Zöldinfó
Sci-fi után itt a kli-fi
Sok sztár ismert zöld aktivistaként. Robert Redford, Leonardo DiCaprio, Daryl Hannah csak három név közülük. Bár sokat tesznek a környezetért, munkájukban ez nem játszik központi szerepet – nem igazán látjuk őket klímaváltozásról szóló filmekben. Pedig már neve is van a műfajnak: cli-fi, vagy magyarosan kli-fi.
A klímaváltozást mára nem igazán kell megmagyarázni senkinek. Szó szerint a bőrünkön érezzük. A közhelyek pedig jó filmalapanyagok, mivel mindenki érti őket. A hollywoodi filmek tehát elvileg könnyen kiaknázhatnák a bolygónk és fajunk ökológiai sorsához fűződő félelmeinket. De az amerikai stúdiók – Roland Emmerich 2004-es Holnaputánját leszámítva – csak ritkán forgatnak olyan filmeket, amelyekben a cselekmény fontos eleme a klímaváltozás. Legalábbis így volt ez eddig. A Salon.com szerint 2014 mintha fordulópontnak tűnt volna e tekintetben.
Műfaji becenevet is kitaláltak már a klímaváltozásról szóló filmekre: sci-fi helyett cli-fi. Dan Bloom filmkritikus el is indította a „Cliffies”-díjakat, amelyeket ezentúl a legjobb, ökológiai problémákkal foglalkozó filmek nyerhetnek el.
Az idei mezőnyben a következő alkotások szerepeltek:
– The Young Ones. Jake Paltrow rendezése, mely az ivóvízhiányos jövőben játszódik. (Jake-ről tudni kell, hogy Gwyneth Paltow testvére.)
– The Rover. Ebben a thrillerben egy globális gazdasági összeomlás után játszódik 10 évvel, amelyben egy magányos férfi ered a nyomába annak a személynek, aki ellopta egyetlen vagyontárgyát, az autóját. A főszerepekben Guy Pearce és Robert Pattinson láthatók.
– Into the Storm. Valójában a Twister (1996) alaphelyzetét melegíti fel újra ez az akciófilm. A hurrikánok kalandvágyó szerelmesei érkeznek egy kisvárosba, hogy szemtanúi legyenek annak, ahogy lecsap a közeledő vihar. Itt viszont el sem hangzik a klímaváltozás szó, holott a ciklonok, tájfunok éppen a felmelegedett tengerekből nyernek nagyobb energiát, hogy minél mélyebbre hatoljanak a szárazföldön.
– Noé. Múltbéli özönvíz, a teremtés/genezis sokszínűsége és a bárka.
– Csillagok között. Itt már menthetetlen bolygónk, ezért más égitesten keres újabb hazát az emberiség.
– Snowpiercer. Talán ez az egyetlen bevállalós film, már ami a klímavédelem kérdéseivel történő foglalkozást illeti. Igaz, a jövőkép itt sem rózsás: a „geoengineering” – vagyis a klímaváltozás technológiai eszközökkel való megfékezése – kudarcot vallott, sőt éppen ellenkezőképpen sült el, mint ahogy tervezték. Beköszöntött a második jégkorszak. A film nem bújik ki annak kimondása alól, hogy a fogyasztói társadalom a bűnös, fenntartásának ökológiai következményeit mindenki megfizeti, vagyoni helyzettől függetlenül.
Hol van a Dustin Hoffman és Robert Redford főszereplésével készült Az elnök embereihez hasonló klímapolitikai krimi? Hol van a klímaváltozás és a kollektív tudatalattiban zajló feszültségek összekapcsolása, hasonlóan apokaliptikus-spirituális formában, mint amit Peter Weir kísérelt meg Az utolsó hullámban (1977)? Hol van Mexikói-öbölben történt BP-olajkatasztrófa hiperrealista filmfeldolgozása?
Csupa kiaknázatlan lehetőség…
Zöldinfó
Fenntarthatóság a pályán és azon kívül: Az Ausztrál Open hivatalos partnere lett a Waterdrop
A waterdrop a világ egyik legnevesebb teniszversenyével és a „Summer of Tennis” eseménysorozattal való együttműködés révén bizonyítja elkötelezettségét a teniszsport iránt, és bemutatja exkluzív Player kulacsát.
Az ausztriai waterdrop vállalat többéves partnerséget jelentett be az Ausztrál Opennel. Az eseménysorozat Hivatalos Kulacs Partnereként a vállalat újrahasználható rozsdamentes acélkulacsokat biztosít a játékosoknak, a csapataiknak és a Grand Slam torna alkalmazottainak, ezzel fontos lépést téve a fenntartható folyadékfogyasztásért folytatott küzdelemben. Januárban minden szem Melbourne-re szegeződik, amikor az Ausztrál Open, az év első Grand Slam tornájaként elindítja a teniszévet. A bécsi székhelyű Microdrink italkocka- és italkiegészítő-gyártó márka, a waterdrop ezúttal a torna Hivatalos Kulacs Partnereként vesz részt az eseményen. A játékosoknak és a személyzetnek biztosított kulacsok mellett a waterdrop a különböző helyszíneken a szurkolók számára is lehetővé teszi a személyre szabott kulacsok beszerzését, a legújabb Microdrink italkockák megkóstolását, illetve számos programmal is készül, például közönségtalálkozók szervezésével a waterdrop nagykövetekkel.
2025. január 12. és 26. között az Ausztrál Open nemcsak a kiemelkedő sportteljesítmények színtere lesz, hanem a fenntarthatóságra is összpontosít, mivel a waterdrop újrahasználható rozsdamentes acélkulacsai jelentős mennyiségű egyszer használatos műanyag palackot váltanak ki. A fenntartható folyadékfogyasztás köztudatba emelésének és gyakorlatának megerősítése érdekében a waterdrop a „Summer of Tennis” eseménysorozattal is együttműködik, köztük a perthi és sydney-i United Cuppal, a Brisbane International, Canberra International, Adelaide International és Hobart International tornákkal. 2024-ben az Austral Open 99%-os csökkenést ért el az egyszer használatos műanyag palackok használatában a versenyzők által használt területeken, ahol több mint 5600 liter vizet (1452 gallon) töltöttek fel fenntartható módon a waterdrop Player Kulacsok segítségével. Közvetlenül a pályán közel 800 játékosnak volt lehetősége újratölteni a kulacsát kiváló minőségű szűrt melbourne-i csapvízzel. Emellett a helyszínen több mint 280 vízadagolót helyeztek ki, így minden látogató éjjel-nappal ingyenesen hozzáférhetett az ivóvízhez.
„Amikor 2016-ban megalapítottuk a waterdrop-ot, soha nem álmodtunk arról, hogy egy nap partnerséget köthetünk a világ egyik legnagyobb teniszeseményével. Az Austral Open kultikus státuszt foglal el a sportolók és a rajongók szívében, hiszen nemcsak a legmagasabb szintű teniszt testesíti meg, hanem egy nagyon különleges légkört is biztosít, amely méltó a »Happy Slam« becenévre. Rendkívül megtisztelő, hogy csatlakozhatunk ehhez a rangos eseményhez, és a tenisz világában is kulacsról kulacsra haladva hozzájárulhatunk a fenntarthatósághoz” – nyilatkozta Martin Murray, a waterdrop alapítója és vezérigazgatója.
„Izgatottan várjuk a waterdrop márkával való együttműködést, amely mind a fenntarthatóság iránti elkötelezettsége, mind pedig a magas minőségű termékei miatt nagyszerűen illeszkedik az Austral Open és a »Summer of Tennis« világába. A meglévő erős alapokra építve izgatottan várjuk, hogy a szélesebb körű klímamentő stratégiánk részeként milyen pozitív hatást érhetünk el együtt a következő években” – fejtette ki Cedric Cornelis, a Tennis Australia kereskedelmi igazgatója. „Az Austral Open a waterdrop együttműködésével volt az első olyan Grand Slam, amely a pályára kihelyezett újratöltő pontokkal lehetővé tette a játékosok számára, hogy a helyi csapvizet használják, ezzel jelentős mértékben csökkentve az egyszer használatos műanyagok mennyiségét. Több száz vízállomás áll rendelkezésre a versenyzők által használt területeken – például az edzőtermekben és társalgókban, valamint a torna teljes helyszínén –, amelyekből kiváló minőségű melbourne-i ivóvizet biztosítunk a tornaszemélyzet és a rajongók számára is, és bátorítjuk őket, hogy hozzanak magukkal újratölthető palackokat.”
A hidratálás jövője a teniszben
„Drink More Water” – a waterdrop a vízfogyasztás növelését a mindennapi életben és az élsportban egyaránt küldetésének tekinti. Az ausztriai hidratációs vállalat régóta jelen van a tenisz világában. 2023-ban a teniszlegenda, Novak Djokovic befektetőként és márkanagykövetként csatlakozott a vállalathoz. A Microdrink-gyártóhoz további hat versenyző csatlakozott befektetőként: Elina Svitolina, Taylor Fritz, Andrey Rublev, Hubert Hurkacz, Sebastian Korda és Cameron Norrie személyében. A hidratálás kulcsfontosságú a teniszben, hiszen közvetlen hatással van a játékosok koncentrációjára, állóképességére és teljesítményére. A waterdrop elkötelezett a sportág iránt, és sportolókkal és szervezetekkel együttműködve népszerűsíti a fenntartható folyadékfogyasztás gyakorlatát. Idén az ATP „Hydration and Gold Partnereként” a waterdrop kulcsszerepet játszott abban, hogy a Stuttgartban megrendezett ATP Boss Open lett az első ATP-torna, amely teljesen mentessé vált az egyszer használatos műanyag palackoktól a játékosok és a rajongók által elfoglalt területeken egyaránt. Az együttműködés keretében a waterdrop újrahasználható kulaccsal támogatja az ATP legjobb 200 játékosának optimális folyadékpótlását, miközben a fenntarthatóságot is népszerűsíti.
A vállalat elkötelezettsége globális szinten is megmutatkozik, hiszen olyan nemzetközi eseményeken is képviselteti magát, mint például a hamburgi, rotterdami és washingtoni ATP-tornák, amelyek mind a tenisz fenntarthatóságáért tett pozitív környezeti változást hirdetik. 2024-ben a vállalkozás bemutató partnere volt az „ATP Mallorca Championships presented by waterdrop” tornának is. De ez még nem minden: hidratációs partnerként a cég támogatja a Rafa Nadal Akadémiát, valamint a Patrick Mouratoglou által vezetett Mouratoglou Akadémiát is.
Igyál úgy, mint egy bajnok: Exkluzív AO Player Kulacs
A Grand Slam torna a legmagasabb szintű koncentrációt és atlétikai teljesítményt követeli meg a játékosoktól. Minden részletnek tökéletesnek kell lennie, beleértve a felszerelést és a felkészülést is. Ilyen helyzetekben a megfelelő hidratálás is elengedhetetlen. A waterdrop „All-Purpose” palackjai tökéletesen alkalmasak mindezek támogatására. A kifejezetten az AO 2025-re tervezett kulacs az ikonikus teniszpálya kék színét viseli, és 1 literes/34 unciás kapacitással rendelkezik. A duplafalú rozsdamentes acélkulacs akár 24 órán keresztül hűvösen tartja a vizet még az ausztráliai napsütésben is, így biztosítva a hűsítő felfrissülést.
A Official Player Kulacs hagyományos szájnyílással rendelkező kupakkal elérhető, amely gyors és kényelmes folyadékpótlást biztosít, de kompatibilis az All-Purpose kollekció más kupakjaival, így szívószálas, kiszélesített szájrésszel ellátott és sportkupak is elérhető hozzá. Emellett ez a waterdrop® kulacs egy új praktikus tulajdonsággal is rendelkezik: egy skála került a belsejébe, amely segítségével pontosan követhetjük az elfogyasztott folyadékmennyiséget.
Ez a sportos és stílusos kulacs nemcsak a pályán gondoskodik a játékosok hidratálásáról, hiszen a nézők az Austral Open helyszínén is megvásárolhatják, október közepétől pedig előrendelhető lesz az AO Ticket Store-ban. A palackok november közepétől lesznek elérhetőek az AO Shopban és a waterdrop webáruházában Ausztráliában és Új-Zélandon, világszerte pedig 2025 januárjától.
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés