg – a Dekortrend-nél zúzmarás, tobozos, műhavas versenyzők is indulnak. Még professzionálisabb a hatás, ha gyárilag rátekert, rögzített (és általában LED-es) világítással vásároljuk meg a fánkat. Ha a műfenyő mellett döntünk, egyszeri beruházás után tíz évre biztosan le lesz a gondunk a karácsonyfáról, általában ekkora élettartamot jósolnak az eladók a terméknek. A gyors építés hívei pop-up fát is választhatnak: először összerakjuk a talpra állított törzset, majd egyszerűen ráhúzzuk az abroncsszerű ágsorokat. Az egész művelet első alkalommal sem lehet több néhány percnél.

Megtaláltad az igazit?
Ha a műfenyőt választók környezetvédelmi szempontokkal érvelnek, nyugodtan igazítsuk ki őket. Az ünnepekért életüket áldozó örökzöldeket ugyanis kifejezetten erre a célra, haszonnövényként termelik, szó sincs tehát erdőirtásról és környezetrombolásról. Választás előtt viszont gondoljuk át, hogy telnek nálunk az ünnepek, és a későbbiekben van-e célunk a fával. Ha például csak a Szentestét töltjük otthon, majd utána rokonlátogató raliba kezdünk és bejárjuk az ország legtávolabbi pontjait, nem szempont karácsonyi dekorációnk kulcsdarabjának tartóssága. Más a helyzet, ha otthoni semmittevés a program, és nem akarjuk a reggeleket porszívózással kezdeni.

Tartós, de szúr
A hosszú tüskéjű, ritkás ágrendszerű fekete fenyő illata pazar, nagy előnye, hogy két-három hétig biztosan nem fogja hullatni a levelét. Feldíszíteni – pont a hosszú tüskék miatt – elég macerás, törzse is a vaskosabbak közül való. Tartósságban pont az ellentéte a lucfenyő, tüskéi a harmadik vagy negyedik lakásban töltött napon tömeges öngyilkosságot követnek el. A földön heverő tetemek egyáltalán nem mutatnak jól István nap környékén, illata és elérhető ára miatt mégis ez a legnépszerűbb típus. Az ezüstfenyő minőségi ugrás, ágai és levelei egyaránt sűrűk, a színe kifejezetten elegáns. A legtartósabb, és ezért az elmúlt években egyre kelendőbb a nordmann fenyő, tüskéi puhábbak, életigenlők, vidáman bírják Vízkeresztig.

Az ünnepek előtt úton-útfélen fát árulnak. A vágott fenyőt is próbáljuk megbízható forrásból beszerezni, a nejlonhálót csak a választás után engedjük ráhúzni. Az igazán profik még a talpat is magukkal viszik, ugyanis sok helyen benne van az árban a törzs méretre faragása.

Lehet élőt is
A földlabdás vagy cserepes fában gondolkodó boldog kerttulajdonosok számára a legfőbb intelem, hogy csak ellenőrzött helyszínen (például faiskolában) szerezze be az újdonsült családtagot. A növényeket ugyanis nem egyszerűen gyökerestül kiszedik a földből, hanem kifejezetten erre a célra termesztik, gyökérzetüket évről évre visszavágják. A kertészetben kérdezzük meg, hogyan kell locsolni, és a lehető legutolsó pillanatban vigyük be a melegbe, semmiképp ne állítsuk radiátor mellé.

Az ünnepek elmúltával csak lassan, több nap alatt szoktassuk vissza a kinti mínuszokhoz, nehogy felboruljon a növény víz- és tápanyag ellátása. A kiültetéssel koratavaszig várni kell. A kertbarátoknak nem csak klasszikusok között érdemes körülnézni, a cukorsüveg fenyő vagy éppen az oszlopos tiszafa karácsonyfaként, és később a kertben is jól mutat. Érdekes trend, hogy egyre több helyen lehet gyökeres fenyőfát bérelni, ami azt jelenti, hogy az ünnepek után potom pénzért visszaveszik az árusok, kertészetek a náluk vásárolt növendékeket.

forrás: forestpress.hu

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Design

Innád papírból a kólát?

Létrehozva:

|

Szerző:

Magyarországon teszteli egyik új fejlesztését, az újrahaszosítható papírpalackot a Coca-Cola – jelentették be keddi sajtótájékoztatójukon Budapesten a cég képviselői.

A The Coca-Cola Company magyarországi ügyvezetője a rendezvényen jelentős csomagolástechnológiai fejlesztésnek nevezte a papírpalackot, amelyet a dán Paper Bottle Company (Paboco) közreműködésével fejlesztettek. Kerekes Péter közölte, hogy a 2 hétig tartó tesztprogram kiskereskedelmi partnere a kifli.hu online élelmiszerbolt lesz, rajtuk keresztül szerdától juttatják el a vásárlókhoz a növényalapú italt tartalmazó palackokat. Szabó Réka, a kifli.hu kereskedelmi igazgatója közölte, hogy nem csupán fogyasztói visszajelzés alapján értékelik, de vissza is gyűjtik a palackokat vizsgálatra. Ebből kiderül, alkalmasak-e a kiskereskedelmi forgalomra, bírják-e az igénybevételt a felhasználásig. A Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatója a fejlesztést azzal indokolta, hogy a fogyasztók elvárják a fenntarthatóságot, a környezettudatosságot. Békefi László hozzátette, hogy a vállalat ennek megfelelve számos fejlesztést jelentett be az elmúlt években, és idén csaknem 600 millió forintot fordít arra, hogy a dobozos multipack termékek műanyag csomagolását kartonpapírra cserélje. A bejelentést a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség főtitkára méltatta a bemutatón.

Nagy Miklós üdvözölte, hogy a cégek fenntarthatósági vállalásai a termékeik csomagolására is kiterjednek. Becslések szerint a csomagolóanyagok világpiaca eléri az évi ezer milliárd dollárt, amiből az élelmiszer- és italcsomagolások részesedése legalább 50 százalék – tette hozzá. A csomagolóipart – mint fogalmazott – sokszor tekintik a környezetszennyezés egyik fő felelősének, de minden termék előállítása jobban terheli a környezetet, mint a csomagolása. Környezeti szempontból ezért az a legjobb, ha a csomagolás védelmében minden áru eljut a fogyasztóhoz, és ezzel betölti a rendeltetését – hangsúlyozta. Az MTI kérdésére közölték, hogy a fejlesztési folyamat nem zárult le, így annak költségét csak a befejezést követően tudják közölni. Terveik szerint hamarosan olyan papírpalack kerülhet a piacra, amely az újrahasznosítható műanyag bélést és kupakot elhagyva teljes mértékben papírként hasznosítható újra.

 

 

Képek: coca-cola.hu

Tovább olvasom

Design

Gomba alapú, lebomló koporsót fejlesztettek holland kutatók

Létrehozva:

|

Szerző:

A különleges koporsó környezetbarát alternatívát kínál: nemcsak a természetes bomlást gyorsítja, de még a szennyezett talaj regenerálódását is segíti.

Bár sokan nem gondolnak bele, a gombák valójában lenyűgöző organizmusok, amelyek nemcsak a táplálkozásban, hanem a gyógyászatban is remekül alkalmazhatóak. Sőt, több szakértő úgy véli, hogy az élőlények még a zöldebb jövő megteremtésében is segíthetnek, hozzájárulhatnak például az olajszivárgások semlegesítéséhez. Egy holland kutató egészen meglepő területen, a temetkezésekben próbálja meg hasznosítani a gombákat – számol be a Treehugger. A Bob Hendrikx startupja, a Loop által készített Living Cocoon (Élő Gubó) a gombák fonalszerű, vegetatív részéből, micéliumból áll. A speciális koporsó felgyorsítja a bomlást, illetve javítja a talaj állapotát, miközben a benne lévő holttest néhány év alatt eggyé válik a természettel. A hagyományos temetési eljárások meglepőek károsak a környezetre. A koporsókból, illetve a kezelt holttestekből káros anyagok kerülhetnek a földbe, a normál temetést követő bomlás pedig kifejezetten lassú. Sőt, a hamvasztás is problémás lehet, hiszen a maradványok égetése során többek között szén-dioxid és higany kerül a levegőbe.

A Living Cocoon ugyanakkor kizárólag természetes, veszélytelen anyagokból épül fel. A micéliumhoz szerves vegyületeket adnak, a keveréket pedig egy formába helyezik: ahogy a micélium növekedik, felfalja a vegyületet, és nagyjából egy hét alatt felveszi az öntőforma, azaz a koporsó alakját. A folyamat további előnye, hogy nem igényel semmiféle külső energiát, fényt vagy hőt. A speciális koporsó úgy lett kifejlesztve, hogy a talajba engedve nemhogy ne ártson, hanem kifejezetten kedvezzen a földnek. Korábbi vizsgálatok már igazolták, hogy a micélium alapú anyagok képesek kivonni a különböző szennyező anyagokat. Hendrikx szerint jelenlegi életmódunk fenntarthatatlan, a Living Cocoon segítségével ugyanakkor segíthetünk a talajon, ahelyett, hogy károsítanánk azt.

A Loop eddig tíz alkalommal tesztelte élesben a koporsóját Delftben és Hágában. A vállalat célja az, hogy további elemzésekkel jobban megértsék, miként befolyásolja a Living Cocoon a föld minőségét. Hendrikx bízik benne, hogy fejlesztésükkel egy nap segíthetik majd a helyi önkormányzatokat a szennyezett területek helyreállításában.

 

 

Képek: loop-of-life.com

Tovább olvasom

Design

Bemutatták az újahasznosított műanyagból készült Lego kockát

Létrehozva:

|

Szerző:

A Lego csoport bemutatta az újrahasznosított műanyagból készült LEGOR kocka prototípusát, amellyel egy újabb lépést tesz a LEGO termékek fenntarthatósága felé – közölte a cég szerdán az MTI-vel.

Az eldobott PET palackokból készült kocka új prototípusa az első, ami újrahasznosított anyagból készült, és amely megfelel a cég szigorú minőségi és biztonsági feltételeinek. Sok időbe telik, mire az újrahasznosított kockák a LEGO dobozokban is megjelenhetnek. A kutatók tovább tesztelik és fejlesztik a PET formulát, azután dönthetnek a próbagyártásról – tették hozzá. Az újrahasznosított kocka prototípusa a Lego csoport legújabb fenntarthatóságot elősegítő fejlesztése. 2020-ban a cég bejelentette, hogy eltörli az egyszer használatos műanyagot a termékek dobozaiból, 2018-ban pedig megkezdte a fenntartható forrásból származó cukornád alapú, polietilénből készült elemek gyártását.

forrás: lego.com

A Lego csoport fenntartható anyagokra irányuló törekvése csak egy a cég számos kezdeményezése közül, amelyekkel pozitív hatást szeretnének gyakorolni. A Lego csoport több mint 400 millió amerikai dollárt (mintegy 117 milliárd forint) fektet be három év alatt (2022-ig), hogy felgyorsítsa a fenntarthatósággal kapcsolatos céljainak megvalósítását. A Lego csoport bevétele 13 százalékkal 43,7 milliárd dán koronára (2154 milliárd forint) nőtt tavaly – közölte pénzügyi eredményeit az MTI-vel a dán építőjáték-gyártó márciusban. A működési eredménye 12,9 milliárd dán koronát tett ki 2020-ban, 19 százalékkal nőtt egy év alatt. A cég közlése szerint minden piacon kétszámjegyű volt az értékesítés növekedése; különösen nagy mértékben erősödtek Kínában, az amerikai kontinensen, Nyugat-Európában, illetve az ázsiai és csendes-óceáni térségben.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák