Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Jobban bízunk a sofőrökben? Önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták a kutatók

Váratlan helyzetekben vizsgálták az önvezető autók utasainak reakcióit a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kutatói együttműködve a HUN-REN és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakembereivel. Az eredményeikről a Nature-ben megjelent cikkükben számoltak be.

Létrehozva:

|

0 forintos villanyszámla? Napelemes rendszerrel lehetséges! Kalkuláljon itt ingyenesen. (x)

Korábbi fiziológiai kutatások kimutatták, hogy az utasok szorongási szintje alacsonyabb egy ember által vezetett autóban, mint az önvezető járműben. A kutatók célja az volt, hogy feltárják a valós utasélménybeli különbségeket egy váratlan közúti események esetén. A szakemberek 41 önkéntest vontak be a ZalaZone Járműipari Tesztpályán zajló vizsgálatokba. A mintegy háromperces, két kilométeres utat minden önkéntes kétszer tette meg, egyszer egy hivatásos sofőr vezetett, másik alkalommal pedig önvezető üzemmódban haladt a jármű. Az utasok reakcióit elektroenkefalográfiás (EEG) készülékkel, illetve a szemmozgásokat, fejmozgásokat és pislogási frekvenciát mérő speciális „szemüveggel” vizsgálták.

Az út során előre nem látható akadályokkal találkoztak: egy szarvast és egy gyereket jelképező bábú jelent meg az úton. A jármű maximális sebessége 60 km/h volt, a bábuk feltűnése olyan eseményt imitált, amely nem vészhelyzeti cselekvésre késztetett, hanem gyors útvonal-korrekciót igényelt. Az EEG-elemzések legfigyelemreméltóbb eredménye az volt, hogy a résztvevők az önvezető móddal szemben előnyben részesítették azt a helyzetet, amikor a járművet ember irányította. Az önvezető módban a szemmozgások és a fejmozgások szélesebbek voltak, a pislogási frekvenciák pedig csökkentek a váratlan események során. A szemmozgások során mért eltérések azonban kisebbek voltak, mint más korábbi vizsgálatok esetében, a kutatók szerint ennek oka lehet, hogy az önvezető jármű kormányzását, gyorsítását és lassítását nagyon szorosan az emberi vezetés után modellezték.

A szakemberek arra a következtetésre jutottak, hogy az új közlekedési módok széles körű elfogadtatását segítheti az utasok fiziológiai reakcióinak mérése, különösen olyan helyzetekben, amikor a fejlesztőknek ellenőrizniük kell, hogy a felhasználók elvárásai teljesülnek-e.

Advertisement

Forrás: HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat

Advertisement

Zöld Közlekedés

A Mol töltőállomásai csatlakoznak Európa egyik legnagyobb hálózatához

A Mol közép- és kelet-európai elektromos töltőinfrastruktúrája teljes egészében elérhetővé válik.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A megállapodás értelmében a társaság Mol Plugee márkanév alatt hat régiós országban – Magyarországon, Romániában, Szlovéniában, Horvátországban, Csehországban és Szlovákiában – működő 480 töltőpontja a DKV Mobility ügyfelei számára hozzáférhető lesz – tudatta az alternativenergia.hu. A DKV Mobility jelenleg közel 938 ezer elektromos töltőpontot kínál Európa-szerte, így a Mol töltőhálózata mostantól a kontinens egyik legnagyobb elektromobilitási rendszerének részévé válik – írták. A töltőpontok a DKV Mobility leányvállalata, a GreenFlux által biztosított platformon keresztül lesznek elérhetők.

Az együttműködés illeszkedik a Mol Shape Tomorrow 2030+ stratégiájához, amelynek célja a közép-európai mobilitás átalakítása, és az alternatív energiaforrások elterjesztésének elősegítése – közölték. A vállalat az elmúlt években jelentős beruházásokat hajtott végre a régió elektromos töltőállomás infrastruktúrájába, és tovább bővíti szolgáltatásait a Mol Plugee márka alatt, valamint a Mol Move digitális platformon keresztül.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák