Kapcsolatfelvétel

Egyéb

Scholz: tekintettel kell lenni az orosz földgáztól függő uniós tagállamokra

A földgázpiacot érintő európai uniós szabályozás kialakításában tekintettel kell lenni az orosz szállításoktól nagyban függő tagállamok helyzetére – jelentette ki Olaf Scholz német kancellár pénteken Berlinben.

Létrehozva:

|

Olaf Scholz az Európai Tanács elnökével, Charles Michellel folytatott megbeszélése után kettejük közös tájékoztatóján arra a kérdésre, mennyire tartanak attól, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök teljesen leállítja a földgázszállításokat, ha az EU felső határt vezet be a gáz árára, elmondta, “nagyon figyelmesen” meg kell hallgatni, hogy mit mondanak az ilyen javaslatokra az orosz szállításoktól erősen függő tagállamok. Németország sok más országgal együtt ki is állt azért, hogy a földgázt ne érintsék az Oroszországgal szemben az Ukrajna elleni háborúja miatt  elrendelt büntetőintézkedések. Nincsenek is ilyen szankciók, a nehézségeket egyedül az okozza, hogy Vlagyimir Putyin visszafogta a szállításokat, “nyilvánvalóan azért, hogy gyengítse vagy destabilizálja az európai demokráciákat” – húzta alá Olaf Scholz. Azonban az orosz elnök kísérlete kudarcra van ítélve, mert az európaiak szolidárisak egymással – mondta a német kancellár.

Olaf Scholz az energiaügyekért felelős tagállami miniszterek pénteki brüsszeli tanácskozásával kapcsolatban azt is jelezte, hogy kormánya a földgáz árának korlátozásáról szóló gondolatokkal ellentétben a villamosenergia piacán tervezett közösségi szintű szabályozást támogatja. Mint mondta, a német kormánynak és az EU javaslattevő intézményének, az Európai Bizottságnak a megközelítése igen hasonló. Kifejtette: az elképzelés lényege, hogy a fogyasztók energiaköltségeinek csökkentése érdekében egy ideiglenes nyereségadóval le kell fölözni a szél-, a nap-, a víz- és az atomenergiára, valamint a széntüzelésre építő áramtermelők kiugróan magas profitját, amelyre annak révén tesznek szert, hogy a villamos energia ára a jóval drágábban termelő, gáztüzelésű erőművek költségeihez igazodik. Charles Michel ugyancsak kiemelte, hogy Oroszország “megbízhatatlan szereplő” a földgázpiacon, és törekvései az EU megfélemlítését célozzák. Kifejtette, hogy az energiaválság leküzdéséhez három területen kell előre lépni, az első a fogyasztáscsökkentés, a második az ellátásbiztonság erősítése, a harmadik pedig az árak alakítása, amely azonban rendkívül összetett feladat.

A német kancellár Oroszország Ukrajna elleni háborújával kapcsolatban arról is szólt, hogy az EU rövidesen ötmilliárd euró hitelt biztosít az  ukrán kormánynak. Németország ezen felül, nemzeti szinten további egymilliárd euróval segíti az orosz agresszió ellen védekező országot, és reméli, hogy követik példáját más tagállamok – mondta Olaf Scholz. Az EU jövőjével kapcsolatban a német kancellár és a tagállami kormányokat összefogó Európai Tanács elnöke egyaránt kiemelte, hogy korszerűsíteni kell a döntéshozatalt, mindenekelőtt a külpolitikában. Ezen a területen a cselekvőképesség erősítése érdekében szakítani kell a teljes egyetértésre épülő döntésekkel, és át kell térni a többségi döntéshozatali eljárásra. Olaf Scholz hangsúlyozta: “teljesen világos”, hogy egy többpólusú, és hamarosan tízmilliárd lakosú világban a bővülő EU külpolitikája nem épülhet az egyhangúság elvére.

Advertisement

 

 

Advertisement

mti

Advertisement

Egyéb

Mi tesz vonzóvá egy építőipari vállalatot a fiatal tehetségek számára?

Az építőipar világszerte, így hazánkban is komoly kihívással néz szembe: a munkaerő elöregszik, a fiatal generációk (Y és Z) bevonzása pedig egyre nehezebb feladatnak bizonyul. A „piszkos, nehéz és elavult” iparág képe még mindig élénken él a köztudatban, miközben a valóságban a szektor soha nem látott technológiai forradalmon megy keresztül. A verseny a tehetségekért éles, és ma már nem elég egy jó fizetést kínálni.

Létrehozva:

|

Szerző:

Technológia és innováció

A mai pályakezdők már okostelefonnal a kezükben nőttek fel, számukra a technológia nem kiegészítő, hanem az élet alapvető része. Egy építőipari cég, amely még mindig papíralapú tervekkel, elavult szoftverekkel és lassú folyamatokkal dolgozik, azonnal elriasztja a fiatalokat. Ezzel szemben azok a vállalatok, amelyek a BIM (Building Information Modeling), a drónok, a kiterjesztett valóság (AR/VR) vagy a 3D nyomtatás alkalmazását helyezik előtérbe, izgalmas játszótérnek tűnnek számukra.

Az innovációra való nyitottság azt üzeni a jelöltnek, hogy a cég halad a korral, és van jövője. A fiatal tehetségek részt akarnak venni a modernizációban, szeretnék használni a legújabb applikációkat a műszaki ellenőrzéshez vagy a projektmenedzsmenthez.

Fenntarthatóság a fókuszban

A fiatal generációk számára a klímaváltozás nem elvont fogalom, hanem a jövőjüket fenyegető valóság. Éppen ezért kritikusan fontos számukra, hogy a munkaadójuk felelősséget vállaljon a környezetért. Egy olyan építőipari cég, amelyik semmibe veszi a környezetvédelmi előírásokat, pazarolja az anyagot és nem törekszik a zöld megoldásokra, morálisan elfogadhatatlan számukra. A fenntarthatóság iránti elkötelezettség – legyen szó zöld épületek kivitelezéséről, hulladék-újrahasznosításról vagy karbonsemleges célokról – ma már alapvető vonzerő.

Advertisement

A fiatalok tudni akarják, hogy a munkájukkal hogyan járulnak hozzá egy jobb világ építéséhez. Építeni egy kórházat, egy iskolát vagy egy energiahatékony lakóparkot motiválóbb, mint pusztán a profitmaximalizálást látni célként. A cégeknek kommunikálniuk kell a projektjeik társadalmi hasznosságát és környezeti hatását, hogy érzelmileg is bevonják a munkavállalókat.

Nem elég zöld szlogeneket pufogtatni, a tetteknek is tükrözniük kell az elveket a mindennapi működésben, az irodai szelektív hulladékgyűjtéstől kezdve a kivitelezési technológiákig. A fenntarthatóság tehát nem PR-fogás, hanem a munkáltatói márka (employer branding) szerves része.

Advertisement

Karrierút, fejlődés és mentorálás

A mai fiatalok türelmetlenek, ha a karrierépítésről van szó; nem akarnak 10 évet várni az első előléptetésre. Világos, átlátható karrierutat várnak el, ahol látják, hova juthatnak el 2-3-5 éven belül, és ehhez mit kell teljesíteniük. A szakmai fejlődés támogatása képzésekkel, konferenciákon való részvétellel vagy tanulmányi szerződésekkel hatalmas megtartó erő. Az építőipar gyorsan változik, és a fiatalok érezni akarják, hogy a cégük befektet a tudásukba. A tapasztalt „rókák” tudásának átadása a fiataloknak nemcsak szakmailag hasznos, hanem a beilleszkedést is segíti.

A cégeknek fel kell ismerniük, hogy a tehetségek nem akarnak fogaskerekek lenni a gépezetben; egyéni figyelmet, személyre szabott fejlesztési terveket igényelnek. Ha egy vállalat képes megmutatni, hogyan válhat valakiből projektvezető vagy főmérnök náluk, akkor nyert ügye van a konkurenciával szemben, akik csak „embert keresnek a gátra”.

Advertisement

Munka-magánélet egyensúly

Az építőipar hírhedt a hosszú munkaidőről, a hajnali kezdésről és a hétvégi munkavégzésről, ami sok fiatalt elriaszt. A Z generáció számára a work-life balance (munka-magánélet egyensúly) nem luxus, hanem alapfeltétel. Bár a beton kötése nem várhat, a cégeknek törekedniük kell a rugalmasságra ott, ahol lehetséges. Az irodai, tervezői vagy előkészítői munkakörökben a hibrid munkavégzés (home office) lehetősége ma már elvárás, nem pedig extra juttatás.

A terepi munkáknál nehezebb a rugalmasság, de nem lehetetlen. A csúsztatott munkarend, a tömbösített munkaidő vagy a garantált szabad hétvégék vonzóbbá tehetik a kivitelezést is. A lényeg, hogy a munkáltató tartsa tiszteletben a munkavállaló magánéletét, és ne várja el a 0-24 órás rendelkezésre állást, hacsak nem indokolt vészhelyzet van. A kiégés elleni küzdelem közös érdek.

Advertisement

Az a bizonyos „cool factor”

A fiatalok irtóznak a merev hierarchiától, a tekintélyelvű vezetéstől és a bürokráciától, a lapos szervezeti struktúra, a közvetlen kommunikáció és a „nyitott ajtók” politikája sokkal vonzóbb számukra. Szeretnek csapatban dolgozni, értékelik a jó humort és a laza, de profi légkört. A munkakörnyezet minősége is számít: egy modern, jól felszerelt iroda, jó kávéval és közösségi terekkel, vagy egy tiszta, rendezett konténerváros az építkezésen alapvető igény.

Az építőiparban van egy egyedi cool factor is: az alkotás öröme. Látni, ahogy a semmiből kinő egy épület, amit mi alkottunk, hatalmas büszkeség.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák