Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Füst, részecskék, szivárgás: hamarosan befejeződik a Közúti Környezetvédelmi Akció

Négy nagyvárosban mérik a járművek károsanyag-kibocsátását.

Létrehozva:

|

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Az alternativenergia.hu közleménye szerint ismét Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akciót tartanak az Európai Mobilitási Héten. Az ÉKM támogatásával immár 29. alkalommal szeptember 15. és 19. között rendezik meg a Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akciót. Az Európai Mobilitási Hét az Európai Bizottság fenntartható városi mobilitásról szóló kiemelt figyelemfelkeltő kampánya. Az akciósorozat egyik fő iránya a forgalomban részt vevő gépjárművek állapotfelmérése és környezetre káros hatásainak vizsgálata. A Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akcióban, öt napon keresztül (hétfőtől – péntekig), az ország négy városában: Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden naponta változó helyszíneken a területileg illetékes Közlekedési Felügyelőségek a közúti környezetvédelmi ellenőrzések alkalmával mintegy 1000 mérést végeznek. A gépkocsik vezetői az ellenőrzés során autójuk állapotáról kapnak tájékoztatást, egyúttal tudomást szerezhetnek az esetleges problémákról is. A kirívóan rossz állapotú, erősen szennyező gépkocsival közlekedőknek meghatározott időn belül történő időszakos műszaki-környezetvédelmi vizsgálaton kell megjelenniük járművükkel.

“Az akció mögött közös érdekeink: az egészségünk és a környezetvédelem áll” – olvasható a minisztérium közleményében. A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) által szervezett kampány legfőbb célja, hogy átfogó képet kapjanak a Magyarországon forgalomban lévő gépkocsi-állomány károsanyag kibocsátásának évenkénti változásáról és a gépjárművek állapotáról, ideértve az átlag életkort és az erózió mértékét. A kapott adatok és azok előző években mért adatokkal történő összehasonlítása segítségével a változás mértéke könnyen kimutatható.

A forgalomban részt vevő gépjárművek károsanyag-kibocsátásának vizsgálata benzin üzemű járműveknél gázanalizátor segítségével történik, amely során szén-monoxid, szén-dioxid, hidrogén-klorid és oxigén szintet, továbbá az úgynevezett Lambda-értéket mérnek. Dízel üzemű gépjárműveknél füstölésmérővel (opacitás mérővel) történik a mérés. A szokásos gázanalizátoros technológiákon felül, az előző évekhez hasonlóan, vizsgálják a részecskeszámot is. A részecskeszám-mérés lehetővé teszi a részecskeszűrők állapotának ellenőrzését, az esetleges átfúrt, módosított vagy bármely módon manipulált szűrők azonosítását. Ezek a technológiák a műszaki vizsgaállomásokon alkalmazott műszaki megoldásokkal teljesen megegyeznek és megfelelnek a hatályos környezetvédelmi előírásoknak.

Advertisement

A méréseket a vizsgaállomásokon is dolgozó, a kormányhivatalokhoz tartozó szakemberek hajtják végre, akik a mérések mellett szemrevételezéses állapotfelmérést is végeznek. Jellemzően szivárgások feltárása, a környezetre káros meghibásodásra utaló nyomok keresése a fő feladat – ismertették a közleményben. Ha esetleg szabálytalan módosítás található a gépjárművön, akkor a mérést végrehajtó kollégák felhívják a figyelmet a szabálytalanságra, annak szükséges helyreállításáról. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közölt személygépkocsi-állomány átlag életkora a 2024-ben 16,2 év volt. Mivel a régebbi gépjárművek gyártása enyhébb környezetvédelmi normák alapján történtek, a magasabb átlagos életkor és az ezzel összefüggő gépalkatrészek kopása nagyban hozzájárul a magasabb kibocsátási értékhez. A tavalyi mérésnél megállapított megfelelőségi arány 79 százalék, a mért járművek 79 százaléka megfelelt a hatályos környezetvédelmi és műszaki követelményeknek. “Környezetünk és egészségünk megóvása érdekében globális cél a nem megfelelő járművek arányának csökkentése” – hangsúlyozta közleményében a minisztérium.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Vége a kamionzajnak Tokajban – jön a vasúti kőszállítás

Ismét jelentősen csökken Tokaj környékén és a Bodrogközben a lakosságot érő zaj- és forgalomterhelés.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Az alternativenergia.hu közölte: a 2010-es évek elejétől a lakosságot érintő zajterhelés miatt megszűnt a nemzetközi irányú tranzit teherforgalom a tokaji és a bodrogi térségben a közlekedésért felelős minisztérium intézkedésének köszönhetően. Ezt a döntést felülvizsgálva további nagytömegű szállításokat szüntet meg az ÉKM.

A követ szállító nehézgépjárművek sem vehetik igénybe ezentúl a térség közútjait, ilyen jellegű fuvarozásra nem adható ki engedély, az Alföld felé irányuló kőszállítás a jövőben a környezetbarát és lakosságot kevésbé terhelő vasúton történhet. Eddig ugyanis évente 900 ezer tonna követ szállítottak itt teherautók közúton. A kormány és a szakminisztérium ugyanakkor elkötelezett a lakosság életminőségének fenntartásáért illetve javításáért, amit ez az intézkedés is elősegíthet – írták.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák