Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Az Ibériai-félszigetről évi kétmillió tonna hidrogén érkezhet az uniós piacra a H2MED zöldenergia-folyosón

Az Európai Unió éves szükségleteinek 10 százaléka, mintegy kétmillió tonna zöld hidrogén érkezhet az Ibériai-félszigetről Franciaországba, és így az európai energiapiacra az évtized végére felépülő H2MED nevű vezetéken keresztül – ismertette spanyol kormányfő a tervezett projekt részleteit pénteken Alicantéban.

Létrehozva:

|

A Spanyolország, Portugália és Franciaország között létrejött megállapodás szerint a projektben két vezetéket építenek fel: egyet a portugál Celorico da Beira és a spanyol Zamora között 248 kilométer hosszan, 48 hónap alatt 350 millió eurós költséggel. Egy másik vezetékkel kötnék össze a spanyolországi Barcelonát a francia Marseille városával. Utóbbi 455 kilométer hosszan futna a tenger alatt, 56 hónap alatt épülne meg és 2,5 milliárd euróba kerülne. “Ez lesz az Európai Unió első nagy hidrogénfolyosója” – fogalmazott Pedro Sánchez, hangsúlyozva, hogy ezzel a projekttel megerősítik az unió energiabiztonságát, stratégiai autonómiáját és klímasemlegesség melletti elkötelezettségét. Az Európai Unió kilenc déli országának részvételével zajló alicantei csúcstalálkozó keretében a spanyol és a portugál miniszterelnök, a francia elnök, valamint az Európai Bizottság elnöke külön találkozón véglegesítette a projekt részleteit, amelyet a jövő héten mutatnak be Brüsszelben, hogy az EU számára közös érdekű projektnek nyilvánítsák, és így közösségi finanszírozásra számíthasson.

“Az Ibériai-félsziget az Európai Unió egyik fő energiaközpontjává válik” – jelentette ki Ursula von der Leyen a megbeszélés utáni sajtótájékoztatón, hozzátéve, hogy a vezeték összekapcsolhatja az egész régió hidrogénellátását. Emlékeztetett: az Európai Bizottság célja, hogy a közösség 2030-ra 10 millió tonna zöld hidrogén előállítására legyen képes, és további 10 millió tonnát tudjon importálni különböző forrásokból.

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!