Zöld Energia
Ez lenne a legegyszerűbben felszerelhető napelem?
A DualSun könnyen telepíthető, plug-and-play napelemes rendszereket fejlesztett ki, amelyek alacsony költséggel és gyors megtérüléssel támogatják a lakossági energiaátállást.
A DualSun olyan összecsukható plug-and-play napelemes rendszereket fejlesztett ki, amelyek teljesítménytartománya 420 W-tól 1,68 kW-ig terjed – számol be a PV Magazine. A franciaországi székhelyű hibrid napelemmodul-gyártó cég új készletét lakossági és kültéri használatra tervezték. A plug-and-play napelemek olyan kis teljesítményű fotovoltaikus mikrorendszerek, amelyek könnyedén, szakértői segítség nélkül telepíthetőek. Népszerű megjelenési formájuk az erkélynapelemek, amelyek számos országban, így a szomszédos Ausztriában egyre népszerűek, itthon azonban még nem engedélyezettek. Az új Preasy plug-and-play fotovoltaikus (PV) csomagok jó alternatívát kínálnak azon háztartások számára, amelyeknek pénzügyi korlátok, a tető rossz tájolása vagy más okok miatt nem tudnak könnyedén hagyományos napelemes rendszert telepíteni. „Jelenleg Franciaországban az otthonok mindössze 5%-a rendelkezik” – mondta Jérôme Mouterde, a DualSun vezérigazgatója és társalapítója. „A Franciaországban meglévő 18 GW PV-kapacitásból kevesebb mint 3 GW-ot adnak a lakossági rendszerek, noha 2035-re 20 GW-os potenciál áll rendelkezésre. Olyan technológiává kell tennünk a napenergiát, amely könnyen és gyorsan telepíthető” – emelte ki a szakember.
A forgalmazói hálózaton és a DualSun weboldalán keresztül elérhető készletek többféle konfigurációban készülnek, amelyek 420 W-os alagút-oxid passzivált érintkezős (TOPCon) bifaciális paneleken alapulnak, M10-es monokristályos cellákkal. Az alapkészletek egyetlen 36 kg-os panellel és tartozékaival – beleértve a mikroinvertert, az irányítódobozt, a fa szerkezetet és az elektromos csatlakozót – Franciaországban 680 euróért (mintegy 264 ezer forintért) vásárolhatók meg. A DualSun szerint a készlet évente mintegy 670 kWh energiát termel, ami 10 év alatt 2200 euró megtakarítást jelent a dél-franciaországi Marseille-ben, illetve 1460 eurót az ország északi részén található Lille-ben.
A befektetés megtérülése az első helyszínen négy év, a második helyszínen pedig 6,2 év. A vállalat kiemelte: a plug-and-play rendszerek lehetőséget nyújtanak a lakossági energiaátállás felgyorsítására. A DualSun jelenleg egy modulgyárat üzemeltet Jujurieux-ban, a kelet-franciaországi Ain megyében.
Zöld Energia
A vasúti sínek közé napelemeket telepítenek Svájcban
A Sun-ways 18 kW-os napelemes rendszert telepít Svájcban egy vasúti szakaszon, kihasználva a sínek közötti teret az energiatermelésre.
Svájc Szövetségi Közlekedési Hivatala (FOT) engedélyt adott az ország első napelemes erőművének, amely vasúti vonalon kerül telepítésre. A projektet a Sun-ways fejleszti, és terveik szerint jövőre kezdik meg a rendszer kiépítését a 221-es vasútvonal 100 méteres szakaszán, amelyet a Neuchâtel kanton közlekedési vállalata, a transN üzemeltet, írja a pv-magazine.com. A kísérleti rendszer 48 panelből áll majd, amelyek egyenként 380 W teljesítményűek, összesen 18 kW kapacitással. A projekt költsége 621 800 euró, és az általa termelt energiát a helyi hálózatba fogják táplálni. A helyi áramszolgáltató Viteos és a vasúti elektromos telepítésekre szakosodott DG-Rail vállalat partnerei lesznek a Sun-waysnek a projekt megvalósításában. 2023 nyarán a Szövetségi Közlekedési Hivatal kezdetben óvintézkedésként elutasította a kérelmet, mivel nem álltak rendelkezésre technikai referenciák a javasolt technológiával kapcsolatban. Ipari partnereik támogatásával a Sun-ways két mechanikai professzort kért fel a Vaud kanton Műszaki Főiskolájáról (HEIG-VD), hogy végezzenek független értékelést a kifejezetten erre a célra tervezett prototípusokon. Ezt követően a Geste Engineering, egy svájci, nagy vasúti projektekkel foglalkozó mérnöki cég műszaki és biztonsági elemzést végzett. Céljuk az volt, hogy igazolják, a rendszer teljes mértékben megfelel a FOT biztonsági kritériumainak, mivel a kísérleti telepítés olyan vasútvonalon működik majd, amely nyitva áll a vasúti forgalom számára.
“Miközben az Alpokban egyre több vita övezi a napelemes erőművek telepítését, a Sun-ways technológiája releváns válasz lehet, és hozzájárulhat a napenergiával termelt villamosenergia mennyiségének növeléséhez” – mondta a cég. “Valójában egy kihasználatlan területet hasznosít, anélkül, hogy megzavarná a vonatforgalmat vagy a sínek karbantartási és ellenőrzési munkáit.”
A vállalat kifejtette, hogy a napelemeket kézzel vagy egy, a vasúti karbantartásra szakosodott Scheuchzer SA által tervezett speciális vasúti géppel lehet telepíteni, amely akár napi 1000 m² napelemet is képes felhelyezni.Emellett a napelempark eltávolítható, így lehetővé válik a karbantartási munkák elvégzése. A FOT által kiadott engedély számos technikai feltételhez kötött, beleértve az üzemelés során végrehajtandó további teszteket és méréseket, amelyek biztosítják, hogy ne legyen káros hatás a vasúti infrastruktúrára.
Hasonlóképpen, eltávolítási és telepítési teszteket is végre fognak hajtani, hogy bebizonyítsák, a Sun-ways kísérleti telepítése tökéletesen alkalmazkodik a karbantartási munkák és a vasútvonal működésével kapcsolatos követelményekhez.
Kép: Sunways
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Egyszerűsítették a napelemek telepítését, bárki megcsinálhatja!
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Napelem: hatékony energiatároló megoldást dobtak piacra
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Mezőgazdasági területek kerülhetnek veszélybe a naperőmű telepítések miatt?
-
Zöld Energia2 nap telt el a létrehozás óta
Miért telepítenek fóliát a napelemes rendszerekre?
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás óta
Szabad-e újat építeni? Átadták az első FENNTARTHATÓ ÉPÜLETBUROK pályázat díjait!