Zöld Közlekedés
Mozgásban termelt energia – a kutatók szerint valós alternatíva lehet a napelemes jármű
Úgy tűnik, a járművekre szerelt napelemek értékes megoldást jelenthetnek a közlekedésben.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A Holland Alkalmazott Tudományos Kutatási Szervezet (TNO), a Fraunhofer Napenergia Rendszerek Intézete (Fraunhofer ISE) és három járműbe integrált fotovoltaikus rendszereket (VIPV) gyártó cég – a német Sono Solar, a holland Lightyear Layer és az IM Efficiency – kilenc hónapos projektben vizsgálta a napelemekkel felszerelt járművek potenciálját – írja az alternativenergia.hu. A méréseket autópályákon, városi és vidéki utakon végezték, a kutatás egy 2023-ban indult, hároméves európai projekt része, amely a VIPV-k hatékonyságát és valós teljesítményét kívánja felmérni. 2024 márciusától 18 járművet láttak el akkumulátoros érzékelőrendszerekkel: öt teherautót, két buszt, négy kisteherautót és hét személyautót. A 70 oldalas, a projekt eddigi eredményeit értékelő tanulmány megerősíti, hogy a járművekre telepített napelemek értékes, mobil megújuló energiaforrást jelenthetnek a közlekedési szektor számára. A kutatás kimutatta, hogy a műholdas és meteorológiai adatok hasznosak ahhoz, hogy beépítsék az árnyékoláshoz (épületek, fák, más járművek) köthető faktort a modellbe, de a reális energiahozam értékeléséhez az útvonal-helyzet- és használat-specifikus információk is szükségesek. A jelentés részletes elemzéseket tartalmaz a nyerges vontatók, elektromos kisteherautók, elektromos személyautók, VIPV-flották és az újratöltő infrastruktúra teljesítményéről.
A parkolási helyzetek különösen árnyékolt környezetet teremtenek, ami csökkenti az energiahozamot, ezért a jelentés stratégiai parkolási megoldásokat vagy kiegészítő töltési módszereket javasol. Az oldalpanelek a tetőre szerelthez képest körülbelül 50%-kal kevesebb besugárzást kapnak: a tetőpanelek átlagos napi teljesítménye 2,8 kWh/m², az oldalpaneleké 1,3 kWh/m² volt.
A korábbi prediktív modellek alapján Dél-Európában a VIPV-k az alacsony éves futásteljesítményű (4000–5000 km) személygépkocsik energiaigényének akár 50%-át, Közép-Európában 35%-át fedezhetik. A tanulmányban kiemelték, hogy a hosszú távú trendek megerősítéséhez további szezonális adatokra, különösen tavaszi és nyári adatokra van szükség.
A kutatók a mérést Dél- és Kelet-Európára is kiterjesztik, a végleges jelentés 2026-ra várható. Ez tartalmazni fogja a frissített eredményeket és ajánlásokat a VIPV-k járműtípusok és régiók szerinti optimális bevezetésére.
Zöld Közlekedés
Feszültség az EU és Kína között az elektromos autók támogatása miatt
Folytatódnak az Európai Unióval az egyeztetések a kínai elektromos autók ármegállapodásáról.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi védintézkedésekről, az EU és egyes kínai vállalatok külön tárgyalásai kockára tehetik a kölcsönös bizalmat, és lassíthatják az általános előrehaladást – írja az alternativenergia.hu. Ho Ja-tung, a minisztérium szóvivője pekingi sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a felek a hét elején kereskedelmi védintézkedésekről szóló megbeszéléseket folytattak, és a konzultációk a jövő héten is folytatódnak. “Kína üdvözli az EU döntését, hogy újraindítja a minimálár-megállapodásra vonatkozó konzultációkat, és értékeli, hogy az EU visszatért a párbeszéden alapuló konfliktuskezelés útjára” – fogalmazott.
A szóvivő szerint a kínai gépipari és elektronikai import-export kamarát több kínai vállalat hatalmazta fel egy olyan javaslat előterjesztésére, amely egységes iparági álláspontot képvisel – emelte ki, hozzátéve, hogy a felek ezen az alapon több fordulóban folytattak konzultációkat, és előrelépést értek el. “Kína reméli, hogy az EU betartja a kétoldalú vezetői szinten elért fontos konszenzust, szigorúan követi a megkülönböztetésmentesség elvét, és a korábbi munkára alapozva mielőbb párbeszéd útján rendezi a súrlódásokat”- közölte. Hozzátette: ez elősegítené mindkét fél iparágainak fejlődését egy nyitott és stabil piaci környezetben.
Az Európai Unió 2024 októberében akár 45,3 százalékos vámokat hagyott jóvá azokra a kínai elektromos autókra, amelyek esetében a brüsszeli vizsgálat szerint tisztességtelen állami támogatások befolyásolhatják a piaci verseny alakulását. Peking szerint gyártói versenyképesebbek, és a vámok helyett minimáláras megoldást javasolt.
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás ótaIngyenes hőszigetelés és bónuszrendszer: új lendületben a hazai épületfelújítás
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás ótaA napenergia mellé tárolók kellenek: új irányt jelöltek ki
-
Zöld Energia4 nap telt el a létrehozás ótaEnergiatárolás: ki pályázhat a 2,5 milliós állami támogatásra?
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás ótaVízre hangolt jövő: Debrecen átfogó fejlesztésekkel válaszol a klímaváltozás kihívásaira
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaTöltőkábelek elektromos autókhoz: biztonság, gyorsaság és megbízhatóság
