

Zöld Közlekedés
Vadregényes bringakör a Mura mentén: díjazták az Év Kerékpárútját
Közönségszavazás alapján a Murakeresztúr-Őrtilos kör lett az év kerékpárútja 2025-ben.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Madarász-Losonczy Bálint, az Aktív Mobilitási Főosztály vezetője az avatás kapcsán arról beszélt, hogy 2020-ban indították útjára az év kerékpárútját megválasztó kampányt, amellyel felhívják a figyelmet az ország egy adott térségére; ez egyfajta reklámot jelent egy-egy kerékpárút jóvoltából – írja az alternativenergia.hu. Idén hatodik alkalommal ítélték oda a díjat, amelynek jelöltjeire az Aktív Magyarországért államtitkárság, az Aktív Magyarországért Fejlesztési Központ és a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség által életre hívott szakmai zsűri tesz javaslatokat, majd közönségszavazással döntenek a nyertesről. Az idei győztes 2398 szavazattal egy 30 kilométeres kör, Murakeresztúr és a somogyi Őrtilos között húzódó bicikliút, ami Belezna felé kanyarodik, majd visszatér Murakeresztúrra – részletezte a főosztályvezető. Kifejtette: a térség azért különleges, mert egyszerre van jelen az aktív turizmus több szegmense, nemcsak kerékpározni, de gyalog- és vízitúrára is adottak a lehetőségek. Az UNESCO-védettséget élvező Mura-Dráva-Duna Bioszféra Rezervátumot Európa Amazonasának is nevezik, mert olyan vadregényes és természetközeli, mint a dél-amerikai folyam környezete.
A Mura a legkevésbé szabályozott folyó, ami varázslatos tájakat rejt ezen a vidéken, be lehet járni a Mura és a Dráva összefolyásának térségét, az egykori Zrínyi-Újvárat, vagy gyönyörködni az őrtilosi panorámában. Olyan terület, ahová érdemes néhány napra eljönni – emelte ki Madarász-Losonczy Bálint. Polgár Róbert (független), Murakeresztúr polgármestere szerint a kerékpárút és a díj révén új lendületet vehet Murakeresztúr és turizmusa, aminek az elmúlt napokban is látták a példáját a növekvő számú kerékpáros vendégnek köszönhetően. Eddig Magyarország rejtett kincse volt a térség, ami most nagyobb figyelmet kap, így az ide érkezők felfedezhetik a természeti adottságokat, a kulturális értékeket, köztük a magyar és a horvát nemzetiségi tájházat. További elképzeléseik között szerepel egy új kikötő és vízi táborhely létesítése a Murán, de más turisztikai és sportcélú beruházásokat is terveznek, amelyek az aktív kikapcsolódást szolgálnák. Magyarország legnyugatibb és legérintetlenebb folyója végre méltó figyelmet kaphat, de fontos lenne, hogy Őrtilostól a Dráva mentén tovább épüljön a kerékpárút, végig a folyó mentén – mondta a polgármester.
Hozzátette, hogy az új bicikliútnak kettős rendeltetése van, turisztikai és a helyi közlekedést támogató funkciója, hiszen a környező települések és a térségbeli birtokok is biztonságosan elérhetők rajta. Polgár Róbert úgy fogalmazott: az álmaik közé tartozik a már 30 éve dédelgetett terv, hogy az alig három kilométerre lévő horvátországi Kotoribát új közúti híd kösse össze Murakeresztúrral, de Zrínyi-Újvár valódi várrá való fejlesztését is szeretnék elérni.

Zöld Közlekedés
Csereérett a BKV buszainak fele – új járművek jöhetnek százszámra Budapestre
Lezárult a flottavizsgálat a BKV Zrt-nél, eszerint biztonságos és stabil a buszos közlekedés.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Közleményükben azt írták: egyik autóbuszán sem talált a cég az utasok biztonságát bármilyen módon veszélyeztető hibát azon a rendkívüli flottaellenőrzésen, amelyet a Karácsony Gergely főpolgármester kérésére az augusztusi tűzesetek után rendelt el a társaság -tudatta az alternativenergia.hu. A vizsgálat megállapította, hogy a feltárt kisebb hibák – olajszennyeződés, folyadékszivárgás, kábelkopás – a járművek magas életkorára vezethetőek vissza. Ezek javítása folyamatosan történik, mint ahogy soron kívüli szárazjeges tisztítást, úgynevezett aquatex olajsemlegesítő motortéri tisztítást és magasnyomású mosást is végeztek a buszok motortereiben a társaság szakemberei – írták, hozzátéve: a konkrét augusztusi tűzesetek kivizsgálása külső szakértők bevonásával még tart. A BKV szakemberei 855 autóbuszt vizsgáltak át augusztus 14. és augusztus 29. között. A rendkívüli ellenőrzésen egyebek között a járművek motorjait, az elektromos vezetékeket, a motor- és váltóolaj kenési rendszereit, valamint a poroltók és automata tűzoltó berendezések működőképességét vizsgálták. A heterogén, többfajta busztípusból álló, és eltérő életkorú járműpark sajátosságai miatt a vizsgálat külön foglalkozott a járműtípusok egyedi jellemzőivel.
Az ellenőrzés során – jellemzően a 10 évnél idősebb autóbuszok egy részénél – olajszennyeződést, folyadékszivárgást, elektromos vezeték- és kábelkopást tártak fel a szakemberek. A leginkább a buszok élettartamából fakadó hibák javítását azonnal megkezdték, egyes javítási fázisokat pedig szinte teljesen be is fejeztek. Kitértek arra, hogy a hibák egyike sem volt olyan jellegű, amely az utasok biztonságát veszélyeztette volna. Mint írták, a vizsgálat során jelentkezett technikai problémák nem ismeretlenek a BKV szakemberei előtt, azokkal az elmúlt évtizedekben is rendszeresen szembesültek. A flotta minden tagja átesik egy szigorú napi, heti, illetve negyedéves ellenőrzésen, valamint éves műszaki vizsgán.
A vizsgálat megállapította, hogy a problémák túlnyomó részben a járművek korára vezethetőek vissza, legmagasabb szintű karbantartás mellett is fennáll a meghibásodások kockázata. Mivel a társaság számára az utasbiztonság mindenek előtt áll, a flotta elöregedésével párhuzamosan szigorodtak a műszaki ellenőrzések. A karbantartás szakszerűségét támasztják alá a BKV baleseti statisztikái is. Miközben a társaság utasai évente csaknem 300 milliószor szállnak buszra, az elmúlt hat évben évente egy vagy kettő olyan személyi sérüléssel járó autóbuszbaleset történt, amely hirtelen kialakult műszaki hibára vezethető vissza. Miközben a BKV nyilvánvaló célja minden ilyen meghibásodás megelőzése, fontos megemlíteni, hogy ezek egyike sem tűzeset volt – emelték ki. Az alapos, a flotta életkorához alakított műszaki ellenőrzések eredményként a buszokhoz köthető tűzesetek száma évek óta csökkenő trendet mutat – írták. Kitértek arra, hogy műszaki hiba miatti tűzesetben még soha senki nem sérült meg a társaság autóbuszain, a buszok mindegyike automata tűzoltó berendezéssel felszerelt, az utastér pedig elkülönül a motortértől, így műszaki probléma esetén az utasok biztonságban, gyorsan el tudják hagyni a járművet. Közölték: az egymással összefüggésben nem lévő augusztusi tűzesetek részletes vizsgálata még tart, a BKV külső szakértőket von be, hogy megállapítsa, mitől gyulladtak ki a járművek.
Azt írták, hogy a BKV a városvezetéssel közösen azt vallja: a műszaki hibák és a fenntartási költségek csökkentése csak új járművek beszerzésével valósítható meg. A korábbi évek 14-15 éves átlagéletkorához képest jelenleg a teljes állomány átlagéletkora 12,8 év, ugyanakkor az optimális maximális élettartam az autóbuszoknál 8-10 év. Több mint 200 busz 20 évesnél idősebb. A BKV buszflottájának jelenleg a fele, 420 jármű csereérett. Az autóbuszok cseréje az elmúlt években megkezdődött, a korábbi magas padlós járművek cseréje megtörtént. Közölték azt is, hogy az autóbuszállomány fiatalítása a BKV kiemelt célja, amihez a társaság előkészítette a szükséges beszerzéseket, a következő években százas nagyságrendben érkezhetnek új autóbuszok a budapesti közösségi közlekedésbe. A szükséges fedezet megteremtéséig a BKV kiegészítő megoldásként 65 új autóbusz bérléséről írt alá szerződést, ezek az év végétől állnak forgalomba.
Az új járművek üzembeállításáig – egyetemek bevonásával – tovább fejlesztik a kényszerű túlüzemeltetés protokolljait. Ez egy meglévő és a BKV-nál már alkalmazott rendszer, amelyet most a buszokra is kiterjesztenek. Lényege, hogy a tervezett élettartamukat meghaladóan kényszerűségből tovább üzemeltetett eszközök (járművek, infrastruktúra elemek) esetén tudományos alátámasztottsággal meghatározzák azokat a speciális vizsgálatokat és ellenőrzési módszereket, amelyek a biztonságos üzemeltetés érdekében alkalmazandók. Közölték: Budapest Főváros Kormányhivatalának újabb vizsgálata jelenleg is tart a BKV-nál. Az elmúlt napok ellenőrzésein a hatóság további buszokat kötelezett műszaki szemlére. Megjegyzik ugyanakkor, hogy a járművek állapota – legyen az személygépkocsi vagy autóbusz – két műszaki vizsga között változhat, de a jármű a kisebb hiba kijavításáig biztonságosan használható. A BKV-nál ezt garantálja a rendszeres ellenőrzés – olvasható a közleményben.
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Magyarország kincset rejt a föld alatt – most dől el, hogyan használjuk ki
-
Zöld Energia6 nap telt el a létrehozás óta
Minden háztartást érint az új szabályozás, ahol napelem működik!
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
Mérnöki csoda, természetes megoldás: 40 éves a Balaton védőbástyája
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Medvék és emberek konfliktusa: országos vizsgálat indul a barnamedve-állományról
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Téli rezsicsúcs helyett fix havi díj – változás jön a villanyszámlák elszámolásában