

Zöld Közlekedés
Csökken a haszonjárművek piaca, de szárnyalnak az elektromos autók
Magyarországon összesen 65 098 új személyautót helyeztek forgalomba az idei első hat hónapban.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
4,3 százalékkal többet, mint 2024 hasonló időszakában – írja az alternativenergia.hu. A szervezet szerint az év kezdeti hónapjai lendületesek voltak, különösen januárban és májusban tapasztaltak erős növekedést, az idei első hónapban 13,4, az ötödikben pedig 14,3 százalékkal több új autó került forgalomba, mint egy évvel korábban. A február és június ugyanakkor visszafogottabb eredményeket mutatott, így az első félévben a piac stabil, de visszafogott bővülést ért el. Az elektromos autók szegmensében továbbra is dinamikus növekedés tapasztalható, 12,2 százalékkal több elektromos járművet helyeztek forgalomba, mint 2024 első felében. Ennek hátterében elsősorban a támogatási rendszer áll, amely jelentősen ösztönzi az új, környezetbarát járművek vásárlását. Ez a támogatás és a folyamatosan bővülő modellválaszték is hozzájárul az elektromos autók iránti kereslet emelkedéséhez – jelezte az MGE. A plug-in hibridek forgalomba helyezése ugyanakkor 2 százalékkal csökkent, ami az egyesület szerint arra utalhat, hogy a vásárlók egy része az állami támogatás hatására a tisztán elektromos hajtású jármű beszerzése mellett döntött.
Az idei első hat hónapban összesen 11 805 kishaszongépjárművet regisztráltak, míg tavaly ugyanebben az időszakban 13 311-et, ez 11,3 százalékos csökkenést jelent. A kishaszonjárművek piaca január kivételével minden hónapban alulmúlta tavalyi teljesítményét. Az év első felében 2422 nagyhaszonjárművet helyeztek forgalomba, ami jelentős, 18,9 százalékos csökkenés a tavalyi azonos időszakhoz képest. A visszaesés hátterében a gazdasági bizonytalanságok és az emelkedő költségek állhatnak. A magas üzemanyagárak és a drágább finanszírozási lehetőségek miatt a vállalatok továbbra is inkább a meglévő járműpark fenntartására koncentrálnak, elhalasztva vagy mérsékelve a flotta megújítását – írta az MGE. Az autóbuszok forgalomba helyezése 326-ra emelkedett, ami 17,3 százalékos növekedés, ennek oka azonban inkább az, hogy tavaly alacsony volt a forgalomba helyezett új buszok száma. A motorkerékpárok piaca hosszú ideje tartó pozitív trend után torpant meg és esett vissza 6,6 százalékkal. Ugyanakkor egy ilyen mértékű visszaesés a piac normális működésének lehet a része, érdemes az év végi adatok alapján levonni a következtetéseket – jelezte az MGE.

Zöld Közlekedés
Autóvezetés új dimenzióban: okos-autópálya VR-ben és mobilon is követhető
Intelligens közlekedés: egy magyar fejlesztés a nemzetközi élvonalban.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Így működik a több szempontból világelső budaörsi okos-autópálya. „Minden autóról mindent tudunk” – így foglalta össze a BME és a Magyar Közút által közösen, az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium keretében fejlesztett okosautópálya-szakasz képességeit Szalay Zsolt, az egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője a projektről tartott sajtótájékoztatón – tájékozatott az alternativenergia.hu. A rendszer hónapok óta működik, a bme.hu-n már beszámoltak róla és most pedig a sajtónak is bemutatták, hogy pontosan mit tud. Az M1-M7 autópálya 800 méternyi budaörsi szakaszának két oldalán 39 különböző szenzor figyeli a járművek mozgását, az így keletkezett adattömegből pedig egy szuperszámítógép valós időben megalkotja az útszakasz teljes virtuális reprezentációját – ezt hívják digitális ikernek. Charaf Hassan, a BME rektora azzal nyitotta meg az eseményt, hogy a fejlesztés is mutatja, a Műegyetem és az ipar nem külön-külön működik, hanem együtt, amellett bizonyítja, hogy Magyarország képes élenjáró technológiák előállítására. „Nem a polcnak, hanem az iparnak csináljuk ezeket, a fenntartóváltásunk egyik mozgatórugója is az, hogy közeledjünk a gazdasági szereplőkhöz” – tette hozzá. „Az útépítés már nemcsak aszfaltozás, hanem olyan okoseszközök beépítése is, amelyek megkönnyítik az üzemeltetést. A fantáziánkat szabadjára engedve láthatjuk, milyen óriási lehetőséget vannak ebben a fejlesztésben” – mondta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára.
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója nagy lehetőségnek nevezte, amikor egy infrastruktúra-kezelő csatlakozhat egy ilyen projekthez. „Mint minden mérnök, modellekkel dolgozunk, és most megérkeztünk a modellek mennyországába, ahol a valóság egy az egyben képződik le.” Megemlítette, hogy a „vision zero”, azaz a halálos balesetek számának 0-ra csökkentése eléréséhez még nincsenek meg az eszközeink, az okos-autópálya azonban fontos lépés lehet ebbe az irányba. A vezérigazgató szerint a magyar fejlesztésű rendszer lesz a 2026 májusában Budapesten rendezendő Transport Research Arena k+f konferencia fénypontja. Szalay Zsolt röviden ismertette a tanszék főbb kutatási területeit a kooperatív forgalomirányítástól az autonóm járműirányításon át a precíziós helymeghatározásig, jelezve, hogy a budaörsi rendszer is 20-25 ember 5 éves, több kutatócsoportban végzett munkájának az eredménye.
Megindokolta azt is, miért mondhatjuk, hogy a fejlesztés világelső, noha Kína már több mint 1000 kilométer okosutat épített. Három szempontból is egyedülálló: máshol nincs ilyen szenzorozottság, saját fejlesztésű az adatok értelmezését végző detektor, és az algoritmusok mindössze 70 milliszekundum alatt futnak le, így biztosítva a valós idejűséget. A tanszékvezető videókon is bemutatta, hogyan jelenik meg a digitális iker a számítógép képernyőjén, egy mobiltelefon alkalmazásában vagy akár egy VR-szemüvegen. Ha sikerül finanszírozást szerezni a rendszer bővítésére, létrejöhet egy olyan autópálya, ahol a közlekedők többe láthatnak, mint amit a saját járművük érzékel, sőt a vezetéstámogató eszközökkel nem rendelkező autók is felokosíthatók, biztonságosabbá téve ezzel a közlekedést.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Kommunális hulladék: a rendszer változatlanul működik, bírságolás nincs
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Több mint 120 ezer napelemes pályázat érkezett a lengyel támogatási programra
-
Zöld Közlekedés6 nap telt el a létrehozás óta
Zsolna az elektromos jövő központja – a KIA új modellje már futószalagon
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
Magyar gyártású e-buszokkal csökken Balatonfüred szén-dioxid-kibocsátása
-
Zöld Közlekedés4 nap telt el a létrehozás óta
Tovább erősödik az elektromos átállás a BMW csoportnál