

Zöldinfó
Csak világoszöld a magyar ingatlanpiac – egyelőre nincs sötétzöld alap
Akár több száz milliárd forintnyi további fenntartható befektetés valósulhatna meg Magyarországon ingatlanalapokon keresztül.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A Magyarországi Fenntartható Befektetési és Finanszírozási Egyesület (HuSIF) és a Greenbors Consulting Kft. közös tanulmánya szerint a hazai nyilvános ingatlanalapok összvagyona nagyjából 2000 milliárd forintra tehető, ebből mintegy 34 százalék minősül zöldnek, azaz ennyit kezelnek az EU definíciók szerinti ESG (környezeti-társadalmi irányultságú) befektetési kritériumokkal – írja az alternativenergia.hu. Zártkörű ingatlanalapokban ugyancsak körülbelül 2000 milliárd forintot tartanak befektetők, de ezekről nincsenek nyilvánosan elérhető ESG-adatok. Így összességében az ismert zöld ingatlanvagyon aránya jelenleg 15-20 százalék, 600-800 milliárd forint lehet. Ez az arány nemzetközi összehasonlításban nem kiugróan alacsony, ugyanis európai uniós szinten az ingatlanalapok vagyonának körülbelül 42 százalékát kezelik ESG alapon. Ugyanakkor Magyarországon ma még csak egy nyilvános ESG ingatlanalap működik, a kifejezetten fenntartható ingatlanbefektetéseket célzó “sötétzöld” alap pedig egyelőre nincs.
Az uniós 42 százalékból 39 az ESG, és 3 százalék a “sötétzöld” befektetés. Ez utóbbi minősítést azzal lehet kiérdemelni, hogy az alapkezelők a portfólió összeállításánál nemcsak figyelembe veszik a fenntarthatósági szempontokat, hanem kifejezetten a zöld célok elérését támogató befektetésekre fókuszálnak. Magyarországnak érdeke, hogy felzárkózzon az uniós átlaghoz ezen a téren, ideális esetben beelőzze azt. Ezt nemcsak a klíma- és egyéb környezetvédelmi szempontot indokolják, hanem az is, hogy ezáltal csökkenhet az ország energiafüggősége és javulhat versenyképessége – hívták fel a figyelmet.
A tanulmány a felzárkózás érdekében számos szakmai javaslatot fogalmaz meg, egyebek mellett szabályozási egyértelműsítéseket. Javasolják például, hogy egy felújításra vásárolt, induláskor nem energiahatékony épület is lehessen zöld befektetés, ha megfelelő felújítási terv kapcsolódik hozzá. Az ajánlások között szerepel a hiteles, mérhető kritériumrendszerek használata is. Az ingatlanalap, mint forma népszerű Magyarországon, de az ESG-tudatosság még alacsony. A javaslat szerint fontos a társadalmi edukáció, hogy a lakossági befektetők is tudjanak az ESG-befektetésekről, illetve értsék azok jellemzőit. Az új befektetési formák kapcsán megjegyezték: az European Long Term Investment Fund (ELTIF-ek) és a szabályozott ingatlanbefektetési társaságok (SZIT-ek) szintén elősegíthetnék a zöld ingatlanberuházásokat. Támogatni kell elterjedésüket, illetve azt, hogy megjelenjenek bennük a fenntarthatósági szempontok. A tanulmány szerint ideális esetben elérhető jövőkép lehet, hogy több alapkezelő indítson ESG megközelítésű ingatlanalapot, a “világoszöldek” mellett akár “sötétzöldeket” is, és a fenntarthatósági szempontok szerint kezelt összvagyon jelentősen megnőhet, akár 1000 milliárd forint fölé.

Zöldinfó
Hiányos címkék, hibás hirdetések – megbukott az energiatudatos tájékoztatás?
A hatóság lecsapott: online áruházak tömege mulasztotta el a kötelező tájékoztatást.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Idén tavasszal a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) irányítása alatt álló kormányhivatalok az energiacímkézési szabályok betartását ellenőrizték hűtők, fagyasztók és bortárolók esetében, a vizsgált 2025 különböző termék negyedénél merült fel valamilyen jogsértés – közölte az alternativenergia.hu. A tavaszi ellenőrzésnél kiderült, hogy a hagyományos üzletekben szinte minden termék rendelkezett energiacímkével, ezzel szemben az online áruházaknál ellenőrzött termékek 15 százalékánál nem volt címke. Ráadásul a termékismertető adatlapok az online platformokon 41 százalékban nem voltak elérhetők. A hatóság megállapította, hogy bár a szállítók biztosítják a szükséges dokumentumokat, azok feltöltése és megjelenítése sok esetben elmarad a webáruházak részéről.
Az NKFH kiemelt figyelmet fordított a vizuális hirdetések és műszaki promóciós anyagokra – például: reklámok, szórólapok, prospektusok – is. A vizsgálatok szerint ezek 22 százalékánál hiányzott az energiahatékonysági osztály feltüntetése vagy nem volt megfelelő a megjelenítés. Ezért a hatóság felhívja a forgalmazók figyelmét, hogy az energiacímkézési és termékinformációs kötelezettségek nemcsak a bolti forgalmazásra, hanem az online kereskedelemre, valamint minden reklámfelületre kiterjednek. Felidézték, hogy az Európai Unió energiacímkézési rendszere 2021. március 1-jétől tért vissza az A-tól G-ig terjedő energiaosztály-skálához, amely a fogyasztók tájékozottabb döntéshozatalát, valamint a gyártók hatékonyabb termékfejlesztését hivatott elősegíteni. A szabályozás a mosogatógépekre, a mosógépekre, a mosó-szárítógépekre, a hűtőkre, a fényforrásokra és a televíziókra, monitorokra terjed ki.
A módosítás részeként 2025. július 1-jétől már a háztartási szárítógépek is kizárólag az új típusú energiacímkével kerülhetnek forgalomba. Továbbá ettől az időponttól kezdve kizárólag energiahatékony, hőszivattyús szárítógépek hozhatók forgalomba – közölte az NKFH.
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
Korond-patak: újraépítik a medret, hogy megvédjék a bányát és a munkahelyeket
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
A visszaváltás új korszaka: milliószámra térnek vissza a palackok naponta
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
Lárvák forradalma: rovarfehérjével zöldülhet a takarmányipar
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
A német akkumulátorok stabilizálják a napenergia árát – saját nyereségük rovására
-
Zöld Közlekedés5 nap telt el a létrehozás óta
Hidrogén hajtja Bécs új buszait – így fest a fenntartható közlekedés élőben