

Zöldinfó
Hamarabb érnek tudatos borfogyasztóvá a mai fiatal felnőttek
Az elmúlt két évben jelentősen nőtt az alkalmi borfogyasztók aránya a 18-40 éves korosztály körében.
Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
A fiatalabb felnőttek számára a borfogyasztás már nem csupán hagyomány vagy gasztronómiai kiegészítő, hanem értékválasztás is. A jövő borfogyasztóit a bor természetes összetevői, az adalékanyag-mentesség, a termék mögötti történet, a termelői felelősségvállalás és a bor származási helye is érdekli – olvasható a HNT által az MTI-hez eljuttatott közleményben. A felmérés a Z generáció (18-29 évesek) és az Y generáció (30-40 évesek) borfogyasztási szokásait vizsgálta, és jól látható változásokra mutatott rá: míg korábban a bor nem számított igazán népszerű italnak ebben a korosztályban, mára kezd előtérbe kerülni. A 2023-as eredményekhez képest a borfogyasztók aránya számottevően nőtt – a Z generáció esetében 23, az Y generációnál 8 százalékponttal. Bár a rendszeres borfogyasztás még mindig nem jellemző a fiatal felnőttekre, alkalmi élvezetként egyre többször jelenik meg, a válaszadók 55 százaléka nyilatkozott így. Ebben főleg a Z generáció jár az élen, esetükben minden harmadik személy szokott alkalmanként bort kóstolni, míg az Y generációban ez minden ötödik emberre igaz. A megkérdezettek több mint fele szerint a mértékletes borfogyasztás legnagyobb előnye az egészségre gyakorolt kedvező hatás és a társasági élmény, amit egy-egy pohár bor nyújthat.
A kutatás azt mutatja, hogy a fiatalabb felnőtt generációk körében újfajta szokás alakult ki a borral kapcsolatban: az élményalapú, tudatos borfogyasztás. Számukra fontos, hogy a bor hazai termőhelyről származzon és a termelés során a fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kapjon. A kutatás arra is rávilágít, hogy a fiatal felnőttek hamarabb válnak borfogyasztóvá, mint korábban. Ez a jelenlegi piaci helyzetben új lendületet adhat a hazai borászok számára – idézte Gulyás Andreát, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának társadalmi kapcsolatokért és kommunikációért felelős igazgatóját a közlemény.
A kutatás vizsgálta az egészség- és környezettudatosság szerepét is a borválasztásban. Mint megállapították, a fiatal felnőttek egyre nagyobb figyelmet fordítanak a borok összetevőire és azok egészségre gyakorolt hatásaira, a válaszadók több mint harmada figyel ezekre. Különösen a kedvező élettani hatások, a szív- és érrendszerre gyakorolt hatás, az alacsonyabb alkoholtartalom, valamint a bor természetes összetevői és az adalékanyagmentesség szempontja került előtérbe. A vármegyeszékhelyeken élő válaszadók fele tudatosan választ ilyen borokat – írták a közleményben.
A helyi termelők és a fenntartható szőlőtermesztés támogatása szintén fontos szempontnak bizonyult, a válaszadók csaknem fele ezt értékeli, és a hazai borok továbbra is kiemelt népszerűségnek örvendenek – a megkérdezettek jóval több mint fele a magyar borok mellett teszi le a voksát. Bár a válaszadók nagy része számára az egészség és a természetesség kéz a kézben jár a borválasztásnál, a bio vagy organikus minősítésre nem fektetnek nagy hangsúlyt: Budapesten csupán 2 százalék, a községekben 3 százalék, míg a városokban és vármegyeszékhelyeken élők 10 százaléka, illetve 9 százaléka figyel erre borválasztáskor.

Zöldinfó
Óvodák, ahol a természet szeretete kezdődik – elindult a Zöld Óvoda pályázat
Szeptember végéig lehet jelentkezni az idei “Zöld Óvoda” pályázatra – tudatta az Energiaügyi Minisztérium (EM) közleményben az MTI-vel.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A kormány kiemelt hangsúlyt fektet a szemléletformálást segítő programok támogatására, amelyek igyekeznek már a legkisebb kortól kezdve megtanítani a gyermekeket a természeti értékek szeretetére, tiszteletére – írta meg az alternativenergia.hu. Ezek közül kiemelkednek a Zöld Óvodák, ahol a gyermekek életkoruknak megfelelő, élményekre és tapasztalatra épülő környezeti nevelésben részesülnek. Az Energiaügyi Minisztérium és a Belügyminisztérium által meghirdetett “Zöld Óvoda”, “Címmegtartó Zöld Óvoda” és “Örökös Zöld Óvoda” cím elnyerésére június 10-től lehet pályázni – jelentette be Raisz Anikó környezetügyért felelős államtitkár a közlemény szerint. A Zöld Óvoda pályázati rendszer magyar sajátosság, amelyet nemzetközi szinten is elismerés övez és évről évre több intézmény érdeklődik iránta. A hálózatának jelenleg országszerte 1223 intézmény a tagja, így hazánkban minden negyedik gyermek olyan óvodába járhat, ahol tevékenységorientált környezeti nevelésben részesülhet. A Zöld Óvodák megismertetik a gyermekeket a természet szépségeivel és törvényszerűségeivel, biztosítják a fenntarthatósági szempontok – például víz- és energia-takarékosság, a hulladékcsökkentés – beépítését az intézmények működtetésébe és figyelmet fordítanak a szülők és a helyi társadalmi közösségek környezettudatos szemléletformálására is.
A pályázatra jelentkező intézmények a felhívásban meghatározott kritériumrendszer alapján önértékelést készítenek, melyben számot adnak az óvodában folyó, a fenntartható fejlődés elvei szerinti tevékenységek tartalmáról, a környezeti nevelés szintjéről, az ahhoz kapcsolódó tevékenységek jellemzőiről és a fenntarthatóság szempontjai szerinti működtetésről. Amennyiben egy intézmény három alkalommal elnyerte a “Zöld Óvoda” címet, megpályázhatja a visszavonásig érvényes “Címmegtartó Zöld Óvoda” vagy az “Örökös Zöld Óvoda” címet. A pályázatokat 2025. június 10-től 2025. szeptember 30-ig lehet benyújtani az online pályázati felületen.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Brüsszeli bejelentés: új napelemes szabályozás érkezik
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Minden lakóházat érint az EU napelem szabályozása
-
Zöld Energia4 nap telt el a létrehozás óta
Megérkezett a hiányzó láncszem a fenntartható napelemes értékláncban
-
Otthon5 nap telt el a létrehozás óta
A könnyűszerkezetesek gyorsaságával épült a betontechnológiás mintaház
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Veszélyben a parajdi sóbánya és a helyiek megélhetése