Ezt érdemes tudni a hibrid napelemekről
Nem mindegy, hogy hibrid rendszerről vagy hibrid inverterről beszélünk-e.
A napelemes technológia folyamatosan fejlődik, ezzel együtt jelennek meg sorra az olyan megoldások, amelyek még inkább kielégítik a beruházó igényeit. Az egyik legújabb innovatív megoldás a hibrid rendszer, amelyet az EU-Solar mutatott be cikkében.
A technológia lényege, hogy olyankor is hozzáférhet a napelem-tulajdonos a megtermelt energiához, amikor a rendszer nem generál áramot – ilyen periódus például a napnyugta utáni időszak. Ez komoly előny, hiszen a háztartásnak így nem kell energiát vételeznie a hálózatból. A rendszer szerves része az akkumulátor, amely a tárolásért felelős.
Hagyományos napelemeknél egy mérőóra követi a hálózatba betáplált és onnan felvett áram mennyiségét. Ezen mérés az alapja a szaldós rendszernek, ahol a fogyasztást évente kell elszámolni a szolgáltatóval. A kormány tavaly év végi döntése és egy EU-s előírás alapján ez az elszámolás új napelemek esetében 2023. december 31-ig maradhat, ezt követően egy kedvezőtlenebb rendszer lesz elérhető.
A hibrid napelemes rendszerrel a többletet magunk raktározhatjuk el, ami spórolást jelent a feltápláláshoz képest. Az energiatárolással vagy a hibrid megoldással emellett a hálózattól való függést is mérsékelhetjük. Az akkumulátoros rendszerek továbbfejlesztett verzióját nevezik hibridnek, ez már akár szigetüzemű működésre is képes. A technológia többek között áramszünet esetén lehet hasznos, hiszen a háztartás energiaellátása a hibrid megközelítés miatt ilyenkor is folyamatos marad. A megoldás további előnye, hogy segítségével áthidalhatóak a háztartás energiaigénye, illetve a napelemek körülményektől – például időjárástól – függő termelési intenzitása közti különbségek.
A hibrid üzemű rendszerekben egy beépített szünetmentes akkumulátorba gyűjtik az áramot. A megoldás főként ott javasolt, ahol a folyamatos energiaellátás nélkülözhetetlen – ilyen eset áll fenn többek között fűtéskeringetőknél. Érdemes hozzátenni, hogy a szünetmentes ellátás itt sem teljes, az átkapcsolás nagyjából 60 másodperc alatt történik meg.
Végezetül a hibrid inverter kifejezést is fontos tisztába tenni: ezen eszközöknél a hibrid megnevezés többnyire csak annyit jelent, hogy képesek együttműködni az energiatárolóval. Ezek a berendezések áramszünet esetén lekapcsolnak.
Az engedélyeztetés hibrid üzemű rendszer és hibrid inverter esetében sem bonyolult. Az EU-Solar szerint egy hagyományos rendszerhez képest a hibrid rendszer ára nem magasabb jelentősen.
Zöld Energia
Megjelent a Jedlik-program geotermális pályázatának végleges felhívása
Földhővel zöldülhet a hazai áramtermelés.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)
“A Jedlik Ányos Energetikai Program 12 milliárd forinttal ösztönzi a geotermikus energiára alapozott villamosenergia- és hőtermelő rendszerek kialakítását. A pályázatokat a csütörtökön megjelent végleges felhívás szerint jövő január végétől lehet benyújtani. A kormány minden eddigit felülmúló forrásmennyiséggel segíti elő, hogy a geotermia a hazai zöldgazdaság húzóágazatává váljon” – jelentette be az MTI-nek küldött közleményében Czepek Gábor, az Energiaügyi Minisztérium (EM) parlamenti államtitkára. A zöldenergia-termelők beépített teljesítménye őszre meghaladta a 9 gigawattot Magyarországon. A Nemzeti Földhő Hasznosítási Koncepció összegzése szerint azonban a geotermikus áramtermelést mindössze a 2,7 megawatt (MW) elektromos kapacitással rendelkező turai kiserőmű képviseli – írta meg az alternativenergia.hu. A földhő az időjárástól függetlenül képes folyamatos termelésre megújuló alapon, ám hasznosítása magas geológiai kockázattal és jelentős beruházási költséggel jár. Az új támogatási lehetőség a pénzügyi megtérülést megkönnyítve bátoríthatja további fejlesztésekre a hazai vállalkozásokat, mutatott rá az államtitkár.
A Jedlik-program elsőként véglegesített földhős kiírása 12 milliárd forinttal segítheti hálózatra kapcsolódó, geotermális alapú hő- és villamosenergia termelő rendszerek kialakítását meglévő termelő és visszasajtoló kútra alapozva. Egy projektre legalább 1 milliárd forint ítélhető meg. A keretösszeg akár teljes egészében egyetlen fejlesztés megvalósítására fordítható. Beruházási helyszínként Budapest kivételével az ország bármely területe szóba jöhet. A pályázatokat megfelelő felkészülési idővel először 2026. január 26. és 2026. február 27. között, majd szükség esetén további két szakaszban lehet benyújtani. A nyertes projekteket a megkezdésüktől számított három éven belül be kell fejezni – ismertette a részleteket.
Czepek Gábor kiemelte: “Magyarország már most Európa első öt állama közé tartozik a geotermikus energia hasznosításában. A Jedlik Ányos Energetikai Program a kiváló hazai adottságokra építve összesen 41 milliárd forintos pályázataival célozza meg a további térnyerés felpörgetését.” Az egyik földhős kiírás összesen 10 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kínál majd az első kútfúrások kiadásaihoz. A legnagyobb forrásmennyiséget, 19 milliárd forintot kamatmentes hitelként hívhatják le az iparági vállalkozások geotermikus hőtermelő beruházásaikhoz. A népszerű programcsomag másként is élénkíti a földhős felfutást. Mint azt az államtitkár felidézte, a távhőtermelők és távhőszolgáltatók rendszereik zöldítéséhez kaphatnak állami hozzájárulást a Jedlik Ányos Energetikai Programban. A 96 milliárd forint összértékű pályázatok a geotermikus energia fokozott hasznosítását is előmozdíthatják a távfűtésben, akár földgáz kiváltásával mértékelve az importkitettségeket.
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaMegérkeztek az új Citarók: modernebb és kényelmesebb buszok járnak a fővárosban
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaA Skoda 2026-ban új, teljesen elektromos SUV-modellel bővíti kínálatát
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaRekordmennyiségű áramot töltöttek a magyar elektromos autósok
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaEnergetikai korszerűsítés: már több ezer család részesült támogatásban országszerte
-
Zöld Közlekedés4 nap telt el a létrehozás ótaMinden harmadik autós dízelt választana, az elektromos járművek iránt továbbra is csekély az érdeklődés
