Zöld Energia
Új naperőművet épít Kunmadarason az MVM Csoport
Új naperőművet épít Kunmadaras déli részén az MVM Csoport megújuló energiatermeléssel foglalkozó tagvállalata, az MVM Zöld Generáció Kft.
Bilinszky Péter, az MVM Zöld Generáció Kft. üzleti projekt igazgatója csütörtökön Kunmadarason a projektnyitó rendezvényen elmondta: az erőmű a tervek szerint 2023 második negyedévében kezdi meg a kereskedelmi üzemet. A beruházás tervezett összköltsége 11,541 milliárd forint, amelyen belül 4,270 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) forrásából, a többi költséget saját forrásból finanszírozza az MVM Csoport – közölte. Ismertetése szerint a projekt során a társaság egy 28,7 megawatt (MWp) beépített teljesítményű naperőművet létesít Kunmadaras repülőterének szomszédságában. A fejlesztés célja, hogy a saját erőművi portfolióban és ezáltal a hazai energiatermelésen belül növekedjen a megújuló energiaforrást hasznosító rendszerek aránya, és csökkenjen a villamosenergiaszektor fajlagos szén-dioxid-kibocsátása – mondta. Az erőmű éves átlagban 121 586 gigajoule (GJ) villamos energiát tud majd termelni, ami csaknem 15 ezer háztartás éves villamosenergia-szükségletét fedezi, egyidejűleg éves szinten 32 ezer 950 tonnával csökkenhet az ország szén-dioxid-kibocsátása – számolt be. A közbeszerzési eljárás során kiválasztott kivitelező a Green Plan Energy Kft..
A napelempark jelentősen hozzájárul a Nemzeti Energiastratégiában és a KEHOP-ban meghatározott célok, továbbá a klímavédelmi célkitűzések eléréshez is – hangsúlyozta Bilinszky Péter. Az MVM Zöld Generáció Kft. az MVM Csoport megújuló energiatermeléssel foglalkozó tagvállalata, jelenleg 7 szélerőművet és több mint 100 naperőművet üzemeltet Magyarország területén. Középtávú stratégiája keretében folyamatosan bővíti környezetbarát erőművi portfolióját, jelenleg megvalósítás alatt álló Megújuló Programja keretében 33 új napelemparkot épít a KEHOP támogatásával – ismertetik a projektindító alkalmából kiadott sajtóközleményben.
mti
Zöld Energia
Megoldhatják a napelemes járdák a városi mobilitás és ellátás zöldítését?
Olyan modellt alkottak, amelyben ötvözik a napenergiát, a városi mezőgazdaságot és a 15 perces város koncepcióját.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A várostervezés során a napenergia, a városi mezőgazdaság és a 15 perces város koncepciója – ahol jószerivel bármely pont elérhető negyed óra alatt – gyakran különálló, de párhuzamos szempontnak tekinthető, ezekkel környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból egyaránt növelhető a fenntarthatóság. A montreali Concordia Egyetem legfrissebb vizsgálata alapján ezeket összekapcsolva lehet a leghatékonyabban zöldíteni egy városon – írja az alternativenergia.hu.
Az új tanulmányban a zöld városi logisztika gerince a napenergia, amelyet a járdába beépített fotovoltaikus panelek révén hasznosul, és elektromos járművekkel működő szállítási hálózatokat lát el. A tetőket, kis telkeket és más hagyományos napenergia-helyszíneket inkább közösségi kertekké és növénytermesztési területekké alakítják.
Napelemes járdák gyártásával egyre több cég foglalkozik, közéjük tartozik a magyar Platio. A vállalat fotovoltaikus térburkolatainak különlegessége az energiatermelés mellett az, hogy elkészítésükhöz újrahasznosított műanyagot használnak fel.
A 15 perces városmodellben az élelmiszerboltok, a termelői piacok és a közösségi kertek egyenletesen oszlanak el, így a lakosok többsége egy kilométeren belül elérhet friss, egészséges élelmiszereket. „Meg akarjuk vizsgálni, hogyan integrálhatjuk az energiát, a mobilitást, a földhasználatot és a társadalmi funkciókat, hogy a lakosok mindennapi szükségleteit közelebb hozzuk hozzájuk, így csökkentve a fosszilis tüzelőanyagot fogyasztó utazások számát” – nyilatkozta Caroline Hachem-Vermette, a csapat tagja.
A kutatók az ontariói Londonban található West 5 intelligens közösséget használták esettanulmányként annak értékelésére, hogy a tér, a kibocsátás, a gazdaságosság, a földhasználat és a napenergia-teljesítmény miként hatnak egymásra. A vizsgálatban főként a járdákba beépített napelemek hatására összpontosítottak, ezek 600-szor 600 milliméteresek és 15 százalékos hatékonysággal 100 watt energiát képesek termelni.
Az érintett környéken az éves napsugárzás átlagosan 3,69 kWh/m²/nap, ami 286 napsütéses napnak felel meg, így mindössze 98 m²-nyi napelemes járda elegendő energiát termel az egész városi mobilitási rendszer ellátásához, és 98 százalékkal csökkenti az emissziót.
További előny, hogy a tetőfelület 13,8, a homlokzatok 10 és a parkolók 15 százalékának zöldségtermesztésre való felhasználásával a városrész részben önállóvá képes válni. A gyakorlatban a modell szinte úgy működik, mint egy elosztott agrofotovoltaikus rendszer, amelyben a napelemek nem csupán épületekhez kapcsolódó erőforrások, hanem az energia, a mobilitás, a földhasználat és az élelmezésbiztonság összekötő elemei.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaAz EKR akár 150 ezer lakóingatlan korszerűsítését teszi lehetővé 2027-ig
-
Zöldinfó11 óra telt el a létrehozás ótaZöldebb közvilágítás vidéken: megszülettek az első döntések a Jedlik Ányos Programban
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaVeszélyben az Alföld: civilszervezetek a palagáz ellen
-
Zöld Energia2 nap telt el a létrehozás ótaLehet a jövő energiája egy több forrásra épülő, intelligensen vezérelt mikrohálózat?
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaA plug-in hibridek is egyre népszerűbbek
