Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Elektromosautó-töltés új szinten: ultratöltőket telepít az E.ON az ALDI parkolóiba

A következő két évben 50 üzletnél cserélik nagyobb teljesítményűre az elektromos töltőket.

Létrehozva:

|

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Országszerte megnöveli az elektromosautó-töltőinek teljesítményét az E.ON Drive Infrastructure Hungary (EDRI) az ALDI áruházaknál; a több mint kétmilliárd forint értékű fejlesztéssel 50 üzletnél cserélnek gyorstöltőre hagyományos AC töltőket – írja az alternativenergia.hu. A két vállalatcsoport 2018-ban kezdte meg az együttműködést és szerződést kötöttek, hogy 123 ALDI üzlet parkolójában alakítanak ki töltési lehetőséget az elektromos járművet használók számára. A megállapodás kezdete óta tovább bővült az érintett áruházak száma, így az EDRI országszerte 50 településen már több mint 160 elektromos töltési pontot épített ki és üzemeltet a kiskereskedelmi hálózat üzleteinél. Emellett további 120 töltőberendezés telepítése vagy cseréje van folyamatban. Az elmúlt időszakban látványosan megnőttek a piaci igények az elektromos töltőkapacitások iránt. Ezért a bővítéssel párhuzamosan az EDRI több mint 90 váltakozó áramú (AC) töltő cseréjét kezdi meg az 50 ALDI bolt parkolójában, hogy nagyobb teljesítményű egyenáramú (FC – fast charger) gyorstöltőkkel váltsa fel ezeket a berendezéseket a következő két év folyamán.

A több mint kétmilliárd forint értékű fejlesztés eredményeként Budapest mellett szinte minden nagyobb városba kerül a legalább 50 kW teljesítményű FC gyorstöltőkből. A vállalat emellett a legmodernebb UFC (ultra fast charger) ultragyors töltőberendezéseket építi ki az ALDI fővárosi és vidéki üzleteinél több mint 30 helyszínen. Az E.ON Group-hoz tartozó EDRI vezető európai töltőállomás-üzemeltető. A vállalat Magyarországon is olyan nyilvános töltőhálózatot fejleszt, épít ki és üzemeltet, amely bármilyen típusú elektromos jármű számára használható. A társaság több mint 7100 nyilvános töltőponttal rendelkezik 11 európai országban, köztük Svédországban, Dániában, Németországban, Norvégiában, Lengyelországban, az Egyesült Királyságban, Csehországban, Olaszországban, Romániában, Hollandiában és Magyarországon. Lokációs partnereivel együttműködve az EDRI évente további 1000 nagy teljesítményű töltőpont telepítésével bővíti hálózatát Európa-szerte. Magyarországon jelenleg több mint 400 töltőpontja érhető el, amelyből 72 darab 300 kW teljesítményű.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Autóvezetés új dimenzióban: okos-autópálya VR-ben és mobilon is követhető

Intelligens közlekedés: egy magyar fejlesztés a nemzetközi élvonalban.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Így működik a több szempontból világelső budaörsi okos-autópálya. „Minden autóról mindent tudunk” – így foglalta össze a BME és a Magyar Közút által közösen, az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium keretében fejlesztett okosautópálya-szakasz képességeit Szalay Zsolt, az egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője a projektről tartott sajtótájékoztatón – tájékozatott az alternativenergia.hu. A rendszer hónapok óta működik, a bme.hu-n már beszámoltak róla és most pedig a sajtónak is bemutatták, hogy pontosan mit tud. Az M1-M7 autópálya 800 méternyi budaörsi szakaszának két oldalán 39 különböző szenzor figyeli a járművek mozgását, az így keletkezett adattömegből pedig egy szuperszámítógép valós időben megalkotja az útszakasz teljes virtuális reprezentációját – ezt hívják digitális ikernek. Charaf Hassan, a BME rektora azzal nyitotta meg az eseményt, hogy a fejlesztés is mutatja, a Műegyetem és az ipar nem külön-külön működik, hanem együtt, amellett bizonyítja, hogy Magyarország képes élenjáró technológiák előállítására. „Nem a polcnak, hanem az iparnak csináljuk ezeket, a fenntartóváltásunk egyik mozgatórugója is az, hogy közeledjünk a gazdasági szereplőkhöz” – tette hozzá. „Az útépítés már nemcsak aszfaltozás, hanem olyan okoseszközök beépítése is, amelyek megkönnyítik az üzemeltetést. A fantáziánkat szabadjára engedve láthatjuk, milyen óriási lehetőséget vannak ebben a fejlesztésben” – mondta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára.

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója nagy lehetőségnek nevezte, amikor egy infrastruktúra-kezelő csatlakozhat egy ilyen projekthez. „Mint minden mérnök, modellekkel dolgozunk, és most megérkeztünk a modellek mennyországába, ahol a valóság egy az egyben képződik le.” Megemlítette, hogy a „vision zero”, azaz a halálos balesetek számának 0-ra csökkentése eléréséhez még nincsenek meg az eszközeink, az okos-autópálya azonban fontos lépés lehet ebbe az irányba. A vezérigazgató szerint a magyar fejlesztésű rendszer lesz a 2026 májusában Budapesten rendezendő Transport Research Arena k+f konferencia fénypontja. Szalay Zsolt röviden ismertette a tanszék főbb kutatási területeit a kooperatív forgalomirányítástól az autonóm járműirányításon át a precíziós helymeghatározásig, jelezve, hogy a budaörsi rendszer is 20-25 ember 5 éves, több kutatócsoportban végzett munkájának az eredménye.

Megindokolta azt is, miért mondhatjuk, hogy a fejlesztés világelső, noha Kína már több mint 1000 kilométer okosutat épített. Három szempontból is egyedülálló: máshol nincs ilyen szenzorozottság, saját fejlesztésű az adatok értelmezését végző detektor, és az algoritmusok mindössze 70 milliszekundum alatt futnak le, így biztosítva a valós idejűséget. A tanszékvezető videókon is bemutatta, hogyan jelenik meg a digitális iker a számítógép képernyőjén, egy mobiltelefon alkalmazásában vagy akár egy VR-szemüvegen. Ha sikerül finanszírozást szerezni a rendszer bővítésére, létrejöhet egy olyan autópálya, ahol a közlekedők többe láthatnak, mint amit a saját járművük érzékel, sőt a vezetéstámogató eszközökkel nem rendelkező autók is felokosíthatók, biztonságosabbá téve ezzel a közlekedést.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák