Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Napelemes rendszer került egy oslói stadionra

Létrehozva:

|

A létesítmény június vége óta működik. Az oslói Bislett Stadion tetején lévő fotovoltaikus rendszert a norvég kulturális és sportminisztérium megbízásából készítették el, a teljesítménye pedig 212,55 kilowatt. A felszerelt napelemes modulokat a Panasonic szállította.

A norvég kormány is aláírta 2016. április 22-én a párizsi éghajlatvédelmi egyezményt, s rendkívül erősen fókuszál a környezetbarát megoldások kifejlesztésére és alkalmazására. A kabinet az oslói projekttel egy komoly jelzést akart küldeni azzal kapcsolatban, hogy kiáll a szén-dioxid-kibocsátás visszaszorítása mellett. A rendszer összesen 654 darab Panasonic Hit N325 napelemes modulból áll, s a tribünök fölött egy keleti és egy nyugati részre osztották fel. A modulokat optimálisan helyezték el, így a fotovoltaikus rendszer évente kereken 150 000 kilowattóra áramot termel, amelyet teljes mértékben a stadionban fhasználnak el. A Bislett Stadion Oslo központjában található, s 1917 és 1922 között épült. A létesítményben rendezték többek között az 1946-os atlétikai Európa-bajnokságot és az 1952-es Téli Olimpiai Játékokat. A stadiont 2004-ben újjáépítették, 15 400 ülőhellyel rendelkezik, melyek közül 3500 fedett. Nyáron a szellőzés és a hűtés, valamint a világítás is nagyon sok áramot emészt fel.

Jan Erik Johansen, a rendszert felszerelő Abmas Elektro vezérigazgatója elmondta, hogy a norvég kormány vállalta, hogy az ország szén-dioxid-kibocsátását 2030-ig 40 százalékkal csökkenti. A felszerelt fotovoltaikus rendszer az első lépés ebbe az irányba és a projekt mérföldkő Norvégia életében. Amennyiben bebizonyosodik, hogy a stadion tetején termelhető áram, akkor más állami épületeken is megvalósíthatók lesznek hasonló projektek. A helyi fotovoltaikus piac még nagyon kicsi, de komoly növekedési rátával számolnak. A tavaly felszerelt fotovoltaikus rendszerek összteljesítménye 17 megawattot tett ki. Az ágazati szakértők ugyanakkor azzal számoltak, hogy a következő 3-5 esztendőben az éves növekedés ezen a területen elérheti a 35 százalékot.

forrás: alternativenergia.hu

Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében

Dolgozókat szállító elektromos autóbuszt állítanak tesztüzembe a Mátrai Erőmű térségében – jelentette be a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára a Mátrai Erőmű előtt, a járművet bemutató szerdai sajtóeseményen.

Létrehozva:

|

Szerző:

Steiner Attila hangsúlyozta: Magyarország villamosenergia-ellátásának egyik alappillére az erőmű. A kormány ezért határozott úgy az energiaválságra reagálva, hogy az MVM-csoportot, ezen belül a visontai vállalatot is megnövelt, lignitalapú villamosenergia-termelésre hatalmazza fel. A döntés célja, hogy a helyben előállított villamosenergia minél inkább elérhető legyen Magyarországon – mondta. Ezzel párhuzamosan az erőmű modernizálásának tervéről sem tett le a kabinet: fontos energiaellátás-biztonsági szempont, hogy a létesítménynek legyen hosszútávú jövőképe – fogalmazott a politikus, hozzátéve: az ennek érdekében megkezdett munka “töretlenül halad előre”. Steiner Attila szerint ezt példázza a bemutatott új autóbusz is, hiszen a helyben megtermelt villamos energia felhasználási körét jelentősen bővítik a dolgozókat szállító járműpark korszerűsítésével.

Az elektromos hajtású közlekedési eszközök számának és részarányának növelése az energiaimport-kitettség csökkentésére törekvő magyar energiastratégiának is része – mondta. Emlékeztetett: a hazai szén-dioxid-kibocsátás 20 százaléka a közlekedési szektorból ered. A két éve indított Zöld Busz Program is a kibocsátás és az ország energiafüggőségének csökkentését szolgálja – mutatott rá. Az eddig kizárólag helyi, illetve elővárosi közlekedésben kipróbált elektromos buszokkal szemben a Mátrai Erőműnél szolgálatba álló jármű egy “úttörő kezdeményezés” része, hiszen a környék 13 településéről szállítja majd a vállalathoz az itt dolgozókat – tájékoztatott az államtitkár jelezve: az elektromos buszok előnye, hogy nem bocsátanak ki szennyező anyagot és üzemeltetésük körülbelül 60-70 forinttal olcsóbb kilométerenként a hagyományos meghajtású autóbuszokénál. Ezért a későbbiekben a Mátrai Erőműnél is az elektromos buszok számának bővítését tervezik – közölte Steiner Attila.

Weingartner Balázs József, a Hungarian Motorsport and Green Mobility Development Agency (HUMDA) elnök-vezérigazgatója az eseményen elmondta: BYD K7U típusú midi elektromos buszt a Mátrai Erőmű dolgozóinak szállítására használják az első körben szeptember 30-ig tartó, majd az év végéig még egy újabb egyhónapos tesztidőszakban. A 125 kilowattórás akkumulátorral szerelt, mintegy 100 millió forint értékű, 22 ülőhellyel és további 36 állóhellyel rendelkező jármű hatótávolsága 150-200 kilométer – tájékoztatott. Oravecz Zsolt, az MVM Mátra Energia Zrt. vezérigazgatója az eseményen arról beszélt: az elmúlt időszakban az erőmű járműparkját jelentős fejlesztették. Jelenleg 17 elektromos autót használnak és az ehhez szükséges töltőkapacitást is kiépítették. A következő lépés a 800-900, tömegközlekedést igénybe vevő dolgozó munkába járását segítő járművek korszerűsítése – jelentette ki. Ennek nyitánya az első elektromos midibusz tesztüzembe állítása, melynek üzemeltetési tapasztalatait elemezve céljuk hosszabb távon a dolgozókat szállító teljes buszflottát, azaz mintegy 30 járművet elektromos hajtásúra cserélni – tette hozzá. 

 

mti

Advertisement

 

Fotó: MTI/Komka Péter

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák