Zöld Közlekedés
Mozgásban termelt energia – a kutatók szerint valós alternatíva lehet a napelemes jármű
Úgy tűnik, a járművekre szerelt napelemek értékes megoldást jelenthetnek a közlekedésben.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A Holland Alkalmazott Tudományos Kutatási Szervezet (TNO), a Fraunhofer Napenergia Rendszerek Intézete (Fraunhofer ISE) és három járműbe integrált fotovoltaikus rendszereket (VIPV) gyártó cég – a német Sono Solar, a holland Lightyear Layer és az IM Efficiency – kilenc hónapos projektben vizsgálta a napelemekkel felszerelt járművek potenciálját – írja az alternativenergia.hu. A méréseket autópályákon, városi és vidéki utakon végezték, a kutatás egy 2023-ban indult, hároméves európai projekt része, amely a VIPV-k hatékonyságát és valós teljesítményét kívánja felmérni. 2024 márciusától 18 járművet láttak el akkumulátoros érzékelőrendszerekkel: öt teherautót, két buszt, négy kisteherautót és hét személyautót. A 70 oldalas, a projekt eddigi eredményeit értékelő tanulmány megerősíti, hogy a járművekre telepített napelemek értékes, mobil megújuló energiaforrást jelenthetnek a közlekedési szektor számára. A kutatás kimutatta, hogy a műholdas és meteorológiai adatok hasznosak ahhoz, hogy beépítsék az árnyékoláshoz (épületek, fák, más járművek) köthető faktort a modellbe, de a reális energiahozam értékeléséhez az útvonal-helyzet- és használat-specifikus információk is szükségesek. A jelentés részletes elemzéseket tartalmaz a nyerges vontatók, elektromos kisteherautók, elektromos személyautók, VIPV-flották és az újratöltő infrastruktúra teljesítményéről.
A parkolási helyzetek különösen árnyékolt környezetet teremtenek, ami csökkenti az energiahozamot, ezért a jelentés stratégiai parkolási megoldásokat vagy kiegészítő töltési módszereket javasol. Az oldalpanelek a tetőre szerelthez képest körülbelül 50%-kal kevesebb besugárzást kapnak: a tetőpanelek átlagos napi teljesítménye 2,8 kWh/m², az oldalpaneleké 1,3 kWh/m² volt.
A korábbi prediktív modellek alapján Dél-Európában a VIPV-k az alacsony éves futásteljesítményű (4000–5000 km) személygépkocsik energiaigényének akár 50%-át, Közép-Európában 35%-át fedezhetik. A tanulmányban kiemelték, hogy a hosszú távú trendek megerősítéséhez további szezonális adatokra, különösen tavaszi és nyári adatokra van szükség.
A kutatók a mérést Dél- és Kelet-Európára is kiterjesztik, a végleges jelentés 2026-ra várható. Ez tartalmazni fogja a frissített eredményeket és ajánlásokat a VIPV-k járműtípusok és régiók szerinti optimális bevezetésére.
Zöld Közlekedés
Tesla vezet, de jönnek a kínai márkák is a hazai használtautó-piacra
Az elektromos márkák egy-két év múlva jelennek meg nagyobb tömegben a használtautó-piacon.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A magyarországi használtautó-piacon a 2026-2027-es időszakban, a flottaautók kifutásával, második hullámként jelenhet meg nagyobb tömegben a használt elektromos autók kínálata – erre számít az egyik legjelentősebb piaci szereplő, az országos kereskedelmi hálózattal rendelkező Das WeltAuto. Az alternativenergia.hu kifejti: az elektromos autók aránya a teljes használtpiacon még mindig elenyésző, a szegmens azonban látványosan élénkül. A használtautó-piac stabilan növekszik, miközben új korszak kezdődik: az elektromos és kínai márkák megjelenése átrajzolja a jövő kínálatát – hívja fel a figyelmet Tóth Péter, a Das WeltAuto értékesítési igazgatója. A közleményben idézik a Datahouse statisztikáját, amely szerint a Tesla továbbra is a legjelentősebb elektromos márka a magyarországi használtautó-piacon, 2655 tranzakcióval és 0,38 százalékos részesedéssel. A kínai újhullámos márkák (MG, BYD, Omoda, DFSK, Jaecoo, Lynk & Co, Aiways, NIO stb.) összesen 1155 jármű eladásával még csak 0,17 százalékos szeletet fednek le a piacból, de megjelenésük már jól látható. A kínai márkák mezőnyét az MG közel 800 autóval vezeti, ugyanakkor a BYD gyorsan növeli ismertségét – teszik hozzá.
A közleményben emlékeztetnek arra, hogy a teljes magyarországi használtautó-piac 2025 első kilenc hónapjában lendületben maradt: közel 700 ezer tulajdonosváltás történt január és szeptember között, 2,8 százalékkal haladva meg az előző év azonos időszakának adatát. Szeptemberben ismét 80 ezer fölé emelkedett a havi tulajdonosváltás. A magyar használtautó-piacot változatlanul három márka – az Opel, a Volkswagen és a Suzuki – uralja. A piacszegmensre bontott szerkezet stabil: a kompakt (C-szegmens) és kisautó (B-szegmens) továbbra is a legnépszerűbb, eközben az SUV-láz a használt járművek esetében jóval visszafogottabb, mint az új autóknál. A tranzakciók közel ötöde (19,2 százalék) Budapesten zajlik, a főváros és agglomerációja az országos forgalom több mint harmadát (35,8 százalék) adja. Tóth Péter közölte, a Das WeltAuto hálózatában azt tapasztalják, hogy az ellenőrzött előéletű autók gyorsabban találnak gazdára, még a bizonytalanabb piaci környezetben is. A vásárlók ma sokkal tudatosabbak: a bizalom és az átlátható szerviztörténet felértékelődött – mutatott rá.
A Das WeltAuto a Volkswagen konszern márkáit forgalmazó Porsche Hungaria használtautó-üzletága. A 30 márkakereskedésből álló országos értékesítői hálózatban a vevők állapotfelmérésen átesett, gondosan szervizelt autók közül választhatnak, a legjobb minőségű járművek esetében a cég garanciát is vállal.
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaÉletveszély és milliós károk: barnamedvék uralják a közép-erdélyi térséget
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás ótaÍgy verik át az MVM ügyfeleit hamis számlákkal és fenyegető levelekkel
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaAranysakálok jelzik a környezet mikotoxinszennyezését a dél-magyarországi térségben
-
Zöld Energia2 nap telt el a létrehozás ótaMagyarország világelső lett a napelemes áramtermelés arányában
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás ótaEgyszerű ügyintézéssel kínál korszerű klímát az MVM
