Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

Speciális egység fogja védeni a méheket

Létrehozva:

|

Speciális különítményt hozott létre a Fehér Ház az észak-amerikai háziméh-populációk hanyatlásának megfékezésére. A méhek és más, a beporzást végző rovarok pusztulása több mint húsz éve drasztikus méreteket ölt világszerte.

Az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) és a mezőgazdasági minisztérium vezényletével megvalósuló projekt keretében nyolcmillió dollárt fordítanak új háziméh-élőhelyek kialakítására. Az amerikai háziméh-populációk mérete 23 százalékkal csökkent az elmúlt télen a genetikai sokszínűség csökkenése, a rovarirtó szerek és egyéb tényezők miatt.

Az amerikaiak által fogyasztott élelmiszerek – többek közt az alma, a répa és az avokádó – negyede a méhek általi beporzásnak köszönhető. A Fehér Ház szerint a háziméhek több mint 15 milliárd dollár értékű gyümölcs és virág beporzását végezik el az Egyesült Államokban.

Az amerikai méhpopulációk hanyatlásának okai közé tartozik a természetes takarmányok lecsökkenése, a nem megfelelő étrend, a parazitafertőzések és a betegségek is. Növekszik a kaptárak elnéptelenedésével járó tünetegyüttes, az úgynevezett kaptárelhagyás (Colony Collapse Disorder, CCD) előfordulásának gyakorisága is, amikor az egy kaptárban élő méhek száma gyorsan, váratlanul és katasztrofális mértékben lecsökken. Egyéb észak-amerikai beporzók, köztük a pompás királylepke (Danaus plexippus) állományai is hanyatlást mutatnak.

Advertisement

Néhány környezetvédelmi csoport kritizálta az amerikai elnököt, hogy nem tesz közvetlenebb lépéseket a probléma kezelésére, többek közt a méhpusztulással összefüggésbe hozható, neonikotinoid alapú növényvédő szerek használatának visszaszorítására – adta hírül a BBC News.

A méhpopulációk hanyatlásának megfékezését célzó terv múlt heti bejelentésekor Barack Obama elnök egy olyan speciális egység felállítására szólította fel az amerikai Környezetvédelmi Ügynökséget (EPA) és a mezőgazdasági minisztériumot, amelynek hat hónapon belül kell kidolgoznia egy stratégiát a méhek és egyéb beporzók védelme érdekében.

Advertisement

A terv ismertetésével egy időben jelentették be, hogy öt államban – Michigan, Minnesota, Észak- és Dél-Dakota, valamint Wisconsin területén – támogatást kapnak azok a farmerek, akik új élőhelyeket alakítanak ki a háziméh-populációk számára.

forrás: piacesprofit.hu

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöldinfó

A környezetvédelem természetes része a tudatos pénzkezelésnek

Egy magatartáskutatás alapján, aki takarékos, az zöldebben él.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A pénzügyileg takarékos emberek nagyobb valószínűséggel viselkednek környezettudatosan. Aki viszont imád vásárolni, az hajlamos kevésbé figyelni a környezeti szempontokra – derült ki a Budapesti Corvinus Egyetem friss tanulmányából, amely részleteit olvashatjuk az alternativenergia.hu. A kutatás szerint a pénzügyi tudatosság nemcsak a pénztárcának, hanem a bolygónak is jót tesz: a pénzügyi takarékosság ugyanis közvetlenül hozzájárul a zöld viselkedéshez, és azok, akik odafigyelnek kiadásaikra, hajlamosabbak takarékosan bánni a természeti erőforrásokkal is, legyen szó energiafogyasztásról, hulladéktermelésről vagy a vásárlási szokásaikról. A takarékossági attitűd a legerősebb előrejelzője a környezettudatos magatartásnak, és ez fontosabb, mint az, hogy környezettudatosnak vallja-e magát az illető – áll a Corvinus kutatóinak tanulmányában. Ezzel szemben a vásárlásorientált szemlélet – az, hogy valaki szeret költeni, új termékeket vásárolni – gyengíti a környezetbarát viselkedés iránti hajlandóságot, bár ez a kapcsolat nem erős, mégis statisztikailag kimutatható: minél inkább a fogyasztás áll valaki életében a középpontban, annál kevésbé valószínű, hogy környezettudatos döntéseket hoz.
A tanulmány szerint a környezetvédelmi és környezettudatos magatartást ösztönző üzenetek önmagukban nem elegendőek, mert erősebb a hatásuk a gazdasági növekedésre és fogyasztásra buzdító narratíváknak.

A kutatás egyik legfontosabb következtetése, hogy a környezetvédelem nem feltétlenül igényel külön erőfeszítést, hanem a tudatos pénzügyi magatartás természetes velejárója. Másképp fogalmazva: aki figyel a pénzére, az a bolygóra is jobban figyel, de a környezettudatos viselkedést nem lehet pusztán oktatással vagy információval formálni. A szerzők szerint a kognitív ösztönzőkön túl kell lépni, mert legalább ennyire meghatározóak a szokások (például a takarékosság) és az érzelmi attitűdök (mint például a vásárláshoz való viszony). Példaként említik, hogy a túrázás a természetben élménye a gyermekkorban később a felnőtt életben erősebb környezetvédelmi attitűdök kialakulásához vezethet, mint a közvetlen környezetvédelmi oktatás. A kutatók szerint a cégek is sokat tehetnek azzal, ha a takarékos és fenntartható viselkedést támogatják, akár belső képzésekkel, akár ösztönzőprogramokkal, ilyen lehet az energiahatékonysági tréning, a hulladékmegelőzési ötletpályázat vagy az otthoni környezettudatos viselkedés jutalmazása.

A környezet védelme érdekében a vállalatoknak érdemes mellőzniük a felesleges vásárlást ösztönző üzeneteket, és népszerűsíteniük javítási, újrafelhasználási lehetőségeket és a közös használatú szolgáltatásokat, mint például az autómegosztást vagy a közösségi kerékpározást – áll a kutatásban.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák