Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

A F1-es motorok kimagaslóan hatékonyak és erősek

1000 lőerő egy 1,6 literes motorral? Nem lehetetlen.

Létrehozva:

|

Egy 1000 lóerős motor ma már egyáltalán nem tűnik hihetetlennek, elektromos és benzinmotoros modellek esetében is találni olyan berendezést, amely képes erre. De hogy miként tudja ezt elérni kis, 1,6 literes Formula-1-es motor, az már sokkal érdekesebb.

Jason Fenske az Engineering Explained YouTube-csatornáján magyarázza meg a hihetetlen értéket – számol be a Motor1. A szakértő szerint az 1000 lóerő egy rendkívül magas fordulatszámú, 1,6 literes V6-os turbómotor és két villanymotor kombinációjának köszönhető.

A jelenlegi motorgeneráció eredete 2014-re nyúlik vissza, amikor a Forma-1 irányító testülete, az FIA megalkotta a motorokra vonatkozó előírásokat. Ezeknek a specifikációknak része volt a turbófeltöltés alkalmazása két villanymotorral és egy akkumulátort tartalmazó energiatárolóval párosítva. De ellentétben a Toyota Prius hibriddel, amelyet az üzemanyag-hatékonyság érdekében terveztek, az F1-es autókban a hibrid beállítás az extra teljesítményt szolgálja.

Az egyik villanymotor a turbók szabályozását segíti, valamint a regeneratív fékezést. Az ezekből a funkciókból nyert energiát egy akkumulátor tárolja, amely egy második, a főtengelyhez csatlakoztatott motor működtetésére szolgál. Ezt a rendszert együttesen ERS-nek vagy energia-visszanyerő rendszernek nevezik, amely további 160 lóerőt ad, és rövid löketekben gyorsításra vagy egy másik autó megelőzésére használható. 

Önmagában a belsőégésű motor 830 lóerőt produkál, ami hihetetlenül sok egy ilyen kis berendezéstől. Ugyanilyen elképesztő ezeknek az erőgépeknek az üzemanyag-hatékonysága is. A biztonság kedvéért az F1-es autók nem tankolhatnak a verseny alatt, ami azt jelenti, hogy körülbelül 400 kilométerre elegendő üzemanyagot kell magukkal vinniük. Az F1-es szabályok emellett 110 kilogrammban korlátozzák a kocsikban lévő üzemanyag tömegét.

Advertisement

A szükséges teljesítmény és hatékonyság eléréséhez a motorok hőfokhatásfoka meghaladja az 50 százalékot, ami jelentősen magasabb, mint a modern személygépkocsik 35 százalékos értéke. Ennek eléréséhez a kamra előtti gyújtás és magas sűrítési arány kombinációja szükséges. A motorgyártók számos trükköt alkalmazhatnak mind a kamra előtti gyújtás, mind a magasabb sűrítési arány eléréséhez, amelyek szabadalmaztatottak és a modern F1-motorok titkainak részét képezik.

Zöld Közlekedés

Az Év Magyar Autója 2025 díjat a Cupra Terramara nyerte

Az Év Magyar Autója 2025 díjat a Cupra Terramar, a Közönségdíjat a Suzuki Vitara nyerte – közölte az Autós Nagykoalíció (ANK) hétfőn az MTI-vel.

Létrehozva:

|

Szerző:

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

Az Autós Nagykoalíció (ANK), a Zöldjárműipar.hu és a Járműipar.hu által szervezett versenyre 26 márka 63 autójára érkezett jelölés. A Magyar Év Autója 2025 díjakért 42 modell indult, a Humda Green által támogatott Év Zöldautója 2025 díjakért pedig 19 modell küzdött.

A Magyar Év Autója megmérettetésén a zsűri hét kategóriában hirdetett győztest. A kedvező árú autók kategóriát (8 millió forint alatti kezdőárral) a Dacia Duster nyerte, a Skoda Superb Combi a családi autók között győzött, az Audi A5 Limousine a flotta autók között, a Hyundai Tucson (kis- és közepes méret) és a Mazda CX-80 (nagy SUV-ok) a szabadidő-autók között, a Volkswagen Touareg R a prémium autók mezőnyében lett első, míg a Volkswagen Transporter a kishaszonjárművek között győzedelmeskedett. A verseny történetében először alakult ki pontegyenlőség az élen, így a zsűri döntése alapján a sportautó kategóriában két autó kapott elismerést, a BMW M5 és a Volkswagen Golf GTI. Az Év Meglepetése 2025 különdíjat kapott az Alfa Romeo Junior – ismertették.

Az Év Zöldautója 2025 versenyre három kategóriában nevezték az importőrök és az autógyártók a plug-in hibrid és teljesen elektromos autóikat. A legjobb hibrid ezúttal a Skoda Kodiaq phev modell lett. A legtöbb jelölt a legjobb elektromos autók kategóriában indult, ahol az Audi A6 e-tron vitte el a pálmát. A kedvező árú (15 millió forint alatti kategória) elektromos autók között a Kia EV3 győzött.

Az Év Magyar Autója 2025 versenyre az idén három hazai autógyártóból kettő nevezett. A díj történetében harmadjára vihette el az Audi Hungaria a fődíjat, ezúttal a győri gyártású Cupra Terramar győzött. A közlemény szerint a Közönségdíj 2025 elismerésre mind a 63 nevezett autó esélyes volt. A nyertes a Suzuki Vitara lett a Suzuki Swift és a Ford Explorer előtt. A februárban és márciusban lezajlott online szavazáson több mint ötezren vettek részt. A Suzuki korábban már háromszor elhódította ezt a díjat, legutóbb az S-Cross nyert.

A zsűri ezúttal is kiosztotta az Év Autós PR-szakembere díjat, amelyet az idén az RN Hungary Kft. – a Renault, Dacia és Alpine márkák magyarországi importőre – kommunikációs és PR-igazgatója, Horváth Bence kapott. A tájékoztatás szerint a díjátadó ünnepséget a GreenTech 2025 konferencia keretében a ZalaZone-ban tartják május 23-án. A díjazottak teljes listája a www.evmagyarautoja.hu honlapon tekinthető meg, ahol az egyes autókra leadott pontszámok is nyilvánosak – tájékoztatott az ANK.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák