Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Új naperőművet épít Kunmadarason az MVM Csoport

Új naperőművet épít Kunmadaras déli részén az MVM Csoport megújuló energiatermeléssel foglalkozó tagvállalata, az MVM Zöld Generáció Kft.

Létrehozva:

|

Bilinszky Péter, az MVM Zöld Generáció Kft. üzleti projekt igazgatója csütörtökön Kunmadarason a projektnyitó rendezvényen elmondta: az erőmű a tervek szerint 2023 második negyedévében kezdi meg a kereskedelmi üzemet. A beruházás tervezett összköltsége 11,541 milliárd forint, amelyen belül 4,270 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) forrásából, a többi költséget saját forrásból finanszírozza az MVM Csoport – közölte. Ismertetése szerint a projekt során a társaság egy 28,7 megawatt (MWp) beépített teljesítményű naperőművet létesít Kunmadaras repülőterének szomszédságában. A fejlesztés célja, hogy a saját erőművi portfolióban és ezáltal a hazai energiatermelésen belül növekedjen a megújuló energiaforrást hasznosító rendszerek aránya, és csökkenjen a villamosenergiaszektor fajlagos szén-dioxid-kibocsátása – mondta. Az erőmű éves átlagban 121 586 gigajoule (GJ) villamos energiát tud majd termelni, ami csaknem 15 ezer háztartás éves villamosenergia-szükségletét fedezi, egyidejűleg éves szinten 32 ezer 950 tonnával csökkenhet az ország szén-dioxid-kibocsátása – számolt be. A közbeszerzési eljárás során kiválasztott kivitelező a Green Plan Energy Kft..

A napelempark jelentősen hozzájárul a Nemzeti Energiastratégiában és a KEHOP-ban meghatározott célok, továbbá a klímavédelmi célkitűzések eléréshez is – hangsúlyozta Bilinszky Péter. Az MVM Zöld Generáció Kft. az MVM Csoport megújuló energiatermeléssel foglalkozó tagvállalata, jelenleg 7 szélerőművet és több mint 100 naperőművet üzemeltet Magyarország területén. Középtávú stratégiája keretében folyamatosan bővíti környezetbarát erőművi portfolióját, jelenleg megvalósítás alatt álló Megújuló Programja keretében 33 új napelemparkot épít a KEHOP támogatásával – ismertetik a projektindító alkalmából kiadott sajtóközleményben.

 

Advertisement

mti

Advertisement

Zöld Energia

Megoldhatják a napelemes járdák a városi mobilitás és ellátás zöldítését?

Olyan modellt alkottak, amelyben ötvözik a napenergiát, a városi mezőgazdaságot és a 15 perces város koncepcióját.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A várostervezés során a napenergia, a városi mezőgazdaság és a 15 perces város koncepciója – ahol jószerivel bármely pont elérhető negyed óra alatt – gyakran különálló, de párhuzamos szempontnak tekinthető, ezekkel környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból egyaránt növelhető a fenntarthatóság. A montreali Concordia Egyetem legfrissebb vizsgálata alapján ezeket összekapcsolva lehet a leghatékonyabban zöldíteni egy városon – írja az alternativenergia.hu.

Az új tanulmányban a zöld városi logisztika gerince a napenergia, amelyet a járdába beépített fotovoltaikus panelek révén hasznosul, és elektromos járművekkel működő szállítási hálózatokat lát el. A tetőket, kis telkeket és más hagyományos napenergia-helyszíneket inkább közösségi kertekké és növénytermesztési területekké alakítják.

Napelemes járdák gyártásával egyre több cég foglalkozik, közéjük tartozik a magyar Platio. A vállalat fotovoltaikus térburkolatainak különlegessége az energiatermelés mellett az, hogy elkészítésükhöz újrahasznosított műanyagot használnak fel.

Advertisement

A 15 perces városmodellben az élelmiszerboltok, a termelői piacok és a közösségi kertek egyenletesen oszlanak el, így a lakosok többsége egy kilométeren belül elérhet friss, egészséges élelmiszereket.  „Meg akarjuk vizsgálni, hogyan integrálhatjuk az energiát, a mobilitást, a földhasználatot és a társadalmi funkciókat, hogy a lakosok mindennapi szükségleteit közelebb hozzuk hozzájuk, így csökkentve a fosszilis tüzelőanyagot fogyasztó utazások számát” – nyilatkozta Caroline Hachem-Vermette, a csapat tagja.

A kutatók az ontariói Londonban található West 5 intelligens közösséget használták esettanulmányként annak értékelésére, hogy a tér, a kibocsátás, a gazdaságosság, a földhasználat és a napenergia-teljesítmény miként hatnak egymásra. A vizsgálatban főként a járdákba beépített napelemek hatására összpontosítottak, ezek 600-szor 600 milliméteresek és 15 százalékos hatékonysággal 100 watt energiát képesek termelni.

Advertisement

Az érintett környéken az éves napsugárzás átlagosan 3,69 kWh/m²/nap, ami 286 napsütéses napnak felel meg, így mindössze 98 m²-nyi napelemes járda elegendő energiát termel az egész városi mobilitási rendszer ellátásához, és 98 százalékkal csökkenti az emissziót.

További előny, hogy a tetőfelület 13,8, a homlokzatok 10 és a parkolók 15 százalékának zöldségtermesztésre való felhasználásával a városrész részben önállóvá képes válni. A gyakorlatban a modell szinte úgy működik, mint egy elosztott agrofotovoltaikus rendszer, amelyben a napelemek nem csupán épületekhez kapcsolódó erőforrások, hanem az energia, a mobilitás, a földhasználat és az élelmezésbiztonság összekötő elemei.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák