

Tekintettel az energiaárak alakulására, megindult a roham, rengeteg magyar nullázná a villanyszámlát napelem-telepítéssel – írta a hirado.hu. Van olyan szolgáltató, amelynél megtízszereződött az ajánlatkérések száma. Egyre többen helyettesítik vagy egészítik ki a meglévő hálózatukat napelemmel, ami nem véletlen, hiszen jogszabály rögzíti, hogy a most tervezés alatt álló és megtervezett, vagy egy-két év múlva kivitelezendő épületek nem is működhetnek megújuló energiatermelő rendszer nélkül. Akadnak olyan nagy méretű háztartások, ahol a piaci áron kapott gáz- vagy villanyáramszámla egymillió forintra is kijöhet a hónap végén. Ugyanakkor egy teljes rendszer kiépítése egy átlagos háztartási méretnél, 10–15 ezer forintos villanyszámla esetén, 2–2,5 milliós tételt jelent annak, aki most kezdi meg a telepítést.
Milyen tető alkalmas napelemes rendszer telepítésére?
Amire a legtöbben kíváncsiak az az, milyen feltételeknek kell megfelelni, hogy a házra telepíthető legyen egy napelemes rendszer. Erről Kiss Ernő, a Magyar Napelem Napkollektor Szövetség elnöke beszélt részletesen „Megnézzük, hogy az álmok találkoznak-e a valósággal. Van-e megfelelő tető, illetve ha nem annyira ideális a tető, ami árnyék szempontjából lehet probléma, vannak az úgynevezett teljesítményoptimalizált napelemes rendszerek, amik ezt a problémát részben kiküszöbölik, és az éves energiahozamot 20–30 százalékkal is képesek megnövelni. Ha megfelelő az állékonysága a tetőnek, akkor gyakorlatilag bárhova tudunk telepíteni: tetőre, homlokzatra, gépkocsibeállóra, akár szabad földre is. Egyedül az azbesztpala lehet kizáró ok.” Fontos, hogy általában engedély nélkül szerelhetők a napelemes rendszerek, egyedül a műszaki feltételeknek kell megfelelni. Hogy ez kiderüljön, annak a gyakorlati módja az árajánlatkérés, a nekünk megfelelő vállalkozó megbízása, majd a tervezési engedélyeztetés elindítása. Ilyenkor a tervező benyújt egy igényt az áramszolgáltatóhoz, amire jogszabály szerint a szolgáltatónak 30 napon belül válaszolnia kell, de ez most több hónapos késedelemmel történik meg a túlterhelés miatt.
Ahol nincs villamosenergia-hálózat, tehát tanyán, hétvégi házban, ott a szigetüzemi napelemes rendszer a legideálisabb megoldás. Célszerű azonban a hálózatokat használni, hiszen hatalmas költség az akkumulátorok beszerzése. „Ez nem összekeverendő a szünetmentes áramforrásokkal. Sokan ugyanis azért szeretnének szigetüzemű rendszert, mert gyakoriak télen az áramszünetek egyes vidékeken. Erre azonban megfelelőbbek az akkumulátoros energiatározóval kombinált, hibrid üzemű napelemes rendszerek, szünetmentes áramforrással kiegészítve” – mondta Kiss Ernő.
Milyen kivitelezőt válasszunk?
Olyan kivitelezőt válasszunk, aki megfelelő múlttal, tapasztalattal, megfelelő szaktudással és szakemberekkel rendelkezik. Rengeteg olyan kivitelező tevékenykedik a piacon, aki mellett nincs villanyszerelő, márpedig ez létfontosságú – emelte ki Kiss Ernő.
Mennyi időbe telik egy napelemes rendszer kiépítése?
Döbbenetesen megnőtt az igény a napelemes rendszerekre, az elmúlt két hétben hatvanezer igény érkezett a Magyar Napelem Napkollektor Szövetség tagvállalataihoz, miközben tavaly összesen 35 ezer háztartásba telepítettek napelemes rendszert. Ezek az igények pedig nem teljesíthetők. Ami a napelemeket illeti, még nincs hiány, azonban az inverterek esetében már készletgondok tapasztalhatók. A 6–8 kilowattos invertereknél akár 2-3 hónap is lehet a beszerzési idő. „A vásárlók sokkal tudatosabbak lettek, keresleti piac van, így kevésbé van idejük variálni, mert elveszíthetik a napelem-telepítőjüket. Nem a kivitelezési idő lett hosszabb, hanem a várakozás, hiszen a napelemszerelés egy egynapos feladat, maga az engedélyeztetés és a dokumentáció elkészítése is szintén egynapos feladat. Itt az áramszolgáltatók adják a legszűkebb keresztmetszetet, és az is fontos, hogy melyik az a cég, amelyik képes felszerelni a napelemes rendszert, az anyaghiányok miatt. Jelenleg három hónapnál hosszabb határidők vannak – hangsúlyozta Petre András, az EU-Solar Zrt. vezérigazgatója. Bár van hazánkban is invertergyártás, de Magyarország leginkább importra szorul, és az inverterhiány miatt a vállalatok hosszabb határidővel is dolgozhatnak.

Zöld Energia
Napelemeket helyeznek az autópályákra – innováció a közlekedésben
A napelemes szalagkorlátot még idén elkezdik tesztelni Olaszországban.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Napelemes, autópályák és közutak számára fejlesztett szalagkorlátról rántotta le a leplet a spanyolországi Tecnalia és az olasz Vita International – számol be a PV Magazine. A cégek még idén megkezdik a kísérletezést az olaszországi Torino és Trieszt közötti autópálya kiszolgálóterületének egy 100 méteres szakaszán, a cél az, hogy minden évszakban felmérjék a rendszer teljesítményét. A projekt az európai Liaison projekt része, amely a közlekedési infrastruktúra körforgását és fenntarthatóságát támogatja.
Eduardo Román, a Tecnalia napelemes csoportjának vezetője szerint a rendszer várhatóan évente kilométerenként mintegy 25 MWh-t termel majd. Irina Mella Burlacu, a Vita International alapítója hozzátette: a speciális szalagkorlát egy enyhén felfelé döntött sík lapot tartalmaz, a napelemet erre telepítik. A szakértő szerint ez a kialakítás a motorosok számára extra biztonsági funkciót is jelent.
Burlacu kiemelte: a fotovoltaikus szalagkorlát által biztosított áramot közvilágításra, közlekedési jelzésekre és alagutak szellőztetésére fogják fordítani, ezzel csökkentve az üzemeltetők energiaköltségeit. A hálózathoz való hozzáféréssel nem rendelkező területeken a fejlesztés a jelzőtáblákat és a világítást is elláthatja.
Európában közel 137 ezer kilométernyi úthálózat található, amely jelentős napenergia-termelési potenciállal rendelkezik. Az utak napelemes átalakításával több mint 8 millió ember áramigényét lehetne ellátni. Az infrastruktúrát folyamatosan korszerűsítik, többek között fejlesztik az útburkolatot, a fotovoltaikus beruházásokat ennek részeként lehetne elvégezni.
2020-ban az Európai Unió több mint 600 millió tonna aggregátumot, közel 44 millió tonna cementet és több mint 208 millió tonna aszfaltot használt fel útépítésre és karbantartásra. David García Sánchez, a Liaison koordinátora szerint a közlekedési infrastruktúra építőmérnöki megoldásai történelmileg szén-dioxid-intenzívek voltak. Úgy látja, az infrastruktúra élettartamát meg kell hosszabbítani, és körkörös megoldásokat kell bevezetni.
A Liaison a szerződéskötési és ajánlattételi folyamatok előmozdítására összpontosítva támogatja technológiák bevezetését. A projektben többek között olyan betonlapokat is fejlesztenek, amelyek cement helyett környezetbarát geopolimereket tartalmaznak.
-
Zöld Energia4 nap telt el a létrehozás óta
Két nagy európai esemény, egy közös üzenet: változás jön a napenergia-piacon
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
Jelentősen esett a panellakások iránti érdeklődés
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Szlovákiában rendkívüli intézkedéseket hagyott jóvá a kormány a medveállományra vonatkozóan
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Meglepte a kutatókat a napelemek vizsgálati eredménye
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Stratégiai fordulat Európában: változik a technológia és fenntarthatóság jövője