Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

A francia kormány szabályozná, az ellenzéki Zöldek betiltanák a magánrepülőgépeket

A magánrepülőgépeknek a közösségi oldalakon jól követhető útjai egyre nagyobb felháborodást váltanak ki Franciaországban a károsanyag-kibocsátás miatt, miközben a kormány visszafogottságra kér mindenkit az energiafogyasztásban. Az illetékes miniszter szabályozná, míg az ellenzéki Zöldek betiltanák a magánrepülőket – adta hírül hétfőn a Le Monde című napilap.

Létrehozva:

|

Az éghajlatváltozás nyári következményei (a kánikulai időszakokat követő heves viharok) hetek óta olyan éles közéleti vitát váltanak ki a legvagyonosabbak magánrepülőgépeinek károsanyag-kibocsátásáról, hogy a kormány is szükségét érezte állást foglalni a kérdésben. Clément Beaune közlekedési miniszter egy hétvégéi lapinterjúban jelezte, hogy támogatná a magánrepülőgép-utak “szabályozását”. “Léteznek sürgősségi indokok vagy gazdasági kötelezettségek, de nem lehet egy kényelmes egyéni közlekedési mód (a magánrepülőgép), miközben az (Emmanuel Macron) elnök által kért általános mozgósítás (az energiatakarékosságot illetően) mindenkitől erőfeszítést vár el” – fogalmazott a Le Parisien című napilapnak a miniszter, aki szerint a magánrepülőgépek “a kétsebességes erőfeszítés jelképévé váltak”. A lap értesülése szerint a tárcavezető nem zárta ki a magánrepülőgép-utak megadóztatását.

A francia köztévé érdeklődésére a közlekedési minisztérium jelezte, hogy “a magánrepülőgépek betiltásáról nincs szó, miután az üzleti repülés jelentős gazdasági szektort képvisel Franciaországban”. A tárca azt szeretné, ha európai szintű szabályozás születne a kérdésben. Julien Bayou, az ellenzéki Zöldek főtitkára a France Info hírrádióban hétfőn üdvözölte, hogy a téma a politikai közbeszéd részévé vált, de “sokkal határozottabb intézkedéseket” sürgetett. “Egy magánrepülőgép arányosan tízszer jobban szennyez, mint egy kereskedelmi repülőgép. Elérkezett az idő, hogy kitiltsuk őket, mert szó szerint megmérgeznek minket” – fogalmazott a pártvezető. Szerinte az adóztatás nem elégséges megoldás. “Ha adót vetnénk ki, például 15 ezer euró mértékűt, az még a zsebpénzét sem közelítené meg ezeknek az embereknek” – mondta nem kormányzati szervezetek adatait idézve, amelyek szerint a magánrepülőket rendszeresen használók átlagvagyona 1,3 milliárd euróra tehető.

Több Twitter-fiók is hozzájárult a probléma érzékeléséhez, mindenekelőtt az Elonjet, amely a közösségi oldalon a Tesla elektromos autógyártó vezérigazgatójának, Elon Musknak minden magánrepülőgépen megtett útjáról számot ad. A fiók létrehozója, az amerikai Jack Sweeney több ilyen fiókot is létrehozott, amelyeken egyebek között, a Meta tulajdonosának, Mark Zuckerberg és más milliárdosok útjait is nyomon követi. A légiközlekedés a világ szén-dioxid-kibocsátásának 2-3 százalékáért felelős, de a Transport and Environment nevű szervezet májusban közzétett jelentése szerint a magánrepülőgépeknek az utasonkénti karbonlábnyoma 5-14-szer nagyobb a kereskedelmi járatok utasainak karbonlábnyománál, és ötvenszer magasabb a vonaton utazókénál.

Advertisement

 

 

Advertisement

mti

 

Advertisement

Zöld Közlekedés

Rekordmennyiségű áramot töltöttek a magyar elektromos autósok

Közel 3200 elektromos töltőberendezés működik Magyarországon.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Az engedélyköteles elektromos töltőberendezések száma Magyarországon tavaly év végén 3191 volt, amelyhez 6191 csatlakozó tartozott, a felhasznált energia összmennyisége a negyedik negyedévben új csúcsra emelkedett – írja az alternativenergia.hu. A MEKH tavaly júliusban publikált adatai szerint 2023-ban még 2507 engedélyköteles elektromos töltőberendezést tartottak nyilván, így a növekedés üteme 2024-ben elérte a 27 százalékot. Tavaly év végén a legtöbb töltőállomás Budapesten, Pest és Veszprém vármegyében volt elérhető, 1119, 425, illetve 185 darabbal, míg Nógrád, Tolna és Békés vármegyében 20, 35, illetve 52 berendezés működött. A csaknem 6200 csatlakozó közel háromnegyedét (74 százalék) váltakozó áramú típusok adták.

A MEKH negyedéves jelentése szerint tavaly október és december között a nyilvános töltőberendezéseken értékesített villamos energia új negyedéves csúcsra, 8,69 gigawattórára (GWh) emelkedett. Ebből az AC (váltakozó áramú) töltések 1,9 GWh-t, míg a DC (egyenáramú) töltések csaknem 6,8 GWh-t tettek ki. A töltések darabszáma mindkét kategóriában tovább nőtt 2024-ben, az év végére a szolgáltatók összesen 396 690 darab töltést regisztráltak – ismertette a MEKH. Egy éve a töltések száma 312 ezer körül alakult.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák