Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Erősödik az érdeklődés az elektromos és klasszikus modellek iránt

A BMW 2025 első félévében 3286 autót értékesített Magyarországon, ezek több mint 15 százaléka teljesen elektromos volt.

Létrehozva:

|

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A BMW márka 18,8 százalékkal növelte eladásait a magyarországi újautó-piacon az idei első fél évben a tavalyi év hasonló időszakához képest, az értékesített 3286 darab modellel a bajor márka továbbra is őrzi első helyét a prémium szegmensben – tájékoztatta az alternativenergia.hu. Az új személyautók hazai piaca 2025 első fél évében 4,3 százalékkal, 65 098 darabra bővült a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete friss adatai szerint. Gombos Zoltán, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója szerint a márka sikere mögött a gyártó technológiai nyitottságot képviselő modellpalettája áll, amely szinte minden igényre ad alternatívát, beleértve az elektromos, plug-in hibrid vagy belsőégésű erőforrással felszerelt modelleket. A márkakereskedők egyidejűleg azt tapasztalják, hogy az újdonságok mellett élénk az ügyfelek érdeklődése a tradicionális limuzin, touring, coupé vagy éppen gran coupé karosszériaváltozatok iránt is.

A közlemény kiemeli, hogy a márka erős félévet könyvelt el a tisztán elektromos meghajtású modellek szegmensében is: az 503 darab regisztrált BEV modell több mint 15 százalékos részesedést tesz ki a teljes BMW értékesítésben. Ezzel az idei év első fél évében a BMW a magyarországi elektromos piac harmadik legnépszerűbb márkája. Magyarországon az idén június végéig 5222 új elektromos jármű talált gazdára, ez 12,2 százalékos növekedés 2024 azonos időszakához képest. Gombos Zoltán jelezte, hogy szeptemberben a müncheni IAA autóipari szakkiállításon mutatkozik be a márka első Neue Klasse modellje, az új BMW iX3-as, amelyet a készülő debreceni üzemben fognak gyártani. A BMW Group kínálatát a jövőben a Neue Klasse modellek határozzák majd meg – emelte ki a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója. A közlemény kitér arra, hogy pozitív fogadtatásban részesült Magyarországon a MINI-nek, a gyártó másik márkájának az elmúlt időszakban teljesen megújított modellkínálata. Az új modellcsalád tagjaiból 399 darab talált vevőre január és június között, ami 87 százalékos emelkedés az előző év azonos időszakához képest.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Autóvezetés új dimenzióban: okos-autópálya VR-ben és mobilon is követhető

Intelligens közlekedés: egy magyar fejlesztés a nemzetközi élvonalban.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Így működik a több szempontból világelső budaörsi okos-autópálya. „Minden autóról mindent tudunk” – így foglalta össze a BME és a Magyar Közút által közösen, az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium keretében fejlesztett okosautópálya-szakasz képességeit Szalay Zsolt, az egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője a projektről tartott sajtótájékoztatón – tájékozatott az alternativenergia.hu. A rendszer hónapok óta működik, a bme.hu-n már beszámoltak róla és most pedig a sajtónak is bemutatták, hogy pontosan mit tud. Az M1-M7 autópálya 800 méternyi budaörsi szakaszának két oldalán 39 különböző szenzor figyeli a járművek mozgását, az így keletkezett adattömegből pedig egy szuperszámítógép valós időben megalkotja az útszakasz teljes virtuális reprezentációját – ezt hívják digitális ikernek. Charaf Hassan, a BME rektora azzal nyitotta meg az eseményt, hogy a fejlesztés is mutatja, a Műegyetem és az ipar nem külön-külön működik, hanem együtt, amellett bizonyítja, hogy Magyarország képes élenjáró technológiák előállítására. „Nem a polcnak, hanem az iparnak csináljuk ezeket, a fenntartóváltásunk egyik mozgatórugója is az, hogy közeledjünk a gazdasági szereplőkhöz” – tette hozzá. „Az útépítés már nemcsak aszfaltozás, hanem olyan okoseszközök beépítése is, amelyek megkönnyítik az üzemeltetést. A fantáziánkat szabadjára engedve láthatjuk, milyen óriási lehetőséget vannak ebben a fejlesztésben” – mondta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára.

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója nagy lehetőségnek nevezte, amikor egy infrastruktúra-kezelő csatlakozhat egy ilyen projekthez. „Mint minden mérnök, modellekkel dolgozunk, és most megérkeztünk a modellek mennyországába, ahol a valóság egy az egyben képződik le.” Megemlítette, hogy a „vision zero”, azaz a halálos balesetek számának 0-ra csökkentése eléréséhez még nincsenek meg az eszközeink, az okos-autópálya azonban fontos lépés lehet ebbe az irányba. A vezérigazgató szerint a magyar fejlesztésű rendszer lesz a 2026 májusában Budapesten rendezendő Transport Research Arena k+f konferencia fénypontja. Szalay Zsolt röviden ismertette a tanszék főbb kutatási területeit a kooperatív forgalomirányítástól az autonóm járműirányításon át a precíziós helymeghatározásig, jelezve, hogy a budaörsi rendszer is 20-25 ember 5 éves, több kutatócsoportban végzett munkájának az eredménye.

Megindokolta azt is, miért mondhatjuk, hogy a fejlesztés világelső, noha Kína már több mint 1000 kilométer okosutat épített. Három szempontból is egyedülálló: máshol nincs ilyen szenzorozottság, saját fejlesztésű az adatok értelmezését végző detektor, és az algoritmusok mindössze 70 milliszekundum alatt futnak le, így biztosítva a valós idejűséget. A tanszékvezető videókon is bemutatta, hogyan jelenik meg a digitális iker a számítógép képernyőjén, egy mobiltelefon alkalmazásában vagy akár egy VR-szemüvegen. Ha sikerül finanszírozást szerezni a rendszer bővítésére, létrejöhet egy olyan autópálya, ahol a közlekedők többe láthatnak, mint amit a saját járművük érzékel, sőt a vezetéstámogató eszközökkel nem rendelkező autók is felokosíthatók, biztonságosabbá téve ezzel a közlekedést.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák