Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Két nagy európai esemény, egy közös üzenet: változás jön a napenergia-piacon

Hollandiában Solar Solutions Amsterdam, Olaszországban pedig KEY – The Energy Transition Expo néven rendeztek napelemes kiállítást.

Létrehozva:

|

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

Márciusban két jelentős napelemes szakkiállítást is rendeztek Európában: március 5-8. között, az olaszországi Riminiben a KEY – The Energy Transition Expót, március 11-13. között pedig Amszterdamban a Solar Solutions Amsterdamot látogathatták az érdeklődők. A PV Magazine két cikkben foglalta össze az eseményeket. Előbbi rendezvényre több mint ezer kiállító érkezett, ami a tavalyi évhez képest nagyjából 20 százalékos növekedést jelent. A Solar Solutions Amsterdam és társrendezvénye, a European Solar Games 2025-ben több mint 17 ezer látogatót és 200 kiállítót vonzott. Amellett, hogy mindkét kiállításon a legmodernebb termékeket vonultatták fel, az adott piac sajátosságai is megmutatkoztak.

A KEY – The Energy Transition Expo szóvivője szerint a résztvevők 30%-a külföldi kiállító volt, a rendezvény pedig immár globális jelentőségre tett szert, és egyre inkább a müncheni Intersolarhoz hasonlítható. A kiállítás egyik legfontosabb fejleménye az volt, hogy Gilberto Pichetto Fratin olasz energiaügyi miniszter ismertette a megújuló energiával kapcsolatos legújabb olaszországi rendeleteket.

A Fer X keretrendszer két megújulóenergia-árverést foglal magában, az első néhány hónapon belül várható. Kormányzati tisztségviselők azt is megerősítették, hogy az nagy kapacitású energiatárolókra vonatkozó úgynevezett MACSE-árverést szeptember 30-ra tervezik. A MACSE lényege, hogy a Terna átviteli rendszerirányító árverések keretében oszt ki többéves szerződéseket energiatárolással foglalkozó vállalatoknak, ezzel enyhítve a hálózatra nehezedő nyomást.

A 2025-ös European Solar Games legfőbb tanulsága az volt, hogy a holland napenergia-piac új kihívásokkal néz szembe: az önfogyasztás jelentősége a lakosság és a cégek számára is egyre fontosabb, miután a nettó elszámolási rendszer 2027-ig még fennmarad. A szektor gyors növekedése Magyarországhoz és Olaszországhoz hasonlóan Hollandiában is hálózati korlátokba ütközött, az iparági szakértők azonban ebben nemcsak nehézséget, hanem lehetőséget is látnak.

A Solar Solutions Amsterdamon bemutatott technológiák ezt a trendet követték, a skálázható energiarendszerek és az utólagosan integrálható tárolási megoldások kerültek előtérbe. A kiállításon számos gyártó felvonultatta termékeit, képviseltette magát többek között a GoodWe, a FoxESS, a Hoymiles, a Tongwei és az EcoFlow.

Advertisement

Zöld Energia

Napelemeket helyeznek az autópályákra – innováció a közlekedésben

A napelemes szalagkorlátot még idén elkezdik tesztelni Olaszországban.

Létrehozva:

|

Szerző:

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

Napelemes, autópályák és közutak számára fejlesztett szalagkorlátról rántotta le a leplet a spanyolországi Tecnalia és az olasz Vita International – számol be a PV Magazine. A cégek még idén megkezdik a kísérletezést az olaszországi Torino és Trieszt közötti autópálya kiszolgálóterületének egy 100 méteres szakaszán, a cél az, hogy minden évszakban felmérjék a rendszer teljesítményét. A projekt az európai Liaison projekt része, amely a közlekedési infrastruktúra körforgását és fenntarthatóságát támogatja.

Eduardo Román, a Tecnalia napelemes csoportjának vezetője szerint a rendszer várhatóan évente kilométerenként mintegy 25 MWh-t termel majd. Irina Mella Burlacu, a Vita International alapítója hozzátette: a speciális szalagkorlát egy enyhén felfelé döntött sík lapot tartalmaz, a napelemet erre telepítik. A szakértő szerint ez a kialakítás a motorosok számára extra biztonsági funkciót is jelent.

Burlacu kiemelte: a fotovoltaikus szalagkorlát által biztosított áramot közvilágításra, közlekedési jelzésekre és alagutak szellőztetésére fogják fordítani, ezzel csökkentve az üzemeltetők energiaköltségeit. A hálózathoz való hozzáféréssel nem rendelkező területeken a fejlesztés a jelzőtáblákat és a világítást is elláthatja.

Európában közel 137 ezer kilométernyi úthálózat található, amely jelentős napenergia-termelési potenciállal rendelkezik. Az utak napelemes átalakításával több mint 8 millió ember áramigényét lehetne ellátni. Az infrastruktúrát folyamatosan korszerűsítik, többek között fejlesztik az útburkolatot, a fotovoltaikus beruházásokat ennek részeként lehetne elvégezni.

2020-ban az Európai Unió több mint 600 millió tonna aggregátumot, közel 44 millió tonna cementet és több mint 208 millió tonna aszfaltot használt fel útépítésre és karbantartásra. David García Sánchez, a Liaison koordinátora szerint a közlekedési infrastruktúra építőmérnöki megoldásai történelmileg szén-dioxid-intenzívek voltak. Úgy látja, az infrastruktúra élettartamát meg kell hosszabbítani, és körkörös megoldásokat kell bevezetni.

Advertisement

A Liaison a szerződéskötési és ajánlattételi folyamatok előmozdítására összpontosítva támogatja technológiák bevezetését. A projektben többek között olyan betonlapokat is fejlesztenek, amelyek cement helyett környezetbarát geopolimereket tartalmaznak.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák