Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

BYD-robbanás Európában, miközben a Tesla eladásai visszaestek

Az EU-ban 10 százalékkal nőtt az új autók eladása szeptemberben.

Létrehozva:

|

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Az Európai Unióban 10 százalékkal, 888 ezer 672-re nőtt az új autók eladása szeptemberben az előző év azonos hónapjához képest – írta meg az alternativenergia.hu. Az elektromos járművek eladása 20 százalékkal, 167 ezer 600-ra emelkedett az Európai Unióban szeptemberben. A Volkswagen Csoport eladásai az EU-ban 11,1 százalékkal, a Stellantis-é 10,5 százalékkal, a Renault-é pedig 14,4 százalékkal nőtt a múlt hónapban. A német luxusautó-gyártó, a BMW AG eladásai 2,8 százalékkal csökkentettek, míg fő versenytársa, a Mercedes-Benz eladásai 4,8 százalékkal nőttek. A japán Toyota Csoport járműveinek eladásai 6,2 százalékkal, a dél-koreai Hyundai Csoporté pedig 0,3 százalékkal nőttek, miközben Ford Motor Company eladásai 6,7 százalékkal estek szeptemberben tavaly szeptemberrel összevetve.

A Tesla amerikai elektromos autógyártó 25 ezer 656 járművet adott el az Európai Unióban, ami 18,6 százalékos csökkenést jelent tavaly szeptemberhez képest. Eközben a kínai BYD Co. eladásai 272,1 százalékkal, 13 ezer 221-re ugrottak. Az idei első három negyedévben az EU-ban az autóeladások 0,9 százalékkal, 8 millió 57 ezerre nőttek. A szeptember végéig 1 millió 300 ezer 188 új akkumulátoros elektromos autót (BEV) regisztráltak, ami az uniós piaci részesedés 16,1 százalékát tette ki, a részesedés nagyobb az egy évvel korábbi 13,1 százaléknál. A benzinüzemű autók részesedése 27,7 százalékra zsugorodott az egy évvel korábbi 34,4 százalékról a dízelüzeműeké pedig 12,4 százalékról, 9,3 százalékra csökkent.

Az ACEA honlapján szereplő adatok szerint Magyarországon 10 ezer 381 új autót helyeztek forgalomba szeptemberben, 14,4 százalékkal többet az egy évvel korábbi 9070-nál. A dízeles autók eladása 18,6 százalékkal, 1068-re esett, míg a benzineseké 8,7 százalékkal, 2533-ra csökkent. A BEV-autók eladása 16,6 százalékkal, 905-re emelkedett, a hálózatról is tölthető, plug-in hibrid (PHEV) autóké 204,6 százalékkal, 667-re ugrott, míg a hibrid-elektromos (HEV) autóké 28,7 százalékkal, 5105-re bővült szeptemberben éves összevetésben. Az idei első kilenc hónapban 95 ezer 946 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, 7,7 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A dízeles autók eladása 3,3 százalékkal, 11 ezer 223-ra nőtt, a benzineseké 14,7 százalékkal, 22 ezer 947-re csökkent. A BEV-autók eladása 22,9 százalékkal, 8025-re, PHEV-autóké 8 százalékkal, 4642-re, a PHEV-autóké pedig 20,5 százalékkal, 48 ezer 579-re emelkedett.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Forradalmi megközelítés a levegőminőség értékelésében

Magyar közreműködéssel születtek új javaslatok a levegő biokémiai minősítésére és a levegőminőség szabályozására Európában.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Nagyszabású kutatási együttműködés eredményeként új javaslatok születtek a levegő biokémiai minősítésére és a levegőminőség szabályozására Európában – írta meg az alternativenergia.hu. A nemzetközi kutatás eredményei és következtetései a Nature folyóiratban jelentek meg, a cikk egyik szerzője Salma Imre, az ELTE légkörkémikusa – olvasható az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) MTI-hez eljuttatott közleményében. Mint kiemelik, a kutatók bíznak abban, hogy eredményeik, amelyek pontosabban veszik figyelembe a szálló por egészségi hatásait, jelentősen hozzájárulhatnak Európa levegőjének javításához. A közlemény szerint a rossz környezeti levegőminőség – amelyet leginkább a szálló por (aeroszol) magas koncentrációszintje okoz – az egyik legsúlyosabb közegészségi probléma világszerte. Az aeroszol keletkezésének, kémiai, fizikai és biológiai tulajdonságainak és hatásainak jobb megismerése, valamint a levegőszennyezők közötti kapcsolat vizsgálata az elmúlt években a légkörkémiai kutatások előterébe került.

A szálló por okozta betegségek kialakulásában több tényező együttes és bonyolult kölcsönhatása játszik szerepet. A levegő minőségének objektív vizsgálata ezért kulcsfontosságú a megfelelő intézkedések meghozatalához. A kutatás a levegőminősítés módszertanának javítását célozta tudományos megalapozottsággal, és külön kiemelve a közúti gépjárműforgalom és a fatüzelés jelentős levegőkörnyezeti kockázatait. Az eredményeket összefoglaló tanulmány a Nature folyóiratban jelent meg a napokban. Első megközelítésben a levegőminőség vizsgálatakor a szakemberek az aeroszol tömegét használják mérőszámként, amelyet azután egyéb tulajdonságok figyelembevételével finomítanak. A legújabb kutatási eredmények azonban arra utalnak, hogy a szálló por egészségi hatásainak egyik legfontosabb mechanizmusa a sejti szinten kialakuló oxidáns-antioxidáns egyensúly felborulása a légzőrendszerben, ami oxidatív stresszhez vezethet, végezetül pedig atípusos gyulladáson keresztül növeli a különféle megbetegedések kockázatát.

Mindezt okozhatják a szennyezett levegőben kialakuló, nagy oxigéntartalmú és erősen reakcióképes kémiai anyagok, az ROS oxigénspecieszek, de okozhatja a tüdő antioxidáns védelmi rendszerének a gyengülése is. Ezt a fajta, az aeroszol által kiváltott oxidatív stresszt az oxidatív potenciállal (OP) lehet mérni és minősíteni, amely érték a részecskék több, káros tulajdonságát is figyelembe veszi. A nemzetközi összefogással készült tanulmányban 43 európai helyszínről származó, azonos eljárással és kétféle (AA és DTT) sejtmentes vizsgálattal meghatározott eredményeket vettek figyelembe. A Grenoble Egyetem professzora, Gaëlle Uzu vezetésével készült kutatás átfogó kiértékelési rendszerébe az ELTE TTK Kémiai Intézet BpART Laboratóriumának friss eredményei kerültek be.

Advertisement

“Megvizsgáltuk az oxidatív potenciál térbeli eloszlását Európában eltérő típusú levegőkörnyezetekben, majd különböző forgatókönyvek kiértékelésével betekintést kaptunk a levegőminőség szabályozásának újabb lehetőségeibe” – mutatott rá a kutatás jelentőségére Salma Imre, a hazai csoport vezetője, aki elmondta: a különböző szennyező források elemzésével olyan stratégiákat azonosítottak, amelyek tisztább és egészségesebb levegőhöz vezethetnek. A kutatók kimutatták, hogy célszerű az oxidatív potenciált, valamint a fő légszennyező forrásokat (például biomassza-tüzelés, szilárd fosszilis anyagok égetése, közúti gépjárműforgalom) és kiemelt (például fűtési és fűtésen kívüli) időszakokat külön-külön is figyelembe venni a légköri koncentrációk mellett vagy akár helyett. Eredményeik alapján tudományos szintű javaslatokat fogalmaztak meg az Európai Unió Tanácsa részére egy új típusú szabályozás módszertanára vonatkozóan – írják a közleményben.

Mint kiemelik, a kutatás részvevői bíznak benne, hogy eredményeik hozzájárulnak egy élhetőbb, egészségesebb levegőjű Európához. A tanulmány ugyanakkor nem csak a szakpolitika, de a kutatói közösség számára is fontos lehet az aeroszolok káros egészségi hatásainak a jobb megismerése céljából – hangsúlyozzák. A BpART Laboratórium tagja Salma Imre mellett Weidinger Tamás, Rohonczy János, Vasanits Anikó és Vörösmarty Máté. A kutatásban doktorandusz és végzős egyetemi hallgatók is rendszeresen részt vesznek, jelenleg három hallgató dolgozik kapcsolódó témákon. Bővebb információ a BpART Laboratórium weblapján található meg.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák