Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Gigantikus hőszivattyút építenének Németországban

Felépítenék a világ legnagyobb hőszivattyúját.

Létrehozva:

|

A projekten dolgozó két cég egyelőre azt vizsgálja, hogy érdemes-e egyáltalán megvalósítani a beruházást. Két németországi vállalat azt tervezi, hogy Ludwigshafenben, egy ipari telephely gőzellátására egy hatalmas, zöld energiát használó hőszivattyút hoznak létre. A BASF német vegyipari vállalat és a németországi székhelyű energetikai berendezésekkel foglalkozó MAN Energy egy nagy, magas hőmérsékletű hőszivattyút akar felépíteni az ország középső részén – írja a PV Magazine. A rendszert a BASF ludwigshafeni telephelyén szeretnék létrehozni. A két vállalat egy közös közleményben arról számolt be, hogy a projekt megvalósíthatósági tanulmányán dolgoznak, amennyiben pedig a gép valóban elkészül, a világ legnagyobb hőszivattyúja lesz. A cégek szerint a rendszer megújuló energiából származó áram felhasználásával hoz majd létre gőzt. A szivattyú a BASF hűtővíz-rendszerének hulladékhőjét fogja hasznosítani. A vízben fennmaradt hőt kompresszióval dolgozzák fel, hogy gázt állítsanak elő, amelyet aztán a létesítmény gőzhálózatába táplálnak.

A BASF szerint ludwigshafeni ipari telephelyén az éves gőzigény megközelítőleg 20 millió megatonna. Amennyiben a hőszivattyút képesek integrálni a létesítmény termelési rendszerébe, óránként akár 150 tonna gőzt is létrehozhatnak – ez 120 megawatt hőteljesítménynek felel meg. Ezzel együtt a hűtőrendszer hatékonyabbá válna, és sokkal kevésbé függne az időjárási körülményektől. A BASF-nak azért van szüksége a gőzre, hogy a helyszínen termékeket szárítson, reaktorokat melegítsen fel, illetve desztilláljon. A komoly igényt jelenleg a környék termelő létesítményeinek, valamint gáz- és gőzerőműveinek hőjével elégítik ki. A projekt fő célja, hogy a két vállalat értékes tapasztalatokat szerezzen az ipari méretű hőszivattyúk létesítésének terén. A cégeknél abban bíznak, hogy az építkezésnek köszönhetően a későbbiekben jobban felmérhetik a hasonló rendszerek alkalmazhatóságát. A lehetséges hőszivattyúval kapcsolatos későbbi döntések alapját a megvalósíthatósági tanulmány gazdasági életképességére, hatékonyságára és versenyképességére vonatkozó megállapításai képezik majd. A BASF és a MAN Energy az év végére várják az eredményeket.

Advertisement

Zöld Energia

Új elektromos buszok és helyben termelt zöldenergia viszi előre Kaposvárt

Napelempark-bővítéssel biztosítja jövőre érkező autóbuszai töltését Kaposvár.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A zöldenergia Kaposvár gazdaságának jövője – mondta a város polgármestere azon a sajtótájékoztatón, amelyen arról számoltak be: a somogyi vármegyeszékhely bővíttette az autóbusz-telephelyén található napelemparkot, hogy a piaci árnál kedvezőbben tudja tölteni a jövőre érkező új, helyi járatú elektromos autóbuszflottáját – írja az alternativenergia.hu. Szita Károly (Fidesz-KDNP) a témában tartott sajtótájékoztatón az MTI-hez eljuttatott hangfelvétel szerint kiemelte: a város 45 új, elektromos autóbuszt vásárol, a flotta egy része már 2026 első felében rendelkezésre áll, és napelemekre, energiatárolóra van szükség ahhoz, hogy a járművek működtetéséhez szükséges elektromos energia jelentős részét helyben tudják megtermelni. Kijelentette: olyan várost kívánnak építenek, amely egyre nagyobb mértékben támaszkodik a saját erőforrásaira. Hozzátette, Kaposvár modellváros lesz: modell a kaposváriaknak, Magyarország hasonló nagyságú és az Európai Unió hasonló gondokkal küzdő településeinek. Közlése szerint ebben meghatározó az energiahatékonyság és energiagazdálkodás, az a cél, hogy a megújuló energiák minél nagyobb mértékű használatával olcsó, helyben termelt energiával tudják működtetni a somogyi vármegyeszékhelyet.

“A zöldenergia Kaposvár gazdaságának jövője, és a jövőben az lesz az élen, aki a legnagyobb mértékben tud zöldenergiát termelni és tárolni” – hangoztatta. A településvezető példaként hozta fel, hogy Kaposváron cukorgyári melléktermékből előállított biogázzal működtetik a helyi járatú autóbuszokat, biztosítják az uszoda fűtését, tavaly előbbiért 186 millió forinttal, utóbbiért 122 millió forinttal fizettek kevesebbet, mintha ehhez földgázt vásároltak volna. A biomasszával üzemelő Zöld Fűtőművel a távhőellátáshoz szükséges földgáz 61 százalékát sikerült kiváltani, a városi intézmények tetején elhelyezett napelemekkel elért energiamegtakarítás 60 százalékos, a folyamatban lévő okos közvilágítási rendszer kialakításával a szolgáltatás évente 212 millió forinttal kerül majd kevesebbe – tette hozzá.

Szita Károly a tavaly alakult Kaposvári Energiaközösség Nonprofit Kft.-ről azt mondta, annak az a lényege, hogy tagjai egymás között az energiaszolgáltatóénál kedvezőbb áron adhatnak el és vásárolhatnak megújuló módon termelt energiát. Borhi Zsombor (Fidesz-KDNP) alpolgármester elmondta, a város a Cseri úti telephelyen üzembe helyezett több mint 450, összesen 200 kilowatt teljesítményű napelem, egy 100 kilowattos energiatároló, valamint a nagypiac épületének tetejére szerelt 50 kilowattnyi napelem költségeit a helyi energiaközösség létrehozására elnyert 300 millió forint pályázati forrásból fedezte. A 2026-ban érkező elektromos autóbuszok egy részét az itt megtermelt energiával lehet tölteni, ami 22 millió forint megtakarítást eredményez – tette hozzá.

Advertisement

Vonyó János, a Kaposvári Energiaközösség Nonprofit Kft. ügyvezetője megjegyezte, az energiatermelő-kapacitás további növelését tervezik, hogy a buszok energiaellátását nagyrészt “fotovoltaikus módon” tudják biztosítani, ehhez a vállalatok energiahatékonyságát és megújuló energiafelhasználásának bővítésére indult Jedlik Ányos energetikai programban szeretnének támogatást kapni.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák