

Zöld Energia
Steiner Attila: március óta több mint 123 millió euró megtakarítást jelentett a napenergia-kapacitás növekedése
Március óta több mint 123 millió euró megtakarítást jelentett a napenergia-kapacitás növekedése – közölte Steiner Attila, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára szerdán a közösségi oldalán.
Kifejtette, Magyarországon az elmúlt években korábban soha nem látott mértékben növekedett a napenergia hasznosítása, az ország már most a paksi atomerőmű kapacitásának több mint 1,5-szeresét kitevő napelemes kapacitással rendelkezik. Magyarország a 2022. március és szeptember közötti időszakban megvalósult napelemes kapacitás-növekedéssel a jelenlegi, szankciós gázárakat figyelembe véve 123 millió eurót takarított meg, ami mintegy 63 ezer háztartás, azaz egy Sopron nagyságú város energiaellátásának felel meg. Hangsúlyozta, az elhibázott brüsszeli szankciók okozta energiaválságban a napenergia kiváló eszköz az ország ellátásbiztonságának megőrzésére és a lakossági energiaárak alacsonyan tartására. E tekintetben Magyarország kimondottan jó adottságokkal bír, az elmúlt években pedig nagyarányú állami támogatások is segítették a szektor fejlődését, így a 2030-ra tervezett 6 gigawatt (GW) célszámot már jóval korábban, akár néhány éven belül el lehet érni.
A kormány a szankciós energiaválság miatt ugrásszerűen megnövekedett napenergia igények kiszolgálására elrendelte a villamosenergia-hálózat fejlesztését. Amíg ezek megvalósulnak, tehermentesíteni és stabilizálni kell a hálózatot, ezért ideiglenesen felfüggesztették a betáplálási lehetőséget az újonnan csatlakozó lakossági napelemes rendszereknél – mutatott rá Steiner Attila. Az államtitkár kiemelte, a megtermelt energia helyben történő hasznosítását akkumulátor biztosíthatja, hogy rendelkezésre álljon akkor is, ha éppen nem termel a rendszer. Így a háztartások – függetlenül a központi hálózattól – megtermelni és tárolni is saját maguk tudják az energiát.
A kormány vizsgálja az energiatárolás állami támogatásának lehetőségeit, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal pedig rendszeresen ellenőrzi a hálózat állapotát, és javaslatot tesz a betáplálás felfüggesztésének megszüntetésére – olvasható az államtitkár Facebook-bejegyzésében. A kormány továbbra is mindent megtesz, hogy a szankciók okozta energiaválságban is biztosítsa a magyar lakosság és gazdaság biztonságos energiaellátását, és megvédje a rezsicsökkentést – hangsúlyozta Steiner Attila.
mti

Zöld Energia
Napelemeket helyeznek az autópályákra – innováció a közlekedésben
A napelemes szalagkorlátot még idén elkezdik tesztelni Olaszországban.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Napelemes, autópályák és közutak számára fejlesztett szalagkorlátról rántotta le a leplet a spanyolországi Tecnalia és az olasz Vita International – számol be a PV Magazine. A cégek még idén megkezdik a kísérletezést az olaszországi Torino és Trieszt közötti autópálya kiszolgálóterületének egy 100 méteres szakaszán, a cél az, hogy minden évszakban felmérjék a rendszer teljesítményét. A projekt az európai Liaison projekt része, amely a közlekedési infrastruktúra körforgását és fenntarthatóságát támogatja.
Eduardo Román, a Tecnalia napelemes csoportjának vezetője szerint a rendszer várhatóan évente kilométerenként mintegy 25 MWh-t termel majd. Irina Mella Burlacu, a Vita International alapítója hozzátette: a speciális szalagkorlát egy enyhén felfelé döntött sík lapot tartalmaz, a napelemet erre telepítik. A szakértő szerint ez a kialakítás a motorosok számára extra biztonsági funkciót is jelent.
Burlacu kiemelte: a fotovoltaikus szalagkorlát által biztosított áramot közvilágításra, közlekedési jelzésekre és alagutak szellőztetésére fogják fordítani, ezzel csökkentve az üzemeltetők energiaköltségeit. A hálózathoz való hozzáféréssel nem rendelkező területeken a fejlesztés a jelzőtáblákat és a világítást is elláthatja.
Európában közel 137 ezer kilométernyi úthálózat található, amely jelentős napenergia-termelési potenciállal rendelkezik. Az utak napelemes átalakításával több mint 8 millió ember áramigényét lehetne ellátni. Az infrastruktúrát folyamatosan korszerűsítik, többek között fejlesztik az útburkolatot, a fotovoltaikus beruházásokat ennek részeként lehetne elvégezni.
2020-ban az Európai Unió több mint 600 millió tonna aggregátumot, közel 44 millió tonna cementet és több mint 208 millió tonna aszfaltot használt fel útépítésre és karbantartásra. David García Sánchez, a Liaison koordinátora szerint a közlekedési infrastruktúra építőmérnöki megoldásai történelmileg szén-dioxid-intenzívek voltak. Úgy látja, az infrastruktúra élettartamát meg kell hosszabbítani, és körkörös megoldásokat kell bevezetni.
A Liaison a szerződéskötési és ajánlattételi folyamatok előmozdítására összpontosítva támogatja technológiák bevezetését. A projektben többek között olyan betonlapokat is fejlesztenek, amelyek cement helyett környezetbarát geopolimereket tartalmaznak.
-
Zöld Energia4 nap telt el a létrehozás óta
Két nagy európai esemény, egy közös üzenet: változás jön a napenergia-piacon
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
Jelentősen esett a panellakások iránti érdeklődés
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Szlovákiában rendkívüli intézkedéseket hagyott jóvá a kormány a medveállományra vonatkozóan
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Meglepte a kutatókat a napelemek vizsgálati eredménye
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Stratégiai fordulat Európában: változik a technológia és fenntarthatóság jövője