

Zöld Energia
Hogyan építhető naperőmű a világ egyik legkeményebb környezetében?
A tibeti létesítmény segít zöld energiával ellátni a régiót.
Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
A China Huaneng Group, Kína egyik legnagyobb állami tulajdonú villamosenergia-termelő vállalata bejelentette, hogy sikeresen csatlakozott a hálózatra a Tibeti Autonóm Területen, Sannan városánál található Dzsiava I. naperőműve – számol be a PV Magazine. A több mint 4500 méter magasan fekvő létesítmény jelenleg a legnagyobb napenergia-tároló projekt a régióban, de a rendszert a következő lépésekben tovább bővítik majd. Az I. fázisú erőmű Dzsiava faluban fekszik, és 250 MW napelemes kapacitással, valamint egy 50 MW/200 MWh-s elektrokémiai energiatároló rendszerrel büszkélkedhet. A tárolóegységet úgy tervezték, hogy a napfényes órákban elnyelje a felesleges energiát, éjszaka pedig négy óra alatt akár 200 MWh-t szabadítson fel, ezzel javítva a térség energiabiztonságát, illetve egyenlítve ki a csúcsidőszakokban jelentkező energiaigényt. A projektet a Huaneng Yarlung Tsangpo Hydropower Development Co., Ltd., a Huaneng Group leányvállalata hozta létre. Az építkezés hivatalosan 2024 februárjában kezdődött, az erőművet pedig 2025 márciusának végére, 13 hónapos intenzív építkezést követően kapcsolták a hálózatra. Ennél keményebb környezetben nem nagyon lehet beruházást megvalósítani.
A projekt helyszínén az oxigén szintje mindössze 60%-a a tengerszinten mérhetőnek, míg az ultraibolya sugárzás mértéke két-háromszoros. A hőmérséklet eközben közel 30 Celsius-fokos ingadozásokat mutat naponta. A zord környezet az éves építési időt kevesebb mint hat hónapra korlátozta, és a csapatnak olyan nehézségekkel kellett megküzdenie, mint a magassági betegség, a szélsőséges időjárás és a gépek csökkent hatékonysága.
A Huaneng szerint a projekt révén értékes tapasztalatokat szereztek a magashegyi mérnöki munkák terén, megalapozva a Tibetben, Csinghajban, Hszincsiangban és más, hasonló kihívást jelentő régiókban megvalósítandó jövőbeli nagyszabású projekteket. A teljes üzembe helyezést követően az I. fázis várhatóan évente körülbelül 370 GWh villamos energiát fog termelni, és létfontosságú szerepet játszik majd a tibeti csúcsidőszakokban jelentkező áramhiány enyhítésében. A létesítményt is magába foglaló, 850 MW-os Yalong River projektet három szakaszban valósítják meg.

Zöld Energia
Napelemeket helyeznek az autópályákra – innováció a közlekedésben
A napelemes szalagkorlátot még idén elkezdik tesztelni Olaszországban.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Napelemes, autópályák és közutak számára fejlesztett szalagkorlátról rántotta le a leplet a spanyolországi Tecnalia és az olasz Vita International – számol be a PV Magazine. A cégek még idén megkezdik a kísérletezést az olaszországi Torino és Trieszt közötti autópálya kiszolgálóterületének egy 100 méteres szakaszán, a cél az, hogy minden évszakban felmérjék a rendszer teljesítményét. A projekt az európai Liaison projekt része, amely a közlekedési infrastruktúra körforgását és fenntarthatóságát támogatja.
Eduardo Román, a Tecnalia napelemes csoportjának vezetője szerint a rendszer várhatóan évente kilométerenként mintegy 25 MWh-t termel majd. Irina Mella Burlacu, a Vita International alapítója hozzátette: a speciális szalagkorlát egy enyhén felfelé döntött sík lapot tartalmaz, a napelemet erre telepítik. A szakértő szerint ez a kialakítás a motorosok számára extra biztonsági funkciót is jelent.
Burlacu kiemelte: a fotovoltaikus szalagkorlát által biztosított áramot közvilágításra, közlekedési jelzésekre és alagutak szellőztetésére fogják fordítani, ezzel csökkentve az üzemeltetők energiaköltségeit. A hálózathoz való hozzáféréssel nem rendelkező területeken a fejlesztés a jelzőtáblákat és a világítást is elláthatja.
Európában közel 137 ezer kilométernyi úthálózat található, amely jelentős napenergia-termelési potenciállal rendelkezik. Az utak napelemes átalakításával több mint 8 millió ember áramigényét lehetne ellátni. Az infrastruktúrát folyamatosan korszerűsítik, többek között fejlesztik az útburkolatot, a fotovoltaikus beruházásokat ennek részeként lehetne elvégezni.
2020-ban az Európai Unió több mint 600 millió tonna aggregátumot, közel 44 millió tonna cementet és több mint 208 millió tonna aszfaltot használt fel útépítésre és karbantartásra. David García Sánchez, a Liaison koordinátora szerint a közlekedési infrastruktúra építőmérnöki megoldásai történelmileg szén-dioxid-intenzívek voltak. Úgy látja, az infrastruktúra élettartamát meg kell hosszabbítani, és körkörös megoldásokat kell bevezetni.
A Liaison a szerződéskötési és ajánlattételi folyamatok előmozdítására összpontosítva támogatja technológiák bevezetését. A projektben többek között olyan betonlapokat is fejlesztenek, amelyek cement helyett környezetbarát geopolimereket tartalmaznak.
-
Zöld Energia4 nap telt el a létrehozás óta
Két nagy európai esemény, egy közös üzenet: változás jön a napenergia-piacon
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
Jelentősen esett a panellakások iránti érdeklődés
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Szlovákiában rendkívüli intézkedéseket hagyott jóvá a kormány a medveállományra vonatkozóan
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Meglepte a kutatókat a napelemek vizsgálati eredménye
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Stratégiai fordulat Európában: változik a technológia és fenntarthatóság jövője