Zöldinfó
Bécsben jön a palackbetétdíj, de a szakértők a többutas megoldást ajánlják
Bécsben is bevezették az egyszer használatos palackokra vonatkozó betétdíjat, de a szakértők szerint a többször használatos palack jelenti az igazán zöld megoldást.
2025-ben Ausztriában – így Bécsben is – életbe lépett az új betétdíjas rendszer, amely az egyszer használatos műanyag palackokra és fémdobozokra vonatkozik. Az új szabályozás célja, az újrahasznosítás arányának növelése ésa szemetelés visszaszorítása, hiszen a visszaváltható csomagolás ritkábban végzi hulladékként a természetben. Bécs környezetvédelmi tanácsadó szervezete, a DIE UMWELTBERATUNG, támogatja ezt a kezdeményezést, de arra is felhívja a figyelmet: még ennél is jobb, ha többször használatos (többutas) palackot választunk. Az egyszer használatos (egyutas) palackokat ugyan újrahasznosítják, de ez a megoldás sem tökéletes, hiszen a műanyag újraolvasztása során a minősége romlik, így a gyártáshoz jellemzően új, szűz műanyagra is szükség van. Ez pedig további kőolaj-felhasználást és szén-dioxid-kibocsátást jelent. Ráadásul egy új PET-palack előállításához körülbelül másfél régi palack tisztán válogatott anyaga szükséges. Ezzel szemben a többutas palackokat akár 50-szer is újratölthetik, mielőtt újrahasznosításra kerülnek. Ez nemcsak kevesebb hulladékot jelent, hanem jelentős nyersanyag-megtakarítást is.
A DIE UMWELTBERATUNG szerint különösen előnyösek a helyi forgalmazású többutas csomagolások, amelyek a szállítási környezetterhelést is csökkentik. “Mivel a fogyasztók mostantól úgyis visszaviszik az üres italcsomagolásokat a boltba, érdemes egyből környezetbarátabb alternatívát választani” – hangsúlyozza a szervezet szakértője, Daniela Einsiedler. Fontos változás, hogy az új rendszerben a betétdíjas műanyag palackokat és dobozokat nem szabad kilapítani, és a rajtuk lévő vonalkódnak jól olvashatónak kell maradnia, mivel ez a logó jelzi, hogy a palack vagy doboz visszaváltható, azaz betétdíjas. A visszaváltás főként a szupermarketekben történik, az utcai árusoknak és italházhozszállítóknak viszont nem kötelező ezeket visszavenni – ilyen esetekben a vásárlókat közeli visszaváltóhelyekre irányítják.
Zöldinfó
Tavaszra indulhat a sorozatgyártás a CATL debreceni akkumulátorgyárában
A jövő év március-áprilisában kezdik a sorozatgyártást a CATL debreceni akkumulátorgyárában.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Jövőre, az engedélyektől függően várhatóan márciusban vagy áprilisban megkezdődik a sorozatgyártás a CATL debreceni akkumulátorgyárában – közölte a cég európai működésért felelős ügyvezető igazgatója Debrecenben. Matt Shen azt mondta, 2024-től elindult a modul összeszerelés Debrecenben, eddig már harmincezer elektromos autót ellátó modult gyártottak a helyi üzemükben. Célegyenesbe jutott a cellagyártás: folyamatosan zajlik a gyártósorok beszerelése, hogy mielőbb elkezdhessék a sorozatgyártást. Ennek érdekében a jelenlegi ezer fős dolgozói létszámot a jövő év első negyedében ezerötszázra növelik – írja az alternativenergia.hu. Matt Shen kitért arra is, hogy Európában egyre népszerűbbé válnak az elektromos autók: a kontinensen értékesített járművek 26 százaléka elektromos, ez az arány 29 százalék lehet az év végére. A 15 éve alapított kínai CATL globális piacvezetővé vált, kétszáz autógyártó van a partnereik között, a piaci részesedésük 37,9 százalék – ecsetelte.
Hozzátette: elkészült az európai piacra tervezett akkumulátoruk, amellyel egy töltéssel több mint 750 kilométert tehetnek meg az autók, és extrém hidegben is rövid a töltési idejük. Európában Németországban már működik a gyáruk, hamarosan indul a debreceni sorozatagyártás, és “fejlesztés alatt van” a harmadik gyáregységük Spanyolországban. Szilágyi Balázs közügyekért felelős vezető a sajtótájékoztatón jelezte: az idén harmadik változatban nyújtották be a debreceni gyár környezetvédelmi engedélyét. Ebben a korábbihoz képest 43 százalékkal csökkentették a kibocsátott anyagok teljes mennyiségét, harmadával csökkentették az ivóvízfelhasználás mennyiségét a gyártáshoz, és ugyancsak harmadával csökkentették a gyártás fajlagos energiaigényét – sorolta.
A szürkevíz felhasználásról elmondta: a tavasz folyamán készül el a telepük vezetékes csatlakozása a helyi vízművel. Addig felszíni vizet – a Tisza vizét, illetve esővizet – használnak, utána pedig a felszíni víz és a tisztított szennyvíz meghatározott arányú keverékét, a szürkevizet használják a gyártáshoz. Kérdésre válaszolva kiért a veszélyesnek tekintett N-metil-pirrolidon (NMP) mesterséges szerves vegyületre, amit oldószerként használnak az akkumulátorgyártásban. Azt mondta, az NMP határértékét jelentősen csökkentették, köbméterenként egy milligrammra. Kitta Alexandra toborzási vezető jelezte: folyamatosan toborozzák az új munkaerőt, a jelenleg foglalkozatott ezer fő kétharmada helyi munkavállaló, egyharmada külföldi. Az a céljuk, hogy minél több helyi munkaerőt alkalmazzanak, a dolgozók 80 százaléka fizikai, 20 százaléka szellemi dolgozó – tette hozzá megjegyezve, hogy stratégiai együttműködési megállapodásuk van a Debreceni Szakképzési Centrummal és a Debreceni Egyetemmel, de kiveszik a részüket a város kulturális életéből is.
-
Zöld Közlekedés5 nap telt el a létrehozás ótaElektromos autós áttörés: a Leapmotor a miniautóktól a C-SUV kategóriáig hódít
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaMagyarországon is bővült az autópiac: robbanásszerűen nőtt az elektromos és plug-in hibrid értékesítés
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaVízvisszatartással és modern technológiával mentik a dél-alföldi szikes tavakat
-
Otthon1 hét telt el a létrehozás ótaEsküvői álmok okosan – így tervezzetek a nagy napra pénzügyileg is
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaÚjrahasznosítás felsőfokon: milliárdos támogatással erősítik a körforgásos átállást
