Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Nem elég elektrifikált autókat fejleszteni, az akkumulátorok újrahasznosításáról is gondoskodni kell, üzeni a Toyota

A világ legzöldebb autógyártójaként ismert, az elektrifikált hajtásláncok és akkumulátor technológiák vezető fejlesztőjének számító Toyota fokozza erőfeszítéseit a körkörös gazdaság elérése érdekében.

Létrehozva:

|

A vállalat „3R akkumulátor” elnevezésű programja kiemelt szerepet szán az akkumulátorok újrahasznosításának. A világ elsőszámú autógyártója, a Magyarországon is piacvezető Toyota emellett új generációs akkumulátorokat és energiatároló rendszereket fejleszt és használt akkumulátorokból nagykapacitású energiatároló rendszereket épít, miközben bővíti a használt akkumulátorok újrahasznosítására kialakított partnerségek körét. Ezzel a globális kezdeményezéssel a környezettudatosság tekintetében élenjáró autógyártó világszintű partnereivel együttműködésben új szintre emeli az iparág környezetvédelmi és fenntarthatósági erőfeszítéseit.

Az elektromos járművek egyre szélesebb körű elterjedésével az eddig világszerte közel 26 millió elektrifikált autót értékesítő Toyota olyan tevékenységeket támogat, amelyek a körkörös gazdaság megteremtésére összpontosítanak, beleértve a járműveiben használt akkumulátorok körkörös ökoszisztémáját is, összhangban a karbonsemlegesség elérésének tágabb céljával. A körkörösség fontos, ha figyelembe vesszük a gépjármű-akkumulátorok életszakaszait, és még inkább, ha az akkumulátoros elektromos járművekben (BEV) használt akkumulátorokra koncentrálunk. A Toyota e téren tett erőfeszítései közé tartozik az első életszakaszban erőforrás-hatékony és hosszú élettartamú akkumulátorok kifejlesztése, hogy az ügyfelek nyugodtan vezethessék autóikat a birtoklásuk teljes időtartama alatt. Ezt követően az akkumulátorok második életet is élhetnek akár autóipari, akár nem autóipari alkalmazásokban, újrafelhasználás vagy átépítés révén, az elképzelt felhasználási körülményeknek megfelelően. Végül, amikor megállapítást nyer, hogy az akkumulátorok elérték az élettartamuk végét, a vállalat célja, hogy fenntartható módon újrahasznosítsa őket, ami egyrészt csökkenti azok karbonlábnyomát, másrészt lehetővé teszi, hogy a legtöbb anyagot új akkumulátorok gyártásához alapanyagként használják fel. A körforgás útjának bemutatására a vállalat az úgynevezett „3R akkumulátor” elnevezést használja, és most felgyorsítja a három „R” által képviselt – 1. Reduce (csökkentés), 2. Rebuilt/Reuse (újjáépítés/újrafelhasználás) és 3. Recycle (újrahasznosítás) – erőfeszítések megvalósítását világszerte, különböző partnerekkel együttműködve, és figyelembe véve az egyes országokban és régiókban a helyi akkumulátorgyártás elérhetőségét. A Toyota reméli, hogy az erőfeszítések nem csak a járműfejlesztést támogatják, hanem a helyi közösségekhez is hozzájárulnak:

1. Csökkentés (reduce)

A hulladéktermelés csökkentése, beleértve az akkumulátorok élettartamának meghosszabbítását.

2. Újjáépítés és újrafelhasználás (rebuilt/reuse)

Újjáépítés: autóipari akkumulátorokként.
Újrafelhasználás: Az akkumulátorok újrafelhasználása nem autóipari alkalmazásokban (pl. helyhez kötött, energiagazdálkodás stb.).

Advertisement

3. Újrahasznosítás (Recycle)

Újrahasznosított anyagként és nyersanyagként történő felhasználás.

A 3R akkumulátor egy szélesebb körű környezetvédelmi stratégia része, amelyet a Toyota világszerte alkalmaz. A Toyota világszerte hangsúlyt fektet a járművei fejlesztésével kapcsolatos különböző kezdeményezések megvalósítására a tervezési szakasztól kezdve, mint például az erőforrások újrahasznosítása, a termékek tartósságának és élettartamának javítása, valamint a hulladék minimalizálása, amelyekről a vállalat nemrégiben frissített fenntarthatósági adattárában olvashatunk.
2020-ban a Toyota megfogalmazta a hetedik Toyota Környezetvédelmi Akcióterv-2025-ös célkitűzést, amely egy fokozatos cselekvési terv a Toyota Környezetvédelmi Kihívás 2050 eléréséhez. A 2025-ös cél keretében a Toyota felgyorsítja a környezetvédelmi kezdeményezéseket, és két konkrét kezdeményezésre helyezi a hangsúlyt A 3R akkumulátor bevezetése és megvalósítása öt régióban – Japánban, az Egyesült Államokban, Európában, Kínában és Ázsiában. Az elhasználódott akkumulátorok begyűjtésének és méregtelenítésének maximalizálása világszerte. Az alábbiakban olvasható néhány példa a stratégia gyakorlati megvalósítására.

Új generációs akkumulátorok fejlesztése

Miközben a Toyota a következő generációs BEV-k 2026-os bevezetésére irányuló erőfeszítéseit előremozdítja, a vállalat új kémiai összetételű, sőt új fizikai szerkezetű akkumulátorokat fejleszt. A folyékony lítium-ion akkumulátorok energiasűrűségének további javításától kezdve a bipoláris szerkezetek átvételéig az öntöltő hibrid elektromos (HEV) modlellektől a plug-in hibrid elektromos modelleken (PHEV) át az akkumulátoros elektromos (BEV) modellekig, a Toyota bővíti kínálatát, hogy az ügyfelek számára számos lehetőséget kínáljon az olcsó, népszerű akkumulátoroktól a még nagyobb teljesítményre törekvő, fejlett akkumulátorokig. Elektrifikált technológiák – akkumulátorok, alapvető technológiák a BEV innovációjához.

Advertisement

A jelenlegi elektromos autók akkumulátorteljesítményének javítása

A Toyota meglévő akkumulátoros elektromos modelljei, például a bZ4X esetében a gyártó a járművek továbbfejlesztésén dolgozik, például a töltési idő további lerövidítésével alacsony környezeti hőmérsékleten az akkumulátor hideg időben történő felmelegedési teljesítményének javításán keresztül, valamint a tényleges hatótávolság növelésével az energiafogyasztás csökkentésével és a légkondicionáló vezérlésének optimalizálásával, amint az a japán piacon tapasztalható.

Újjáépítés és újrafelhasználás

Ennek kiváló példája a nagykapacitású energiatároló rendszerek kialakítása használt akkumulátorokból. A JERA és a Toyota nagy kapacitású energiatároló rendszert épített használt elektrifikált járművek (HEV, PHEV, BEV és FCEV) akkumulátorainak felhasználásával. A megépített rendszer lehetővé teszi a nagy teljesítmény- és kapacitáskülönbségű járműakkumulátorok második felhasználását egy nem gépjárműipari alkalmazásban. Ez gyakorlatilag a villamos hálózathoz csatlakoztatott, újrahasznosított járműakkumulátorokból álló energiatároló rendszer építését és üzemeltetését jelenti.

Helyhez kötött energiatároló akkumulátor-rendszerek fejlesztése és demonstrációja

Advertisement

A Tokyo Electric Power (TEPCO) és a Toyota olyan helyhez kötött tárolóakkumulátor-rendszert (1 MW teljesítmény, 3 MWh kapacitás) fejlesztett ki, amely egyesíti a TEPCO helyhez kötött tárolóakkumulátorokra vonatkozó üzemeltetési technológiáját és biztonsági szabványait, valamint a Toyota használt elektrifikált járművek tárolóakkumulátoraira vonatkozó rendszertechnológiáját. A Toyota Tsusho Corporation és az Eurus Energy Holdings Corporation telepítette ezt a rendszert az Eurus Tashirohira szélerőműparkban, amelynek demonstrációs tesztje jelenleg is folyamatban van.

Elektromos járműtároló akkumulátorokat használó helyhez kötött tárolóakkumulátor-rendszer fejlesztése és ellenőrzése. Jelenleg a Toyota ellenőrzi és újra összeszereli (újraépíti) a japán piacon forgalmazott öntöltő hibrid elektromos járművekből eltávolított használt nikkel-fémhidrid akkumulátorokat. Az akkumulátorokat 2013 óta helyhez kötött akkumulátorokként, 2014 óta pedig járművekben használják újra.

Újrahasznosítási partnerségek

Észak-Amerikában a Toyota és a Redwood Materials nemrég jelentett be egy kibővített újrahasznosítási megállapodást, amelynek célja, hogy utakat teremtsen a Toyota elektrifikált járműveiben használt, első élettartamuk végére érő akkumulátorok számára. További megállapodást kötöttek arról is, hogy a Toyota a Redwood újrahasznosítási tevékenységéből származó katódaktív anyagot (CAM) és anódrézfóliát szerez be a Toyota jövőbeli, új autóipari akkumulátorok gyártásához. Ezek a megállapodások a Redwooddal tavaly bejelentett, a Toyota hibrid és akkumulátoros elektromos járművek akkumulátorainak begyűjtésére és újrahasznosítására vonatkozó kezdeti együttműködésre épülnek.

Forrás: Toyota Central Europe – Hungary Kft.

Advertisement

Zöld Közlekedés

A Volvo FH Aero nyerte a Green Truck 2025 díjat

A Volvo eddigi legüzemanyag-hatékonyabb modellje – a Volvo FH Aero – nyerte a 2025-ös Green Truck (Zöld Teherautó) díjat.

Létrehozva:

|

Szerző:

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

A független teszt eredménye szerint a Volvo FH Aero aerodinamikus formatervezésének és hatékony hajtásláncának köszönhetően bizonyul rendkívül üzemanyag-hatékony és környezetbarát tehergépjárműnek. A Green Truck (Zöld Teherautó) egy átfogó és független sajtóteszt, amelynek során minden évben két német szaklap, a Trucker és a Verkehrs-Rundschau díjazza a leginkább üzemanyag-hatékony távolsági tehergépjármű modellt.

Büszke vagyok arra, hogy független tesztek is bizonyítják, hogy a Volvo FH Aero egy igazán üzemanyag-hatékony modell, amellyel minden nap költséget lehet megtakarítani a CO2-kibocsátás csökkentése mellett – mondja Jan Hjelmgren, a Volvo Trucks Termékmenedzsment osztályának vezetője.

Továbbra is törekszünk az üzemanyag-hatékonyság növelésére, hiszen ez nem csak a klímavédelem miatt fontos, de ügyfeleink számára is jelentős termelékenységi előnyökhöz vezet. Az üzemanyag-fogyasztás teszi ki az áruszállítási vállalatok működési költségeinek egyik legnagyobb részét, ezért a mi törekvéseink valóban kifizetődőek.

A független újságírói teszt 2025-ös nyertese a 13 literes, 420 lóerős motorral, és az I-Save gazdaságossági csomaggal felszerelt Volvo FH Aero, amelyet tükrök helyett kamerás monitorrendszerrel láttak el. Ez utóbbi az aerodinamikus kialakítása révén járul hozzá az üzemanyag-hatékonysághoz. A tesztelt jármű a szervező által kijelölt útvonalat 21,20 l/100 km átlagfogyasztással teljesítette. Roger Alm, a Volvo Trucks elnöke így nyilatkozott: “A Green Truck díj elnyerésével a Volvo Trucks igazi mesterhármasra tett szert. Először is, a Volvo Trucks volt az egyetlen márka, amely a maximális, ötcsillagos értékelést érte el az Euro NCAP első teherautó-biztonsági tesztjén. Ezt követően elsők lettünk 2024-ben az európai tehergépjárművek piacán, és most pedig a Volvo FH Aero nyerte a független teszten a legüzemanyag-hatékonyabb modell díját! Nagyon büszke vagyok ezekre az eredményekre!”

A Volvo FH Aero modellt 2024. év elején mutatták be, és aerodinamikus fülke-kialakításának köszönhetően az egyenes homlokfalú FH modellhez képest akár 5% üzemanyag-megtakarítás is elérhető vele. Az újságírói teszten részt vevő modellt a Volvo megbízható és hatékony, 13 literes dízelmotorja hajtja, és I-Save gazdaságossági csomaggal szerelték fel, ami egy üzemanyag-hatékony hajtásláncot és szoftverezést takar.

Az új Volvo FH Aero modell négy változatban érhető el: FH Aero, elektromos FH Aero, gázüzemű FH Aero és FH16 Aero. A Volvo FH és FH Aero termékének dízel- és gázüzemű verziója akár megújuló energiaforrásokkal is üzemeltethető, úgy mint a biogáz, a biodízel és a HVO, ezzel jelentős CO2-kibocsátás-csökkenést érve el.

A Green Truck tesztről

Advertisement

A tesztben részt vevő járművek specifikációja: 32 tonna szerelvényössztömeg, magas fülke, 390 +/- 50 lóerős dízelmotor, új gumiabroncsok, 3-tengelyes, 24 tonnás félpótkocsi.
A tesztet egy 343 kilométeres, főutakból és autópályás szakaszokból álló tesztpályán bonyolították le Dél-Németországban.
A tesztben részt vevő Volvo tehergépjármű átlagsebessége 80,14 km/h volt.

Forrás: Volvo Trucks Hungary

Tovább olvasom

Ezeket olvassák