

Zöldinfó
Párizsi Megállapodásnak megfelelő hazai éghajlatvédelem 8,8%-os GDP-megtakarítást hozna 2030-ig
A 1,5 fokos globális átlaghőmérséklet-emelkedési küszöbön belül maradáshoz szükséges éghajlatvédelmi intézkedések mielőbbi bevezetése már 2030-ig EU-s és hazai szinten is jelentős bevételt jelentene, a költségeknél nagyobb járulékos haszonnal járna.
Ezt mutatta ki a Klíma Akcióhálózat (CAN Europe) most megjelent, „A Párizsi Megállapodás gazdasági mérlege” című szakmai jelentése, amelyben a Magyar Természetvédők Szövetsége közreműködött. A modellezés és számítás alapján Magyarországon a fosszilisenergia alapú energiarendszer átalakítása energiatakarékos, megújuló energia alapú klímasemleges rendszerré több mint 5280 milliárd forintot, közel négyszer több járulékos hasznot hozna, mint amennyibe a Kormány klímaterve kerül 2030-ig.
Magyarország az új szakmai jelentés szerint GDP-jének 8,8%-át takaríthatja meg 2030-ig és több mint 50 ezer új, tartós munkahelyet teremt, ha mielőbb növeli éghajlatvédelmi ambícióit és felgyorsítja az energiaátmenetet, dekarbonizációt, hogy elérje a vállalt (ún. 1,5°C-os) célt. Több és jobb intézkedésekre van szükség az energiatakarékosság, a megújulóenergia-alapú energiatermelésre váltás, az alulról szerveződő közösségi energia kezdeményezések, a közösségi közlekedés fejlesztése területén, továbbá a földhasználat és erdészet környezetkímélő reformja terén.
A jelentés kimutatta, hogy ambiciózusabb éghajlatvédelem esetén hazánkban az EU átlagnál jelentősebbek a társadalmi hasznok is, kiemelten az egészségügyben, ahol az EU-ban itthon a második legmagasabb a szálló pornak való kitettség miatti betegségek és halálesetek költsége a GDP arányában. A Párizsi Megállapodásnak megfelelő fejlődés esetén a magyar egészségügy 2030-ig több mint 720 milliárd forintot takaríthat meg, és a javuló levegőminőség évi 1604 lakos életét óvja meg.
A jelentés felhívja a figyelmet: ha a Kormány a felülvizsgálat alatt levő Nemzeti Energia- és Klímatervben frissen vállalt szakpolitikai forgatókönyv (WAM) erőfeszítéseit olyan szintre növelné, hogy azok megfeleljenek a Párizsi Megállapodás elvárásainak, akkor ezzel 2100-ig nettó 138 milliárd eurót spórolhatna meg. A járulékos hasznok a számítások alapján 2030-ig kb. 5282 milliárd forintot (13,9 milliárd eurót) tesznek ki. A Klímatervben tervezett energiaátmeneti intézkedések (WAM) költsége 2030-ig kb. 1550 milliárd Ft (4,06 milliárd euró).
„Ha a Párizsi Megállapodásnak megfelelő szintre emeli a Kormány az éghajlatvédelmet a jelenlegi Klímatervhez képest, akkor négyszeresen jól jár. A Klímaterv június végéig még zajló felülvizsgálata nagyszerű alkalom az éghajlatvédelmi ambíció növelésére. Ez nem csak környezeti kérdés, vagy morális dilemma, hanem amint az új szakmai jelentés is mutatja, ötezermilliárd forintos gazdasági és társadalmi hasznot is hoz.” – mondta Marton Miklós, a Magyar Természetvédők Szövetsége éghajlatvédelem és energiaátmenet programfelelőse.
Forrás: Magyar Természetvédők Szövetsége

Zöldinfó
Nem fogod elhinni, milyen felszereltségű kukásautók járnak már a Tisza-tónál
10 új kukásautó állt szolgálatba Tiszafüreden és térségében.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. átfogó fejlesztési programot indított a hazai hulladékszállítás modernizálására, a következő években mintegy ezer új hulladékszállító járművel bővíti flottáját, az idén több mint száz jármű kerül a regionális szolgáltatókhoz, ennek részeként Tiszafüred és térségének 10 új kukásautót adtak át, amelyeket hétfőn mutattak be – közölte az alternativenergia.hu. A közleményben hangsúlyozták, a MOHU Zrt. országos járműparkjának bővítése, korszerűsítése jelentős lépés egy tisztább, fenntarthatóbb jövő felé. A tiszafüredi térség hulladékkezelését végző NHSZ Tisza Nonprofit Kft. flottájában a közelmúltban tíz darab új, Mercedes gyártmányú kukásautó állt szolgálatba. Az új kukásautók mind EURO 6E környezetvédelmi besorolású, csökkentett károsanyag-kibocsátású Mercedes modellek, a járművek holttérfigyelővel, kamerarendszerrel, biztonsági lassítóval vannak felszerelve, a dolgozók munkáját klimatizált, tágas és kényelmes utastérrel támogatják – ismertették a közleményben.
Belkó Roland, az NHSZ Tisza Kft. ügyvezetője a közleményben kiemelte, átlagosan 20 éves járműállományt válthattak le most, a modern járművek pedig nemcsak biztonságosabbak, de üzemeltetésük gazdaságosabb és hatékonyabb. Runtág Tivadar, a MOHU Zrt. operatív igazgatója a közleményben hangsúlyozta, a vállalat országos szinten folytatja a flotta megújítását, a tiszafüredi, egymilliárd forintot is meghaladó fejlesztés ennek a programnak a része. A hulladékgazdálkodás megújításának egyik kulcsa a fiatal, korszerű géppark, amely elengedhetetlen a hatékonyság és a fenntarthatóság szempontjából – fűzte hozzá az operatív igazgató. Ujvári Imre, Tiszafüred polgármestere a közleményben rámutatott arra, hogy a Tisza-tó fővárosaként városuk elkötelezett a fenntarthatóság és a környezetvédelem mellett. Ezért különösen fontos számukra, hogy a MOHU Zrt. és az NHSZ Tisza Zrt. együttműködésével most új kukásautók állhattak szolgálatba a térségben.
-
Otthon5 nap telt el a létrehozás óta
Épületeink energiahasználata a technológiai szemléletváltáson múlik
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
400 km/órás álomvasút és zöld technológia: így formálja át a jövőt az orosz vasútfejlesztés
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás óta
Nem fogod elhinni, milyen felszereltségű kukásautók járnak már a Tisza-tónál
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Elektromos járművek és szigorú szabályok: így lett Hollandia uniós zöldpélda
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Erdőtüzek után: Spanyolország hadat üzen a klímavészhelyzetnek