Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Napelemek: mi megoldás a szaldó elszámolás végére?

A jelenlegi helyzetben sokan elgondolkoztak a hibrid üzemű napelemes rendszer telepítésén.

Létrehozva:

|

A 2022-es év ellentmondásosan alakult a hazai napelemes piacon. Előbb a 100 százalékos támogatást kínáló program, majd a rezsicsökkentés átalakítása hozott fellendülést. Ősszel aztán a kormány az elavult hálózatra hivatkozva november 1-től csatlakozási stopot vezetett be a napelemekre, majd kiderült: a kedvező szaldó elszámolás 2024. január 1-től nem lesz elérhető az új rendszerekre.

A jelenlegi helyzetben sokan gondolkoznak el a hibrid üzemű napelemes rendszerek telepítésén. Mit érdemes tudni erről a technológiáról? 

Mikor éri meg?

Advertisement

Amikor egy napelemes rendszer a hálózatra táplál vissza, az energiatároló gyakorlatilag maga a hálózat. Amikor a rendszer nagyon napsütéses időszakban többletet termel, a felesleges áramot a hálózatba irányítja, igény esetén viszont fel is tud venni onnan energiát. A szaldó lényege az, hogy a különbözetet éves szinten számolják el egy mérőóra alapján, ez a kedvező rendszer fog idén év végével megszűnni az új napelemek esetében.

Nyugat-Európában már megjelent egy új trend: az áramszolgáltatók adott időszakokban korlátozzák a visszatáplálható áram mennyiségét, sokszor éppen akkor, amikor a napelemes rendszer jól termelne. A hibrid napelemes rendszer lényege az, hogy a hibrid inverternek hála egyszerre tud szigetüzeműként és hálózatra visszatápláló rendszerként is működni. A felesleges áram ily módon saját akkumulátorban tárolható el, ami sokkal kedvezőbb megoldás, mintha a szolgáltatótól vásárolnánk meg később a szükséges energiát.

Advertisement

A hibrid üzemű rendszer főként kis teljesítményű fogyasztóknál javasolt, ahol áramszünet esetén is kell van áram, például a fűtéskeringető szivattyú számára. Fontos kiemelni, hogy a rendszer átkapcsolási ideje nagyjából 60 másodperc, tökéletes szünetmentes ellátásról tehát nem beszélhetünk.

Azt is érdemes leszögezni, hogy a hibrid elnevezés az invertereknél általában csupán arra utal, hogy az eszköz energiatárolóval tud együttműködni, van benne akkumulátortöltő, és a szoftvere képes kezelni egy akkumulátorpakk működését. Ezek az inverterek áramszünet esetén lekapcsolnak, nem tudják ellátni a fogyasztókat.

Advertisement

Milyen megoldások érhetőek el?

Jelenleg több energiatárolási megoldás is elérhető, az egyik a meglévő hálózatra visszatápláló rendszerek mellé telepített AC-csatolású akkumulátor és inverter. Ennek előnye, hogy utólagosan telepíthető bármely gyártmányú hálózati inverterhez, hátránya viszont a dupla energia átalakítási veszteség, valamint hogy áramszünet esetén a napelemes rendszer nem működik.

Advertisement

Meglévő hálózatra visszatápláló rendszerek mellé Victron szigetüzemű inverter/töltő is beszerezhető. Ilyenkor a napelemektől érkező áram először a fogyasztókat látja el, majd az akkumulátor töltését, végül pedig a felesleg megy a közcélú hálózatba. A rendszer előnye, hogy áramszünet ideje alatt egy helyi mikrohálózatot alakít ki, így ilyenkor is tovább működhet.

Háromfázisú hálózati inverter esetén a háromfázisú energiatárolós kiegészítés három darab szigetüzemű inverter/töltővel oldható meg. Aggregátoros áramforrás is csatlakoztatható a rendszerre, növelve az ellátásbiztonságot.

Advertisement

Léteznek hibrid inverterek is. Ezek előnye, hogy a velük kompatibilis akkumulátor telep DC-csatolású, azaz a napelemek felől egyenárammal egy DC-DC-átalakítón keresztül közvetlenül tölthetőek kisebb energiaveszteséggel. Mellettük szól az is, hogy mind hálózatra csatolva, mind szigetüzemben képesek üzemelni, így téve folyamatossá az áramellátást.

Összességében elmondható, hogy amíg elérhető a szaldó, nem érdemes kiépíteni energiatárolást, telepítés esetén viszont a hibrid üzemű rendszer mindenképp ajánlott, hiszen segítségével az önfogyasztás fokozásával a szaldóstól kedvezőtlenebb elszámolási módoknál áthidalható az áram eladási és vételezési árkülönbsége. Továbbá, amennyiben a szabályozási környezet enyhül, olyan helyeken, ahol gyakoriak az áramkimaradások, tartalék üzemű áramforrásként is alkalmazhatóak, ami növeli az ellátásbiztonságot.

Advertisement

Zöld Energia

Új elektromos buszok és helyben termelt zöldenergia viszi előre Kaposvárt

Napelempark-bővítéssel biztosítja jövőre érkező autóbuszai töltését Kaposvár.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A zöldenergia Kaposvár gazdaságának jövője – mondta a város polgármestere azon a sajtótájékoztatón, amelyen arról számoltak be: a somogyi vármegyeszékhely bővíttette az autóbusz-telephelyén található napelemparkot, hogy a piaci árnál kedvezőbben tudja tölteni a jövőre érkező új, helyi járatú elektromos autóbuszflottáját – írja az alternativenergia.hu. Szita Károly (Fidesz-KDNP) a témában tartott sajtótájékoztatón az MTI-hez eljuttatott hangfelvétel szerint kiemelte: a város 45 új, elektromos autóbuszt vásárol, a flotta egy része már 2026 első felében rendelkezésre áll, és napelemekre, energiatárolóra van szükség ahhoz, hogy a járművek működtetéséhez szükséges elektromos energia jelentős részét helyben tudják megtermelni. Kijelentette: olyan várost kívánnak építenek, amely egyre nagyobb mértékben támaszkodik a saját erőforrásaira. Hozzátette, Kaposvár modellváros lesz: modell a kaposváriaknak, Magyarország hasonló nagyságú és az Európai Unió hasonló gondokkal küzdő településeinek. Közlése szerint ebben meghatározó az energiahatékonyság és energiagazdálkodás, az a cél, hogy a megújuló energiák minél nagyobb mértékű használatával olcsó, helyben termelt energiával tudják működtetni a somogyi vármegyeszékhelyet.

“A zöldenergia Kaposvár gazdaságának jövője, és a jövőben az lesz az élen, aki a legnagyobb mértékben tud zöldenergiát termelni és tárolni” – hangoztatta. A településvezető példaként hozta fel, hogy Kaposváron cukorgyári melléktermékből előállított biogázzal működtetik a helyi járatú autóbuszokat, biztosítják az uszoda fűtését, tavaly előbbiért 186 millió forinttal, utóbbiért 122 millió forinttal fizettek kevesebbet, mintha ehhez földgázt vásároltak volna. A biomasszával üzemelő Zöld Fűtőművel a távhőellátáshoz szükséges földgáz 61 százalékát sikerült kiváltani, a városi intézmények tetején elhelyezett napelemekkel elért energiamegtakarítás 60 százalékos, a folyamatban lévő okos közvilágítási rendszer kialakításával a szolgáltatás évente 212 millió forinttal kerül majd kevesebbe – tette hozzá.

Szita Károly a tavaly alakult Kaposvári Energiaközösség Nonprofit Kft.-ről azt mondta, annak az a lényege, hogy tagjai egymás között az energiaszolgáltatóénál kedvezőbb áron adhatnak el és vásárolhatnak megújuló módon termelt energiát. Borhi Zsombor (Fidesz-KDNP) alpolgármester elmondta, a város a Cseri úti telephelyen üzembe helyezett több mint 450, összesen 200 kilowatt teljesítményű napelem, egy 100 kilowattos energiatároló, valamint a nagypiac épületének tetejére szerelt 50 kilowattnyi napelem költségeit a helyi energiaközösség létrehozására elnyert 300 millió forint pályázati forrásból fedezte. A 2026-ban érkező elektromos autóbuszok egy részét az itt megtermelt energiával lehet tölteni, ami 22 millió forint megtakarítást eredményez – tette hozzá.

Advertisement

Vonyó János, a Kaposvári Energiaközösség Nonprofit Kft. ügyvezetője megjegyezte, az energiatermelő-kapacitás további növelését tervezik, hogy a buszok energiaellátását nagyrészt “fotovoltaikus módon” tudják biztosítani, ehhez a vállalatok energiahatékonyságát és megújuló energiafelhasználásának bővítésére indult Jedlik Ányos energetikai programban szeretnének támogatást kapni.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák