

Zöld Közlekedés
Tízszeres növekedés öt év alatt: új lendületet kapott az eleketromos autók térnyerése
Minden idők második legjobb havi adatait hozta az elmúlt hónap a környezetkímélő gépkocsik forgalomba helyezésében.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Az Energiaügyi Minisztérium tájékoztatása szerint májusban 2542 tisztán elektromos jármű kapott zöld rendszámot, ennél csak idén márciusban mutatott kedvezőbben a statisztika (2926 darabbal) – írja az alternativenergia.hu. 2025 tavaszának utolsó hónapja az örökrangsor ezüstérmese a kizárólag elektromos hajtású személyautóknál is. A májusban munkába állt 2351 darabot szintén egyedül az idei március előzi (2712). Tavasszal a tavalyi azonos időszakhoz képest mintegy 40 százalékkal több tiszta és csendes gépkocsit szereltek fel világoszöld hatósági jelzéssel – hívta fel a figyelmet az EM. A kimagasló gyarapodással a leginkább klímabarát flotta darabszáma 80 ezer fölé nőtt, már több mint 82 300 egységnél jár. A zöld személyautók a 75 ezres mérföldkövet hagyták maguk mögött, számuk a 76 500-at közelíti. E két kategóriában 2025 első öt hónapjában rendre mintegy 12 ezer és több mint 11 ezer forgalomba helyezés történt.
Az időarányos előrehaladás szerint jó eséllyel lehet számítani a tavaly regisztrált éves rekordok megdőlésére is – jelezte az EM. Bejegyzésében a tárca ismertette: 2020 elejéhez képest tízszeresére nőtt a tisztán elektromos járműállomány Magyarországon. A közúti közlekedés zöldítését a kormány a vállalatok beszerzéseinek támogatásával is ösztönzi. A 30 milliárd forintos keretösszegű pályázatban már több mint 8000 gépkocsi, 6300 személyautó és 1700 haszongépjármű megvásárlásához kértek segítséget a cégek. A teljes forrásmennyiség több mint felét mostanra ki is fizették a nyerteseknek. Újabb kérelmeket még decemberig lehet benyújtani, a vidéki jelentkezők számára 1,5 milliárd forintot csoportosítottak át – írta az EM.

Zöld Közlekedés
Autóvezetés új dimenzióban: okos-autópálya VR-ben és mobilon is követhető
Intelligens közlekedés: egy magyar fejlesztés a nemzetközi élvonalban.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Így működik a több szempontból világelső budaörsi okos-autópálya. „Minden autóról mindent tudunk” – így foglalta össze a BME és a Magyar Közút által közösen, az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium keretében fejlesztett okosautópálya-szakasz képességeit Szalay Zsolt, az egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője a projektről tartott sajtótájékoztatón – tájékozatott az alternativenergia.hu. A rendszer hónapok óta működik, a bme.hu-n már beszámoltak róla és most pedig a sajtónak is bemutatták, hogy pontosan mit tud. Az M1-M7 autópálya 800 méternyi budaörsi szakaszának két oldalán 39 különböző szenzor figyeli a járművek mozgását, az így keletkezett adattömegből pedig egy szuperszámítógép valós időben megalkotja az útszakasz teljes virtuális reprezentációját – ezt hívják digitális ikernek. Charaf Hassan, a BME rektora azzal nyitotta meg az eseményt, hogy a fejlesztés is mutatja, a Műegyetem és az ipar nem külön-külön működik, hanem együtt, amellett bizonyítja, hogy Magyarország képes élenjáró technológiák előállítására. „Nem a polcnak, hanem az iparnak csináljuk ezeket, a fenntartóváltásunk egyik mozgatórugója is az, hogy közeledjünk a gazdasági szereplőkhöz” – tette hozzá. „Az útépítés már nemcsak aszfaltozás, hanem olyan okoseszközök beépítése is, amelyek megkönnyítik az üzemeltetést. A fantáziánkat szabadjára engedve láthatjuk, milyen óriási lehetőséget vannak ebben a fejlesztésben” – mondta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára.
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója nagy lehetőségnek nevezte, amikor egy infrastruktúra-kezelő csatlakozhat egy ilyen projekthez. „Mint minden mérnök, modellekkel dolgozunk, és most megérkeztünk a modellek mennyországába, ahol a valóság egy az egyben képződik le.” Megemlítette, hogy a „vision zero”, azaz a halálos balesetek számának 0-ra csökkentése eléréséhez még nincsenek meg az eszközeink, az okos-autópálya azonban fontos lépés lehet ebbe az irányba. A vezérigazgató szerint a magyar fejlesztésű rendszer lesz a 2026 májusában Budapesten rendezendő Transport Research Arena k+f konferencia fénypontja. Szalay Zsolt röviden ismertette a tanszék főbb kutatási területeit a kooperatív forgalomirányítástól az autonóm járműirányításon át a precíziós helymeghatározásig, jelezve, hogy a budaörsi rendszer is 20-25 ember 5 éves, több kutatócsoportban végzett munkájának az eredménye.
Megindokolta azt is, miért mondhatjuk, hogy a fejlesztés világelső, noha Kína már több mint 1000 kilométer okosutat épített. Három szempontból is egyedülálló: máshol nincs ilyen szenzorozottság, saját fejlesztésű az adatok értelmezését végző detektor, és az algoritmusok mindössze 70 milliszekundum alatt futnak le, így biztosítva a valós idejűséget. A tanszékvezető videókon is bemutatta, hogyan jelenik meg a digitális iker a számítógép képernyőjén, egy mobiltelefon alkalmazásában vagy akár egy VR-szemüvegen. Ha sikerül finanszírozást szerezni a rendszer bővítésére, létrejöhet egy olyan autópálya, ahol a közlekedők többe láthatnak, mint amit a saját járművük érzékel, sőt a vezetéstámogató eszközökkel nem rendelkező autók is felokosíthatók, biztonságosabbá téve ezzel a közlekedést.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Kommunális hulladék: a rendszer változatlanul működik, bírságolás nincs
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Több mint 120 ezer napelemes pályázat érkezett a lengyel támogatási programra
-
Zöld Közlekedés6 nap telt el a létrehozás óta
Zsolna az elektromos jövő központja – a KIA új modellje már futószalagon
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
Magyar gyártású e-buszokkal csökken Balatonfüred szén-dioxid-kibocsátása
-
Zöld Közlekedés4 nap telt el a létrehozás óta
Tovább erősödik az elektromos átállás a BMW csoportnál