

Zöld Energia
Miért állnak le a lakópark napelemei? – A szolgáltató válaszolt!
Szombathelyen a Parkerdő áramhálózata nem bírja a megnövekedett háztartási napelemes kapacitást, ezért az inverterek túlfeszültség-védelme pár másodperces leállásokat vált ki.
Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Szombathely–Parkerdő lakóparkjában az elmúlt hetekben ismét előfordultak rövid ideig tartó, ám bosszantó áramkimaradások, amelyek több lakó szerint összefüggésben állnak a háztartási napelemes rendszerek leállásával- értesült az alternativenergia.hu. A lakók panaszaira reagálva az áramszolgáltató E.ON részletes magyarázatot küldött: a probléma gyökere a térségben az elmúlt években robbanásszerűen megnövekedett napelem-telepítésekben keresendő. Míg 2020-ban Vas megyében alig 2 300 háztartási méretű kiserőmű (HMKE) működött, addig 2025-re ez a szám megközelítette a 9 500-at. A Parkerdő környezetében jellemzően kertes házakban élők is egyre inkább energiafüggetlen megoldásokhoz folyamodnak, és telepítik napelemes rendszereiket. Azonban – mint az E.ON levelében olvasható – amikor a napelemek által termelt villamos energia nem kerül azonnal hasznosításra, a hálózat feszültsége emelkedik. Túlfeszültség esetén a HMKE-k védelmi rendszerei automatikusan letiltják az inverterek hálózati betáplálását, hogy megóvják a fogyasztók berendezéseit és a hálózat stabilitását.
Ez a mechanizmus megmagyarázza, miért tapasztalnak a Parkerdő lakói rendszeresen néhány másodperces, pillanatnyi leállásokat: az inverterek védelmi beavatkozása során megszakad a termelés, majd azonnal visszaáll. Bár a kimaradások időtartama minimális, a napelemes rendszerek tulajdonosai számára komoly bevételkiesést okozhat, hiszen ilyenkor kénytelenek a hálózati áramot vásárolni.
A hiba pontos felderítése érdekében az E.ON szakemberei már megkezdték a Parkerdőt ellátó, több mint 10 kilométer hosszú középfeszültségű hálózatszakasz átvizsgálását. A vizsgálat elhúzódását a hálózat kiterjedtsége és a környező ingatlanokhoz kapcsolódó egyedi műszaki körülmények egyaránt lassítják.
A szolgáltató arra ösztönzi az esetleges kártérítési igényt tervező ügyfeleket, hogy forduljanak az E.ON ügyfélszolgálatához, ahol minden bejelentést egyedileg mérlegelnek és vizsgálnak meg.
Az E.ON hozzátette, hogy a közeljövőben többmilliárd forintot fektetnek hálózatfejlesztésbe, amelynek keretében a Danube InGrid projekt magyar–szlovák együttműködésében épülő, Szombathely Északi alállomás 2026 elejére ígért átadásával jelentősen nő majd a Parkerdő ellátásbiztonsága. A transzformátorállomás 2026 januárjára tervezett, teljes körű üzembe helyezéséig azonban a lakóknak még türelemmel kell lenniük, és az E.ON ígérete szerint folyamatosan tájékoztatják majd őket a munkálatok előrehaladtáról.

Zöld Energia
Évi 617 tonnával kevesebb károsanyag: napelemes fejlesztéssel zöldül az Alstom mátranováki gyára
Az Alstom egy 1,5 megawatt kapacitású napelemparkkal zöldíti mátranováki gyárának villamosenergia-felhasználását.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A gyár éves villamosenergia-igényének 23 százalékát zöldárammal kiváltó beruházás során 6600 négyzetméternyi napelemet telepítenek majd a szakemberek – írja az alternativenergia.hu. A tájékoztatás szerint a napelemek 1600-1700 megawattóra zöldáramot biztosítanak majd évente gyár számára, amivel a telephely 617 tonna károsanyagkibocsátástól kíméli meg a környezetet évente. A cég emlékeztet, hogy a mátranováki gyárban négy évtizede kezdték meg a forgóvázkeretek gyártását metró- és vasúti szerelvényekhez. A Mátranovákon előállított termékek számos szerelvénytípusban megtalálhatóak Európa-szerte: a hagyományos és a nagysebességű vonatokban, elővárosi vonatokban, mozdonyokban és emeletes vasúti kocsikban.
Az Alstom a magyar vasúti közlekedés meghatározó szereplője, több mint 20 éve van jelen Magyarországon. Az ország egyik legnagyobb metrószerelvény-beszállítója, amely a budapesti metrószerelvények 50 százalékát gyártotta a 2-es valamint a 4-es metróvonalra, és az utóbbin közlekednek az első vezető nélküli metrók Közép- és Kelet-Európában. Emellett a MÁV 25 darab Traxx mozdonyt üzemeltet saját állományában, illetve számos további bérelt Alstom villamosmozdony fut Magyarországon. A vállalat ezen túlmenően modernizálta a MÁV-Start 59 elektromos motorvonatát is a legmodernebb ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel, amelynek köszönhetően ezek a szerelvények a korábbinál biztonságosabban és jóval hatékonyabban közlekedhetnek a magyar vasúti vonalakon – ismertette az Alstom.
-
Zöld Energia6 nap telt el a létrehozás óta
Minden lakóházat érint az EU napelem szabályozása
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Megérkezett a hiányzó láncszem a fenntartható napelemes értékláncban
-
Otthon5 nap telt el a létrehozás óta
A könnyűszerkezetesek gyorsaságával épült a betontechnológiás mintaház
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Veszélyben a parajdi sóbánya és a helyiek megélhetése
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
A Balaton már nem ugyanaz a tó – melegszik, algásodik, és szúrós hínárok lepik el