Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

A F1-es motorok kimagaslóan hatékonyak és erősek

1000 lőerő egy 1,6 literes motorral? Nem lehetetlen.

Létrehozva:

|

Egy 1000 lóerős motor ma már egyáltalán nem tűnik hihetetlennek, elektromos és benzinmotoros modellek esetében is találni olyan berendezést, amely képes erre. De hogy miként tudja ezt elérni kis, 1,6 literes Formula-1-es motor, az már sokkal érdekesebb.

Jason Fenske az Engineering Explained YouTube-csatornáján magyarázza meg a hihetetlen értéket – számol be a Motor1. A szakértő szerint az 1000 lóerő egy rendkívül magas fordulatszámú, 1,6 literes V6-os turbómotor és két villanymotor kombinációjának köszönhető.

A jelenlegi motorgeneráció eredete 2014-re nyúlik vissza, amikor a Forma-1 irányító testülete, az FIA megalkotta a motorokra vonatkozó előírásokat. Ezeknek a specifikációknak része volt a turbófeltöltés alkalmazása két villanymotorral és egy akkumulátort tartalmazó energiatárolóval párosítva. De ellentétben a Toyota Prius hibriddel, amelyet az üzemanyag-hatékonyság érdekében terveztek, az F1-es autókban a hibrid beállítás az extra teljesítményt szolgálja.

Az egyik villanymotor a turbók szabályozását segíti, valamint a regeneratív fékezést. Az ezekből a funkciókból nyert energiát egy akkumulátor tárolja, amely egy második, a főtengelyhez csatlakoztatott motor működtetésére szolgál. Ezt a rendszert együttesen ERS-nek vagy energia-visszanyerő rendszernek nevezik, amely további 160 lóerőt ad, és rövid löketekben gyorsításra vagy egy másik autó megelőzésére használható. 

Önmagában a belsőégésű motor 830 lóerőt produkál, ami hihetetlenül sok egy ilyen kis berendezéstől. Ugyanilyen elképesztő ezeknek az erőgépeknek az üzemanyag-hatékonysága is. A biztonság kedvéért az F1-es autók nem tankolhatnak a verseny alatt, ami azt jelenti, hogy körülbelül 400 kilométerre elegendő üzemanyagot kell magukkal vinniük. Az F1-es szabályok emellett 110 kilogrammban korlátozzák a kocsikban lévő üzemanyag tömegét.

Advertisement

A szükséges teljesítmény és hatékonyság eléréséhez a motorok hőfokhatásfoka meghaladja az 50 százalékot, ami jelentősen magasabb, mint a modern személygépkocsik 35 százalékos értéke. Ennek eléréséhez a kamra előtti gyújtás és magas sűrítési arány kombinációja szükséges. A motorgyártók számos trükköt alkalmazhatnak mind a kamra előtti gyújtás, mind a magasabb sűrítési arány eléréséhez, amelyek szabadalmaztatottak és a modern F1-motorok titkainak részét képezik.

Zöld Közlekedés

Repülőrajtot vett a tavalyi piacvezető Toyota 2024 első két hónapjában hazánkban

A tavaly globálisan és Magyarországon is minden idők legsikeresebb évét záró Toyotánál 2024-ben is kitart a lendület: a környezettudatos japán autómárka február végéig 3.198 új autót értékesített hazánkban, így 14,3%-is piaci részesedéssel őrzi első helyét a magyarországi új személyautó és kishaszongépjármű piacon.

Létrehozva:

|

Szerző:

A világelső autógyártó prémium márkája, a Lexus pedig valósággal szárnyal: a február végéig Magyarországon gazdára találó 274 új modell 67%-os bővülést jelent az előző év azonos időszakához képest, így a teljes piacon a márka történelmi, 1,5%-os piaci részesedést szerzett (ami egyben ugyancsak rekordszintű, 7,4%-is prémium piaci részesedést jelent).

A tavaly rekordértékesítéssel második egymást követő évben hazánk legkedveltebb autómárkájának bizonyuló Toyota az idei év első két hónapjában legközelebbi versenytársához képest tekintélyes, közel 500 darabos előnnyel, 3.198 új autó értékesítésével őrizte meg első helyét a magyarországi személyautó és kishaszongépjármű piacon. A Toyota a személyautó piacot külön-külön vizsgálva az előbbin 2410 új autó értékesítésével, 12,8%-os részesedéssel, utóbbin pedig 788 új autó értékesítésével, 21,8%-os részesedéssel áll a második helyen. Még látványosabb a Lexus menetelése: a közel 100%-ban elektrifikált autókat értékesítő japán luxusautómárka magyarországi történetében először ért el 7% fölötti (egészen pontosan 7,4%-os) prémium piaci részesedést, miután a tavaly év azonos időszakához képest mintegy 67%-al növelte értékesítéseit. Ezzel totál darabszámban a Lexus számos ismert hagyományos középkategóriás tömegmárka eladásait is túlszárnyalta.

Az év hátralévő részében sosem látott modellinvázió támogatja a két márka további piaci előretörését

A Toyota és a Lexus 2024-ben elképesztő modellinvázióval igyekszik még tovább erősíteni piaci pozícióját és megőrizni szerepét a magyarok kedvenceként: a Toyota 15, a Lexus pedig 5, a két márka tehát összesen 20 vadonatúj vagy frissített modellt mutat be az idei évben Magyarországon.

2024-ben bemutatkozó vadonatúj Toyota modellek:

  • C-HR
  • Camry
  • Land Cruiser
  • Proace MAX (áruszállító és személyszállító kivitelben)
  • új, akkumulátoros elektromos B-SUV (az Urban Crossover Concept sorozatgyártott változata)

2024-ben megújuló Toyota modellek:

  • Yaris
  • GR Yaris
  • Yaris Cross
  • Yaris Van
  • Proace City
  • Proace City Verso
  • Proace
  • Proace Verso
  • Hilux

2024-ben bemutatkozó vadonatúj Lexus modellek:

  • LBX
  • LM

2024-ben megújuló Lexus modellek:

  • UX
  • NX
  • LC

A páratlan modelloffenzíva értékesítési volumen fronton is meghatározó vadonatúj modelljei a Toyota esetében a C-HR és a Camry, valamint a Proace MAX, amely a kishaszongépjármű piac egy olyan meghatározó, a haszongépjármű eladások 33%-át kitevő szegmensbe érkezik, ahol a Toyota eddig nem volt jelen. Izgalmas vadonatúj modell lesz emellett a Yaris Cross méretosztályában érkező vadonatúj akkumulátoros elektromos kompakt crossover, amelynek előfutára a tavaly decemberben leleplezett Urban Crossover Concept.
A Lexus esetében a két legfontosabb újdonságot az LBX és az LM jelenti, előbbivel a környezettudatos japán luxusautómárka belép a prémium kompakt crossover szegmensbe, míg utóbbival gyakorlatilag új kategóriát teremt, léteznek ugyanis a prémium márkák kínálatában több személy szállítására alkalmas buszok, ám az LM-hez fogható, a repülők első osztályát idéző luxus személyszállító nincs a piacon.

Tarolhat az elektromos autó programban a Toyota bZ4X

A vadonatúj modellek mellett kiemelt szerepet kap majd a piaci hódításban a Toyota bZ4X, a márka első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, amely idéntől rendkívül jó rendelkezésre állással, akár készletről elérhető lesz. A modell februártól a vállalatok számára meghirdetett elektromos autó program egyik favoritja lehet a támogatás levonása utáni 12.999.999 Ft-os indulóárral. A programban egyébiránt a Toyota jeleneg 5 (bZ4X, Proace Electric, Proace Verso Electric, Proace City Electric, Proace City Verso Electric, a Lexus pedig 2 (UX 300e és RZ) modellel vesz részt.

Advertisement

Forrás: Toyota Central Europe – Hungary Kft.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!