

Zöld Közlekedés
Elektromos autó: mikor lesz a töltés aktív pihenés?
Nem igaz, hogy a töltési idő az elektromos autók egyik legfőbb hátránya, sőt.
Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Zachary Shahan a CleanTechnica szerzője átfogó cikkben mutatta be napjaink elektromos autóinak legfőbb előnyeit. A téma iránt érdeklődők számára minden bizonnyal ismerős az egyik agyontárgyalt, a különféle modelleknél kiemelt tulajdonságként feltüntetett szempont: „Mennyi időbe telik a feltöltés?”. Az újságíró szerint az első és legfontosabb szempont, hogy az elektromos autózás egészen más életmódot jelent, mintha az ember valamilyen hagyományos modellt használna. Tény, hogy a töltés gyakran hosszú időt, akár órákat vesz igénybe, de a felhasználónak ezt a periódust nem kell a kocsi mellett, kezükben a töltőcsővel dönteni, ezt az időt bármi másra fordíthatja. A töltési időtartamra vonatkozó kérdés éppen emiatt kissé félrevisz, hiszen azt feltételezi, hogy egy elektromos és egy benzines autó esetében minden pontosan ugyanúgy történik.
Még ha csak autós túrákról is van szó, ahol nem szokás a normál 1-es vagy 2-es szintű töltést használni, hanem inkább a gyors töltés felé fordulunk, az emberek úgy gondolnak a 15-20 perces töltésre, mintha benzinautót tankolnának. De nem kell a töltés alatt a csatlakozó mellett ácsorogni – hívja fel a figyelmet a szerző.
A csatlakoztatás néhány pillanatba telik csupán, majd az ember elmehet mosdóba, vehet egy kávét vagy valami harapnivalót, esetleg megsétáltathatja a kocsiban utazó kutyát, kinyújtóztathatja a tagjait. Észre sem veszi, és az autó már fel is van töltve, kihúzhatja a csatlakoztatót, majd folytathatja útját. „Egészen más folyamat ez. Nem ugyanaz, mint egy fosszilis üzemanyaggal működő autó tankolása, ezért nem lehet úgy összevetni a kettőt, mintha ugyanarról lenne szó” – teszi hozzá.
Érdemes mélyebben elgondolkozni
A gyakorlatban persze nyilvánvaló, hogy az autó tényleges feltöltése egy-egy alkalommal, „nettóban” több időt vesz igénybe, Zachary Shahan szerint pedig éppen ez az a faktor, amit az emberek többsége figyelembe vesz. Ám amit a felhasználók hátránynak tartanak, valójában az elektromos autózás előnyei közé tartozik. Ráadásul a legtöbb ember számára, ha tudnak otthon vagy akár a munkahelyen tölteni, az egy évben a töltési folyamatra fordított aktív idő jelentősen lerövidül.
A szerző arra is felhívta a figyelmet: a töltési idő miatt aggódók gyakran elfelejtik, hogy hagyományos kocsival rendszeresen külön utat tesznek meg pusztán a tankolásért. Ráadásul a benzinkutak látogatása is pluszidőt jelent: az embernek nagyjából hetente be kell hajtania, kiszállnia az autóból, behelyeznie a töltőcsövet, fizetnie, majd kihajtania a benzinkútból.
Ha összeadjuk az egész évben az ezekre a folyamatokra fordított időt, majd összevetjük a normál töltéshez szükséges rövid csatlakoztatási és leválasztási idővel, valamint az utazások során a gyorstöltő-állomásokon eltöltött extraidővel – ami meghaladja a hagyományos, mosdós, kávézós, tankolós pihenőidőt – akkor máris sokat árnyalhatjuk az elektromos kocsik töltési idejének problematikáját. Amennyiben ugyanis az elektromosautó-tulajdonos „üres járatokban”, például otthoni filmezés vagy munka közben tudja tölteni járművét, időben még akár jobban is járhat, mint a belső égésű motorú modelleket vezetők.
Zachary Shahan szerint az otthoni töltés kényelme éppen az elektromos autózás egyik legnagyobb előnye, ugyanis feleslegessé teszi a benzinkutak látogatását. A szerző úgy látja, a legfőbb tulajdonos idővel ezt tekinti kocsija legjobb tulajdonságának. „Ironikus módon pontosan ez, a töltési és a tankolás közötti a különbség aggasztja leginkább az embereket, amikor elektromos autó vásárlásán gondolkodnak” – emeli ki.
Zachary Shahan ugyan külön nem tért ki rá: az otthoni töltést igazán a saját napelemet telepítése teheti kényelmessé és olcsóvá. Ma már teljesen bevett gyakorlat, hogy a rendszer által megtermelt energiát ne hálózatba, hanem akkumulátorba táplálják be, majd onnan a tulajdonos munka után feltöltse autóját. Ezzel jelentősen csökkenthető, sőt akár le is nullázható a betáplálási díj, valamint a hálózatra nehezedő nyomás is mérsékelhető.

Zöld Közlekedés
Autóvezetés új dimenzióban: okos-autópálya VR-ben és mobilon is követhető
Intelligens közlekedés: egy magyar fejlesztés a nemzetközi élvonalban.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Így működik a több szempontból világelső budaörsi okos-autópálya. „Minden autóról mindent tudunk” – így foglalta össze a BME és a Magyar Közút által közösen, az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium keretében fejlesztett okosautópálya-szakasz képességeit Szalay Zsolt, az egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője a projektről tartott sajtótájékoztatón – tájékozatott az alternativenergia.hu. A rendszer hónapok óta működik, a bme.hu-n már beszámoltak róla és most pedig a sajtónak is bemutatták, hogy pontosan mit tud. Az M1-M7 autópálya 800 méternyi budaörsi szakaszának két oldalán 39 különböző szenzor figyeli a járművek mozgását, az így keletkezett adattömegből pedig egy szuperszámítógép valós időben megalkotja az útszakasz teljes virtuális reprezentációját – ezt hívják digitális ikernek. Charaf Hassan, a BME rektora azzal nyitotta meg az eseményt, hogy a fejlesztés is mutatja, a Műegyetem és az ipar nem külön-külön működik, hanem együtt, amellett bizonyítja, hogy Magyarország képes élenjáró technológiák előállítására. „Nem a polcnak, hanem az iparnak csináljuk ezeket, a fenntartóváltásunk egyik mozgatórugója is az, hogy közeledjünk a gazdasági szereplőkhöz” – tette hozzá. „Az útépítés már nemcsak aszfaltozás, hanem olyan okoseszközök beépítése is, amelyek megkönnyítik az üzemeltetést. A fantáziánkat szabadjára engedve láthatjuk, milyen óriási lehetőséget vannak ebben a fejlesztésben” – mondta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára.
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója nagy lehetőségnek nevezte, amikor egy infrastruktúra-kezelő csatlakozhat egy ilyen projekthez. „Mint minden mérnök, modellekkel dolgozunk, és most megérkeztünk a modellek mennyországába, ahol a valóság egy az egyben képződik le.” Megemlítette, hogy a „vision zero”, azaz a halálos balesetek számának 0-ra csökkentése eléréséhez még nincsenek meg az eszközeink, az okos-autópálya azonban fontos lépés lehet ebbe az irányba. A vezérigazgató szerint a magyar fejlesztésű rendszer lesz a 2026 májusában Budapesten rendezendő Transport Research Arena k+f konferencia fénypontja. Szalay Zsolt röviden ismertette a tanszék főbb kutatási területeit a kooperatív forgalomirányítástól az autonóm járműirányításon át a precíziós helymeghatározásig, jelezve, hogy a budaörsi rendszer is 20-25 ember 5 éves, több kutatócsoportban végzett munkájának az eredménye.
Megindokolta azt is, miért mondhatjuk, hogy a fejlesztés világelső, noha Kína már több mint 1000 kilométer okosutat épített. Három szempontból is egyedülálló: máshol nincs ilyen szenzorozottság, saját fejlesztésű az adatok értelmezését végző detektor, és az algoritmusok mindössze 70 milliszekundum alatt futnak le, így biztosítva a valós idejűséget. A tanszékvezető videókon is bemutatta, hogyan jelenik meg a digitális iker a számítógép képernyőjén, egy mobiltelefon alkalmazásában vagy akár egy VR-szemüvegen. Ha sikerül finanszírozást szerezni a rendszer bővítésére, létrejöhet egy olyan autópálya, ahol a közlekedők többe láthatnak, mint amit a saját járművük érzékel, sőt a vezetéstámogató eszközökkel nem rendelkező autók is felokosíthatók, biztonságosabbá téve ezzel a közlekedést.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Kommunális hulladék: a rendszer változatlanul működik, bírságolás nincs
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Több mint 120 ezer napelemes pályázat érkezett a lengyel támogatási programra
-
Zöld Közlekedés6 nap telt el a létrehozás óta
Zsolna az elektromos jövő központja – a KIA új modellje már futószalagon
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
Magyar gyártású e-buszokkal csökken Balatonfüred szén-dioxid-kibocsátása
-
Zöld Közlekedés4 nap telt el a létrehozás óta
Tovább erősödik az elektromos átállás a BMW csoportnál