Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

A japánok már vehetnek hidrogénautót

Létrehozva:

|

A Toyota hétfőn elkezdte árusítani Japánban a sorozatgyártásban előállított hidrogénüzemű autóját, amelynek nincs károsanyag-kibocsátása – írja az MTI.

A japánul jövőt jelentő Mirai modellből hétszázat gyártanak az év végéig, ezekből négyszázat értékesítenek a hazai piacon. Ha a kereslet erősnek bizonyul, a Toyota bővítheti a gyártást. A tervek szerint jövőre kezdik el árulni Nyugat-Európában (Nagy-Britanniában, Németországban és Dániában) és az Egyesült Államokban is.

A Toyota Mirai típust villanymotor hajtja, a működéshez szükséges elektromos áramot a folyékony hidrogénnel feltöltött üzemanyagcella biztosítja. Ebben hidrogén és oxigén egyesülésével termelődik áram, a melléktermék tiszta vízpára. Egy feltöltés mindössze 3 percig tart, és utána 650 kilométert lehet vele autózni.

A legnagyobb problémát a környezetbarát autó feltöltése jelenti. A technológia új, így a folyékony hidrogént kínáló töltőállomásokból kevés van, és kiépítésük nagyon költséges. Japánban is csak a négy nagy metropolisz – Tokió, Oszaka, Nagoja és Fukuoka – térségében kínálják eladásra a Mirait, mert a működtetéshez szükséges infrastruktúra csak itt áll rendelkezésre. A japán kormány azt szeretné elérni, hogy 2016-ra száz hidrogénkút üzemeljen a jelenlegi mintegy negyven helyett. Egy-egy ilyen töltőállomás kiépítése 400-500 millió jenbe (835 millió egymilliárd forint közötti összegbe) kerül.

Advertisement

A Mirai ajánlott fogyasztói ára 7 millió 236 ezer jen (több mint 15,1 millió forint), a japán kormány azonban 2,02 millió jennel (több mint 4,2 millió forinttal) támogatja az autó vásárlását, így a végső ár 5,2 millió jen. A Nikkei című gazdasági napilap értesülései szerint máris mintegy ezer megrendelés érkezett az autóra. A Toyotánál ezt nem erősítették meg, csupán annyit közöltek, hogy az eredetileg kitűzött értékesítési célszámot, a négyszázat meghaladja az előrendelések száma. A Honda is hasonló projekten dolgozik, a szériában gyártott modelljük megjelenése 2016 elejére várható.

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Magyar álláspont érvényesült a Műszaki Alkalmassági Csomag tárgyalásán

Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A közlemény szerint elfogadta az Európai Unió Közlekedési, Távközlési és Energiaügyi Tanácsa december 4-i ülésén a Műszaki Alkalmassági Csomagnál az időszakos műszaki vizsgálatokra vonatkozó tagállami megközelítéseket – írja az alternativenergia.hu. Az Európai Bizottság javaslata ellenére ezzel a tanács hivatalosan is elutasította a 10 évnél idősebb személy- és kisteherautók évenkénti vizsgáztatását, így lehetőség adódik arra, hogy megmaradjon a kétéves vizsgáztatási periódus. Mindez jelentős könnyebbséget jelent a magyar gépjárműtulajdonosoknak. Kiemelték, hogy Magyarország üdvözölte és támogatta a Műszaki Alkalmassági Csomag esetében az ülésre benyújtott általános megközelítéseket, amelyek jelentős előrelépést jelentenek a közlekedésbiztonság, a környezetvédelem és a digitalizáció terén azzal együtt, hogy a végleges tervezetből kikerültek a korábbiakban megfogalmazott aggályos részek. Magyarország számára sarkalatos pont volt, hogy az eredeti bizottsági javaslathoz képest, az “általános megközelítés” dokumentumában a szövegből törölték a 10 évnél idősebb személy- és kistehergépkocsik esetében az évenkénti jármű-műszaki vizsgálatok megkövetelését.

Az Európai Unióban jelenleg megkövetelt kétéves periódus helyett bevezetendő évenkénti időszakos vizsgálat jelentős költségeket rótt volna a polgárokra anélkül, hogy kellőképpen megalapozott közúti biztonságra vagy légszennyezésre vonatkozó előnyökkel járna. Így különösen megnyugtató Magyarország számára, hogy a szövegből törölték a kötelező éves vizsgálatokat a 10 évnél idősebb személy- és kistehergépkocsiknál, továbbá, hogy a kistehergépkocsikra vonatkozó kibocsátásvizsgálatok éves bevezetését elhagyták. Fontos ugyanakkor, hogy a mostani döntés a tanács álláspontja – ami Magyarország és a tagállamok szakmai álláspontját tükrözi –, a végleges jogszabályt azonban az Európai Parlament alkothatja meg, ebben a folyamatban a műszaki vizsgáztatás gyakoriságának kérdésköre ismételten előjöhet. Ebben az esetben az Építési és Közlekedési Minisztérium ugyanúgy képviseli a magyar álláspontot, ahogy eddig is – olvasható az ÉKM közleményében.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák