Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Jól járt, aki nyert az ingyen napelemes pályázaton?

Létrehozva:

|

A 100 százalékos napelemes támogatás sokak érdeklődését felkeltette, a nagy késés rengeteg pályázót hozhat nehéz helyzetbe.

Harangozó Tamás, az MSZP frakcióvezető-helyettese Palkovics Lászlót kérdezte arról, hogy mikor kaphatják meg a napelemekre elnyert uniós pénzt a pályázók – számol be a 444. A technológiai és ipari miniszter szerint a támogatói okiratok előreláthatóan 2022 őszének végén érkezhetnek meg.
Mint ismeretes, hosszú várakozást és csúszást követően tavaly év végén indult el az a napelemes és fűtéskorszerűsítési program, amelyben 100 százalékig vissza nem térítendő támogatást kínálnak az alacsony jövedelmű háztartásoknak. A pályázat első köre idén év elején zárult le, a következő forduló a jelenlegi állás szerint jövő tavasszal kezdődik. Bár az eredményeket viszonylag hamar kihirdették, a győztesek azóta sem kaptak további információkat.

A késés több szempontból is problémás lehet a résztvevőknek. Egyrészt akinek a pályázatát a kért összeggel együtt változtatás nélkül elfogadják, az automatikusan szerződésbe lép az állammal. A benyújtás óta azonban jelentős volt a drágulás a napelemes piacon is, ami kellemetlen helyzet elé állíthatja a nyerteseket. Másrészt a rezsicsökkentés rendszerének átalakítása óta minden korábbinál többen akarnak otthoni napelemet telepíteni, ami a kereslet felhajtásával további áremelkedéshez vezethet, ráadásul a cégek leterheltsége miatt a beruházások hosszát is növelheti. Palkovics László szerint a pályázat keretében rekordszámú, 43 ezer támogatási kérelmet kellett feldolgozniuk, ez vezetett a csúszáshoz. Augusztus közepéig több mint 9 ezer hatályos szerződést kötöttek meg a programban.

Advertisement

Harangozó Tamás arra is kíváncsi volt, hogy a késés tükrében a kormány fenntartja-e 2023 után is a szaldós szerződések rendszerét. Ezt egy uniós szabály hatására kell kivezetni 2023 decemberét követően. Palkovics a válaszában azt írta, az uniós szabályok Magyarországot is kötik, így a szaldós rendszert a tervek szerint el fogják törölni. Ez azoknak lehet különösen fájó, akik bár nyertek a pályázaton, a döntéshozatal lassúsága miatt nem tudják időben befejezni napelemes projektjüket.

Advertisement

Zöld Energia

Megoldhatják a napelemes járdák a városi mobilitás és ellátás zöldítését?

Olyan modellt alkottak, amelyben ötvözik a napenergiát, a városi mezőgazdaságot és a 15 perces város koncepcióját.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A várostervezés során a napenergia, a városi mezőgazdaság és a 15 perces város koncepciója – ahol jószerivel bármely pont elérhető negyed óra alatt – gyakran különálló, de párhuzamos szempontnak tekinthető, ezekkel környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból egyaránt növelhető a fenntarthatóság. A montreali Concordia Egyetem legfrissebb vizsgálata alapján ezeket összekapcsolva lehet a leghatékonyabban zöldíteni egy városon – írja az alternativenergia.hu.

Az új tanulmányban a zöld városi logisztika gerince a napenergia, amelyet a járdába beépített fotovoltaikus panelek révén hasznosul, és elektromos járművekkel működő szállítási hálózatokat lát el. A tetőket, kis telkeket és más hagyományos napenergia-helyszíneket inkább közösségi kertekké és növénytermesztési területekké alakítják.

Napelemes járdák gyártásával egyre több cég foglalkozik, közéjük tartozik a magyar Platio. A vállalat fotovoltaikus térburkolatainak különlegessége az energiatermelés mellett az, hogy elkészítésükhöz újrahasznosított műanyagot használnak fel.

Advertisement

A 15 perces városmodellben az élelmiszerboltok, a termelői piacok és a közösségi kertek egyenletesen oszlanak el, így a lakosok többsége egy kilométeren belül elérhet friss, egészséges élelmiszereket.  „Meg akarjuk vizsgálni, hogyan integrálhatjuk az energiát, a mobilitást, a földhasználatot és a társadalmi funkciókat, hogy a lakosok mindennapi szükségleteit közelebb hozzuk hozzájuk, így csökkentve a fosszilis tüzelőanyagot fogyasztó utazások számát” – nyilatkozta Caroline Hachem-Vermette, a csapat tagja.

A kutatók az ontariói Londonban található West 5 intelligens közösséget használták esettanulmányként annak értékelésére, hogy a tér, a kibocsátás, a gazdaságosság, a földhasználat és a napenergia-teljesítmény miként hatnak egymásra. A vizsgálatban főként a járdákba beépített napelemek hatására összpontosítottak, ezek 600-szor 600 milliméteresek és 15 százalékos hatékonysággal 100 watt energiát képesek termelni.

Advertisement

Az érintett környéken az éves napsugárzás átlagosan 3,69 kWh/m²/nap, ami 286 napsütéses napnak felel meg, így mindössze 98 m²-nyi napelemes járda elegendő energiát termel az egész városi mobilitási rendszer ellátásához, és 98 százalékkal csökkenti az emissziót.

További előny, hogy a tetőfelület 13,8, a homlokzatok 10 és a parkolók 15 százalékának zöldségtermesztésre való felhasználásával a városrész részben önállóvá képes válni. A gyakorlatban a modell szinte úgy működik, mint egy elosztott agrofotovoltaikus rendszer, amelyben a napelemek nem csupán épületekhez kapcsolódó erőforrások, hanem az energia, a mobilitás, a földhasználat és az élelmezésbiztonság összekötő elemei.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák