

Zöldinfó
A VOSZ összeállított egy javaslatcsomagot az energiaválság enyhítésére
A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azt javasolja a kormánynak, hogy terjessze ki a vállalati rezsitámogatást, fokozza az energetikai beruházások támogatását, vizsgálja felül az árképzést és indítsa újra az operatív tanácskozásokat az energiaválság hatásainak enyhítésére.
A közlemény szerint a szövetség arra kérte a kormányt, hogy tegyék szektorsemlegessé a vállalati rezsitámogatást; minden energiaintenzív cég kapja meg a rezsitámogatást. Az energiaintenzív feldolgozóipari cégek számára bejelentett programot a VOSZ maximálisan támogatja – jelezték. A VOSZ továbbá arra tett javaslatot, hogy a cégek energiaár-terhelése ne haladja meg a 2021-es energiaköltségük háromszorosát. Energiaár-plafon bevezetését kérték, amely összhangban áll a régiós energiaár-szintekkel, illetve a rendszerhasználati díjak 3,5 százalék körüli áremelésének mérsékelését vetették fel. A cégek képviselője szerint az energiaár-képzés teljeskörű felülvizsgálatára lenne szükség. A szövetség szerint indokolt lenne a megújuló energia-beruházások engedélyezési eljárásainak azonnali gyorsítása, az áram-átvételi korlát (50 kilowatt) eltörlése a napelemes céges kis-erőműveknél. Ezen felül az energiarendszer hálózati infrastruktúrájának modernizálását, transzformátor-körzetek fejlesztését, akkumulátor telepek és egyéb tárolókapacitások létrehozását kérték.
Javasolták továbbá közös energia-beruházások támogatását, visszatérítendő és vissza nem térítendő források biztosítását egész kistérségeket érintően, továbbá közösségi napelemparkok létrehozását. A dolgozói cafetériába be kellene építeni egy “Energia-zsebet”, vagy “Rezsi-zsebet”, amellyel a munkáltató adómentesen támogathatja a munkavállalóját – írták a javaslatok között. A VOSZ végül arra kérte a döntéshozókat, hogy a járvány alatti operatív testületet indítsa újra, a testület ugyanis gyors információáramlást tud biztosítani a kormányzat és a versenygazdaság szereplői között. Ahogy a járvány felgyorsította a cégek digitalizációját, úgy az energiaválság felgyorsíthatja az átállást egy modernebb energiagazdálkodásra, amely egyben a fenntarthatóság és zöld gazdaság irányába is komoly lépéseket jelenthet. Ezek egy részéről már döntöttek, sőt, a Széchenyi Kártya Programban már el is indultak projektek – összegezte a VOSZ. Felhívták a figyelmet arra is, hogy a válság az egész magyar gazdaságot érinti és a koronavírus-válságnál is erősebben rázza meg. Szerintük gyors, határozott és átfogó állami beavatkozásokra van szükség ahhoz, hogy el lehessen kerülni a tömeges cégbezárásokat és munkahelyek százezreinek a megszűnését.
mti

Zöldinfó
Elektromos járművek és szigorú szabályok: így lett Hollandia uniós zöldpélda
Már most a 2030-as uniós határérték alatt van a légszennyezettség szintje Hollandiában.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A légszennyező anyagok kibocsátása már most megfelel a 2030-ig teljesítendő uniós szabványoknak Hollandiában, tavaly a nitrogén-oxidok kibocsátása és a szálló por szintje a négy év múlva alkalmazandó kibocsátási határérték alatt volt az országban – derült ki az alternativenergia.hu jelentéséből. A jelentés szerint – amelyet a Dutch News című, angol nyelvű holland hírportál ismertetett – a légszennyező anyagok kibocsátása Hollandiában már megfelel az európai környezetvédelmi céloknak, elsősorban azért, mert a vonatkozó szigorúbb előírások miatt az a személygépkocsik és tehergépjárművek az elmúlt két évtizedben a korábbinál jóval alacsonyabb kibocsátásúak lettek.
Mind az öt szabályozott szennyező anyag – a nitrogén-oxidok, az illékony szerves vegyületek, az ammónia, a kén-dioxid és a finom részecskék – kibocsátása évek óta az EU 2020-as határértékei alatt van Hollandiában, és tavaly volt először, hogy mind az öt kategória adata a 2030-ra kitűzött plafon alá került – írták. A jelentés szerint Hollandiában a finom részecskék kibocsátásának legnagyobb forrásai a háztartások, ami főként a kályhákkal és kandallókkal végzett fatüzelésből fakad. Noha a háztartások kibocsátása 2005 óta csökken, a mérséklődés közel sem akkora, mint a közlekedés esetében. A főként közlekedésből származó nitrogén-oxidok kibocsátása ugyanis 2024-ben több mint 61 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2005-ben – közölték. A kibocsátás csökkenése valószínűleg folytatódni fog, mivel Hollandiában egyre több úgynevezett tiszta autó és teherautó közlekedik, ahogy egyre több a teljesen elektromos, nulla kibocsátású jármű is az utakon – tették hozzá.
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás óta
Mérnöki csoda, természetes megoldás: 40 éves a Balaton védőbástyája
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
Ősi kőzetek árulták el: 410 millió éve vált oxigéndússá a Föld légköre
-
Zöld Közlekedés2 nap telt el a létrehozás óta
400 km/órás álomvasút és zöld technológia: így formálja át a jövőt az orosz vasútfejlesztés
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
Erdőtüzek után: Spanyolország hadat üzen a klímavészhelyzetnek
-
Zöldinfó17 óra telt el a létrehozás óta
Elektromos járművek és szigorú szabályok: így lett Hollandia uniós zöldpélda