

Zöld Közlekedés
Mozgásban termelt energia – a kutatók szerint valós alternatíva lehet a napelemes jármű
Úgy tűnik, a járművekre szerelt napelemek értékes megoldást jelenthetnek a közlekedésben.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A Holland Alkalmazott Tudományos Kutatási Szervezet (TNO), a Fraunhofer Napenergia Rendszerek Intézete (Fraunhofer ISE) és három járműbe integrált fotovoltaikus rendszereket (VIPV) gyártó cég – a német Sono Solar, a holland Lightyear Layer és az IM Efficiency – kilenc hónapos projektben vizsgálta a napelemekkel felszerelt járművek potenciálját – írja az alternativenergia.hu. A méréseket autópályákon, városi és vidéki utakon végezték, a kutatás egy 2023-ban indult, hároméves európai projekt része, amely a VIPV-k hatékonyságát és valós teljesítményét kívánja felmérni. 2024 márciusától 18 járművet láttak el akkumulátoros érzékelőrendszerekkel: öt teherautót, két buszt, négy kisteherautót és hét személyautót. A 70 oldalas, a projekt eddigi eredményeit értékelő tanulmány megerősíti, hogy a járművekre telepített napelemek értékes, mobil megújuló energiaforrást jelenthetnek a közlekedési szektor számára. A kutatás kimutatta, hogy a műholdas és meteorológiai adatok hasznosak ahhoz, hogy beépítsék az árnyékoláshoz (épületek, fák, más járművek) köthető faktort a modellbe, de a reális energiahozam értékeléséhez az útvonal-helyzet- és használat-specifikus információk is szükségesek. A jelentés részletes elemzéseket tartalmaz a nyerges vontatók, elektromos kisteherautók, elektromos személyautók, VIPV-flották és az újratöltő infrastruktúra teljesítményéről.
A parkolási helyzetek különösen árnyékolt környezetet teremtenek, ami csökkenti az energiahozamot, ezért a jelentés stratégiai parkolási megoldásokat vagy kiegészítő töltési módszereket javasol. Az oldalpanelek a tetőre szerelthez képest körülbelül 50%-kal kevesebb besugárzást kapnak: a tetőpanelek átlagos napi teljesítménye 2,8 kWh/m², az oldalpaneleké 1,3 kWh/m² volt.
A korábbi prediktív modellek alapján Dél-Európában a VIPV-k az alacsony éves futásteljesítményű (4000–5000 km) személygépkocsik energiaigényének akár 50%-át, Közép-Európában 35%-át fedezhetik. A tanulmányban kiemelték, hogy a hosszú távú trendek megerősítéséhez további szezonális adatokra, különösen tavaszi és nyári adatokra van szükség.
A kutatók a mérést Dél- és Kelet-Európára is kiterjesztik, a végleges jelentés 2026-ra várható. Ez tartalmazni fogja a frissített eredményeket és ajánlásokat a VIPV-k járműtípusok és régiók szerinti optimális bevezetésére.

Zöld Közlekedés
Új lendületet kapott a vállalati e-autó program a megemelt támogatással
Szeptember végéig több zöldautó állt forgalomba, mint a tavalyi rekordévben összesen.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Mostanáig több mint 93 ezer tisztán elektromos gépkocsit szereltek fel zöld rendszámmal Magyarországon. Február óta már a nyolcadik hónapban állt munkába bármelyik korábbi havi adatnál nagyobb számú klímabarát jármű – mondta az alternativenergia.hu. Januártól szeptemberig 22 628 e-autót láttak el világoszöld hatósági jelzéssel, többet, mint az eddig legjobban teljesítő 2024-ben egész évben. Kilenc hónap után tehát már biztosra vehető a csúcsdöntés. Változatlan ütemű élénküléssel számolva az új éves rekord meghaladhatja akár a 30 ezer egységet is. Ha az idei negyedik negyedév a megelőző háromhoz hasonló mértékű gyarapodást hoz, a leginkább környezetkímélő hazai flotta még idén eléri a 100 ezres darabszámot – ismertette a tárca.
Az EM tájékoztatása szerint 2020 eleje óta a magyarországi villanyautó-állomány a tizenkétszeresére nőtt, 2023 őszéhez képest megduplázódott. A további bővülést nagyban elősegítheti, hogy a vállalati e-autó program keretösszegét 10 milliárd forinttal emelték meg. A december elsejéig elérhető támogatásból még az eredeti, 30 milliárd forintos keretösszeget sem kötötték le teljesen szerződésekben. A fenntarthatóbb működésre törekvő cégeknek tehát mindenképpen érdemes pályázniuk, különösen, mert a korszerű elektromos gépkocsik üzemeltetése, karbantartása olcsóbb, mint a hagyományos hajtásúaké – hívta fel a figyelmet a minisztérium.
-
Otthon1 hét telt el a létrehozás óta
Luxusnégyzetméterek Budán: akár 2 millió forint is lehet az ára
-
Zöld Energia6 nap telt el a létrehozás óta
Geotermikus energia a gáz helyett: új korszak kezdődik az energiarendszerben
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
Kommunális hulladék: a rendszer változatlanul működik, bírságolás nincs
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Kisiskolások fedezték fel Bécs városi természetének sokszínűségét
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Horvátországban több mint 50 ezer sertés pusztult el – most a vaddisznókra kerül a sor