Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

A görög kormány fedezné a háztartások rezsiköltség-növekedésének jelentős részét

A görög kormány azt tervezi, hogy októbertől a háztartások rezsiköltség-növekedésének jelentős részét kompenzálja, a kiadások fedezésére 1,1 milliárd eurót irányzott elő – írta honlapján a Kathimerini című görög napilap szerdán.

Létrehozva:

|

A kiadások fedezésére előirányzott 1,1 milliárd euróból mindössze 100 millió származik a költségvetésből, a többit az energiaszektorra kivetett extraadókkal teremti elő az athéni kormány. Görögország májusban döntött úgy, hogy megadóztatja az energiavállalatok extraprofitját, így minden cég köteles 90 százalékos adót fizetni a tavalyi év átlagát meghaladó nyereségtöbblete után. A lépcsőzetes kialakítású áramtámogatás a havi legfeljebb 500 kilowattóra energiát fogyasztók esetében elérheti a megawattóránkénti 436 eurót, ami a költségnövekedés 90 százalékát fedezi – mondta Kosztasz Szkrekasz görög energiaügyi miniszter. Ebbe a legalacsonyabb kategóriába tartozik a görög háztartások 90 százaléka. A havi 500 kilowattóránál többet fogyasztókat eközben spórolásra ösztönzik: azok, akik átlagfogyasztásukat 15 százalékkal csökkentik a tavalyi év megfelelő időszakához képest, megawattóránként 50 euróval több támogatást kapnak. A havi 501-1000 kilowattórát fogyasztók esetében az infláció 80, míg az 1000 kilowattóra fölött fogyasztók esetében 70 százalékát fedezi az állam. A földgáz esetében az állam az áremelkedés 50 százalékát kompenzálja.

 

mti

Advertisement

Zöldinfó

A környezetvédelem természetes része a tudatos pénzkezelésnek

Egy magatartáskutatás alapján, aki takarékos, az zöldebben él.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A pénzügyileg takarékos emberek nagyobb valószínűséggel viselkednek környezettudatosan. Aki viszont imád vásárolni, az hajlamos kevésbé figyelni a környezeti szempontokra – derült ki a Budapesti Corvinus Egyetem friss tanulmányából, amely részleteit olvashatjuk az alternativenergia.hu. A kutatás szerint a pénzügyi tudatosság nemcsak a pénztárcának, hanem a bolygónak is jót tesz: a pénzügyi takarékosság ugyanis közvetlenül hozzájárul a zöld viselkedéshez, és azok, akik odafigyelnek kiadásaikra, hajlamosabbak takarékosan bánni a természeti erőforrásokkal is, legyen szó energiafogyasztásról, hulladéktermelésről vagy a vásárlási szokásaikról. A takarékossági attitűd a legerősebb előrejelzője a környezettudatos magatartásnak, és ez fontosabb, mint az, hogy környezettudatosnak vallja-e magát az illető – áll a Corvinus kutatóinak tanulmányában. Ezzel szemben a vásárlásorientált szemlélet – az, hogy valaki szeret költeni, új termékeket vásárolni – gyengíti a környezetbarát viselkedés iránti hajlandóságot, bár ez a kapcsolat nem erős, mégis statisztikailag kimutatható: minél inkább a fogyasztás áll valaki életében a középpontban, annál kevésbé valószínű, hogy környezettudatos döntéseket hoz.
A tanulmány szerint a környezetvédelmi és környezettudatos magatartást ösztönző üzenetek önmagukban nem elegendőek, mert erősebb a hatásuk a gazdasági növekedésre és fogyasztásra buzdító narratíváknak.

A kutatás egyik legfontosabb következtetése, hogy a környezetvédelem nem feltétlenül igényel külön erőfeszítést, hanem a tudatos pénzügyi magatartás természetes velejárója. Másképp fogalmazva: aki figyel a pénzére, az a bolygóra is jobban figyel, de a környezettudatos viselkedést nem lehet pusztán oktatással vagy információval formálni. A szerzők szerint a kognitív ösztönzőkön túl kell lépni, mert legalább ennyire meghatározóak a szokások (például a takarékosság) és az érzelmi attitűdök (mint például a vásárláshoz való viszony). Példaként említik, hogy a túrázás a természetben élménye a gyermekkorban később a felnőtt életben erősebb környezetvédelmi attitűdök kialakulásához vezethet, mint a közvetlen környezetvédelmi oktatás. A kutatók szerint a cégek is sokat tehetnek azzal, ha a takarékos és fenntartható viselkedést támogatják, akár belső képzésekkel, akár ösztönzőprogramokkal, ilyen lehet az energiahatékonysági tréning, a hulladékmegelőzési ötletpályázat vagy az otthoni környezettudatos viselkedés jutalmazása.

A környezet védelme érdekében a vállalatoknak érdemes mellőzniük a felesleges vásárlást ösztönző üzeneteket, és népszerűsíteniük javítási, újrafelhasználási lehetőségeket és a közös használatú szolgáltatásokat, mint például az autómegosztást vagy a közösségi kerékpározást – áll a kutatásban.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák