

Zöldinfó
„Vizet a tájba”: több mint kétmillió köbméter víz a fenntartható mezőgazdaságért és élőhelyekért
A klímaváltozás miatt elkerülhetetlenül szükséges mesterséges vízpótlás a táj természetes alkalmazkodóképességét segíti.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A klímaváltozás miatt elkerülhetetlenül szükséges mesterséges vízpótlás a táj természetes alkalmazkodóképességét segíti – jelentette ki Hubai Imre, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára Jászkisér közelében, a Vizet a tájba program keretében a Hanyi-éri csatornán zajló munkák helyszínén – írja az alternativenergia.hu. Hubai Imre emlékeztetett, immár második éve tart az a csapadékhiány, amely miatt drámai mértékben csökken a talajban tárolt vízkészlet Magyarországon. Ez olyan kedvezőtlen folyamatokat gerjeszt, amely gyorsítja a klímaváltozást, és meggátolja a csapadék talajba szivárgását. Ez utóbbit kell mesterségesen pótolni a betározható felszíni vizek visszatartásával, amellyel a növények számára felvehető és az elpárolgó vízkészletet lehet felhalmozni – közölte. Hozzátette, így hűthető a táj, és így lehet javítani a természet alkalmazkodóképességét a táj üzemanyagát jelentő vízzel. Mindez a gazdák klímaváltozáshoz történő alkalmazkodását is segíti az öntözési lehetőségek bővítésével, a hozzáférés megkönnyítésével – mutatott rá.
Szavai szerint a kormány időben lépett, és az aszályvédelmi akcióterv keretében 4,7 milliárd forint azonnali forrást biztosított a szükséges vízpótlási és a kapcsolódó meder-, illetve partrendezési munkák elvégzéséhez. Ebből a pénzből 265 helyszínen végeznek beavatkozásokat, a vízpótlások helyszínein eddig 172 szivattyú, mintegy 1000 ember és 190 munkagép bevetésére volt szükség. Ismertetése szerint a Hanyi-éri csatornán jelenleg 26 kilométernyi kotrással és 50 hektárnyi kaszálással is járó meder- és parttisztítás zajlik, a víz zavartalan átfolyásához szükséges feltételek kialakítása érdekében. Ez a közel 4,5 millió forintból megvalósuló munka azért is fontos, mert a Tisza-tóból, gravitációs úton érkező vízutánpótlás végül a Tiszába érkezik – tette hozzá.
Jelezte, a csatorna feltöltésével mintegy 82 hektárt borít majd víz a Hanyi-tiszasülyi árvízszintcsökkentő tározó területén, ennek folyamatos fenntartása mintegy 1,5 millió köbméter víz felhasználását igényli. Ezzel olyan hosszú távú, az ökoszisztéma szempontjából nélkülözhetetlen beavatkozásra kerül sor, amely tartósan javítja a tározó vízmegtartó képességét – húzta alá. Szabó Zsolt, a dél-hevesi térség országgyűlési képviselője (Fidesz) az eseményen arról beszélt, hogy 7 olyan nagyberuházás zajlik, illetve valósult meg az elmúlt időszakban választókerületében, amely kimondottan a vízmegtartást célozza. Ezek jelentőségét mutatja, hogy az aktív vízbázisok környékén a gazdák sokkal magasabb termésátlagokat tudnak elérni, javul a termés minősége és a termelés biztonsága is. A vizes élőhelyek létrehozása egyúttal turisztikai szempontból is új lehetőségeket teremt a környék vállalkozói és az itt élők számára – jegyezte meg.
Fejes Lőrinc, a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság kiskörei szakaszmérnöke ismertette: a térségben zajló vízvisszatartó és vízpótló beavatkozások 11 települést érintenek. A Hanyi és a Sajfoki csatornában tárolt vízmennyiség jelenleg már megközelíti a 2 millió köbmétert – tette hozzá. Elmondása szerint a 20 településre kiterjedő működési területű szakaszmérnökség a vízügyi szakemberek mellett mintegy 140 közmunkást foglalkoztat.

Zöldinfó
Zöld utakon a jövő: elindult a 2025-ös Kerékpárosbarát pályázat
Szeptember 30-ig pályázhatnak az önkormányzatok és munkahelyek a „Kerékpárosbarát” cím elnyerésére, amely a tavalyi fejlesztéseket és szemléletformáló lépéseket díjazza a fenntartható közlekedés jegyében.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézettel idén is meghirdeti Kerékpárosbarát Település és Kerékpárosbarát Munkahely pályázatát – írja az alternativenergia.hu. A címet tavaly megvalósított fejlesztéseikkel és szemléletformálási erőfeszítéseikkel nyerhetik el az önkormányzatok és munkaadók. A pályázatokat 2025. szeptember 30-ig lehet beadni, az eredményhirdetés pedig novemberben várható – tették hozzá. A települések és munkahelyek kulcsszerepet játszanak a kerékpározás lehetőségeinek a kiterjesztésében, mivel megteremtik a kerékpárosbarát környezetet, amely biztonságos és kényelmes feltételeket biztosít és ösztönzik ezt a közlekedési formát utak építésével és programok szervezésével. Emlékeztettek arra, hogy a közlekedésért felelős tárca 2006-ban indította útjára a Kerékpárosbarát Település és Kerékpárosbarát Munkahely pályázatát azzal a céllal, hogy a döntéshozók és városvezetők összehangolt erőfeszítéseinek köszönhetően új lehetőségek nyíljanak a kerékpározás népszerűsítésében azzal, hogy pozitív példák, előremutató megoldások legyenek elismerve és széles körben váljanak ismertté. A cél, hogy a kerékpározás elterjedtebb legyen a munkába járás és az egészséges életmód előtérbe helyezése érdekében.
Az elmúlt években Magyarországon bővültek a kerékpározás lehetőségei, és a jövőbeni tervek is a zöldebb, fenntarthatóbb közlekedés irányába mutatnak. A kerékpározás ma már nemcsak szabadidős tevékenység, hanem kulcsfontosságú eszköz a közlekedés környezetbarátabbá tételében. Segít a szén-dioxid-kibocsátás, valamint lég- és zajszennyezés csökkentésében, illetve mérsékeli a forgalmi dugókat és a parkolási nehézségeket. Kiemelték: jelenleg több mint harminc település, cég illetve közintézmény viselheti a kerékpárosbarát címet, az új kiírás lehetőséget ad másoknak is, hogy pályázhassanak előző évi kerékpáros fejlesztéseikkel és szemléletformálási erőfeszítéseikkel. A 17. alkalommal meghirdetett Kerékpárosbarát Település és Kerékpárosbarát Munkahely pályázat célja, hogy felkutassa és feldolgozza az önkormányzatok és munkahelyek által 2024-ben alkalmazott pozitív kerékpárosbarát példákat és megoldásokat, majd ezeket mintaként átadja, illetve jutalmazza a rendszerszerű fejlesztéseket. Azok a pályázók nyerhetik el a “Kerékpárosbarát” fokozatot, akik jelentős lépéseket tettek környezetük biztonságosabbá és “zöldebbé” tételéért és pozitív példaként szolgálnak mások számára.
Részletezték, a “Kerékpárosbarát” címre községek, nagyközségek, városok, megyei jogú városok és fővárosi kerületek pályázhatnak. A munkahelyek közül a multinacionális vállalatok, nagyvállalatok, kis- és középvállalkozások, valamint közintézmények jelentkezhetnek. A nevezések 2025. szeptember 30-ig adhatók be elektronikus úton a KTI Nonprofit Kft. honlapján elérhető online pályázói felületen keresztül, ahol a részletes pályázati kiírás is megtalálható – hívta fel a figyelmet az ÉKM.
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
Benzines, dízeles, elektromos: mindegyikre nőtt az igény – itt vannak a friss számok
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Közeleg az EPR adatszolgáltatás határideje – Július 20-ig kell jelenteni a negyedéves adatokat
-
Zöld Energia3 nap telt el a létrehozás óta
Rekordszámú család állt át zöldenergiára a Napenergia Plusz révén
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Viharpróba az MVM-nek: rekordsebességgel állították helyre az áramot
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
Made in Kecskemét: magyar napelemes csoda a világ élvonalában