Kapcsolatfelvétel

Egyéb

A természet adja az egyik legjobb hőszigetelőt

Létrehozva:

|

A szalmabálák hővezető képességüket tekintve a modern szigetelőkkel is felveszik a versenyt.

Napjainkra kiemelt fontosságú lett, hogy növeljük otthonaink energiahatékonyságát. Az elpazarolt energia mérséklésével nemcsak a pénztárcánknak kedvezhetünk, hanem a kibocsátás csökkentésével bolygónak is jót tehetünk. Az energiahatékonyság fokozására számos módszer létezik, ezek közül az egyik legelterjedtebb a hőszigetelés. Amennyiben házunk falain, nyílászáróin vagy tetőjén keresztül kevésbé áramlik a hő, azzal rengeteg energiát spórolhatunk. Amikor szigetelésről van szó, a többség valamilyen műanyaghabra, üveggyapotra vagy egyéb mesterséges termékre asszociál, pedig a természet is rengeteg értékes anyagot kínál. A növények például nem egy esetben remekül használhatóak. A szalmabála olyan mezőgazdasági melléktermék, amelyet a növények cséplése után visszamaradt szárak összefogásával hoznak létre. Egy-egy mező mellett elhaladva már bizonyosan mindenki látott ilyen kötegeket, látványuktól viszont valószínűleg nem az az elsődleges gondolatunk, hogy miként alkalmazhatnánk őket az építészetben.

Pedig a szalmabálák igen jó hőszigetelők – nem véletlenül hasznosították már őseink is a növényeket. A kötegek hővezető képessége közel megegyezik a modern szigetelőkével, így a polisztiroléval, az ásványgyapotéval vagy a B30-as tégláéval. A bálák előállításához szükséges energia ráadásul elhanyagolható ezen anyagokéhoz viszonyítva. Érdemes kiemelni, hogy a bálák bizonyos alkalmazásaihoz a jogszabályok értelmében független szakértői véleményre is szükség van, ezért nem minden helyzetben lehet őket felhasználni. Ez ügyben érdemes tájékozódni.

Advertisement

A Szalmabála építészet Facebook-oldalán számos fontos információ olvasható ezen természetes és hatékony szigetelőkről. A többek között az Energia és Környezet alapítvány által kezelt oldalon a közelmúltban számoltak be egy új, magyar szalmatermékről. Az érintett hőszigetelő paplant az SSH Terra vezette be a piacra idén tavasszal, a megoldásnak köszönhetően még szélesebb körben lehet majd alkalmazni a szalmát. A növényi kötegeket már korábban is többen felhasználtak utólagos szigetelőként, sok helyen viszont nincs elég hely a bálák számára az érintett ház körül vagy a tetőn. Az SSH Terra terméke ezen segíthet: előnye, hogy könnyen beépíthető, több méretben is elérhető, illetve légáteresztő. 

Advertisement

Egyéb

Mi tesz vonzóvá egy építőipari vállalatot a fiatal tehetségek számára?

Az építőipar világszerte, így hazánkban is komoly kihívással néz szembe: a munkaerő elöregszik, a fiatal generációk (Y és Z) bevonzása pedig egyre nehezebb feladatnak bizonyul. A „piszkos, nehéz és elavult” iparág képe még mindig élénken él a köztudatban, miközben a valóságban a szektor soha nem látott technológiai forradalmon megy keresztül. A verseny a tehetségekért éles, és ma már nem elég egy jó fizetést kínálni.

Létrehozva:

|

Szerző:

Technológia és innováció

A mai pályakezdők már okostelefonnal a kezükben nőttek fel, számukra a technológia nem kiegészítő, hanem az élet alapvető része. Egy építőipari cég, amely még mindig papíralapú tervekkel, elavult szoftverekkel és lassú folyamatokkal dolgozik, azonnal elriasztja a fiatalokat. Ezzel szemben azok a vállalatok, amelyek a BIM (Building Information Modeling), a drónok, a kiterjesztett valóság (AR/VR) vagy a 3D nyomtatás alkalmazását helyezik előtérbe, izgalmas játszótérnek tűnnek számukra.

Az innovációra való nyitottság azt üzeni a jelöltnek, hogy a cég halad a korral, és van jövője. A fiatal tehetségek részt akarnak venni a modernizációban, szeretnék használni a legújabb applikációkat a műszaki ellenőrzéshez vagy a projektmenedzsmenthez.

Fenntarthatóság a fókuszban

A fiatal generációk számára a klímaváltozás nem elvont fogalom, hanem a jövőjüket fenyegető valóság. Éppen ezért kritikusan fontos számukra, hogy a munkaadójuk felelősséget vállaljon a környezetért. Egy olyan építőipari cég, amelyik semmibe veszi a környezetvédelmi előírásokat, pazarolja az anyagot és nem törekszik a zöld megoldásokra, morálisan elfogadhatatlan számukra. A fenntarthatóság iránti elkötelezettség – legyen szó zöld épületek kivitelezéséről, hulladék-újrahasznosításról vagy karbonsemleges célokról – ma már alapvető vonzerő.

Advertisement

A fiatalok tudni akarják, hogy a munkájukkal hogyan járulnak hozzá egy jobb világ építéséhez. Építeni egy kórházat, egy iskolát vagy egy energiahatékony lakóparkot motiválóbb, mint pusztán a profitmaximalizálást látni célként. A cégeknek kommunikálniuk kell a projektjeik társadalmi hasznosságát és környezeti hatását, hogy érzelmileg is bevonják a munkavállalókat.

Nem elég zöld szlogeneket pufogtatni, a tetteknek is tükrözniük kell az elveket a mindennapi működésben, az irodai szelektív hulladékgyűjtéstől kezdve a kivitelezési technológiákig. A fenntarthatóság tehát nem PR-fogás, hanem a munkáltatói márka (employer branding) szerves része.

Advertisement

Karrierút, fejlődés és mentorálás

A mai fiatalok türelmetlenek, ha a karrierépítésről van szó; nem akarnak 10 évet várni az első előléptetésre. Világos, átlátható karrierutat várnak el, ahol látják, hova juthatnak el 2-3-5 éven belül, és ehhez mit kell teljesíteniük. A szakmai fejlődés támogatása képzésekkel, konferenciákon való részvétellel vagy tanulmányi szerződésekkel hatalmas megtartó erő. Az építőipar gyorsan változik, és a fiatalok érezni akarják, hogy a cégük befektet a tudásukba. A tapasztalt „rókák” tudásának átadása a fiataloknak nemcsak szakmailag hasznos, hanem a beilleszkedést is segíti.

A cégeknek fel kell ismerniük, hogy a tehetségek nem akarnak fogaskerekek lenni a gépezetben; egyéni figyelmet, személyre szabott fejlesztési terveket igényelnek. Ha egy vállalat képes megmutatni, hogyan válhat valakiből projektvezető vagy főmérnök náluk, akkor nyert ügye van a konkurenciával szemben, akik csak „embert keresnek a gátra”.

Advertisement

Munka-magánélet egyensúly

Az építőipar hírhedt a hosszú munkaidőről, a hajnali kezdésről és a hétvégi munkavégzésről, ami sok fiatalt elriaszt. A Z generáció számára a work-life balance (munka-magánélet egyensúly) nem luxus, hanem alapfeltétel. Bár a beton kötése nem várhat, a cégeknek törekedniük kell a rugalmasságra ott, ahol lehetséges. Az irodai, tervezői vagy előkészítői munkakörökben a hibrid munkavégzés (home office) lehetősége ma már elvárás, nem pedig extra juttatás.

A terepi munkáknál nehezebb a rugalmasság, de nem lehetetlen. A csúsztatott munkarend, a tömbösített munkaidő vagy a garantált szabad hétvégék vonzóbbá tehetik a kivitelezést is. A lényeg, hogy a munkáltató tartsa tiszteletben a munkavállaló magánéletét, és ne várja el a 0-24 órás rendelkezésre állást, hacsak nem indokolt vészhelyzet van. A kiégés elleni küzdelem közös érdek.

Advertisement

Az a bizonyos „cool factor”

A fiatalok irtóznak a merev hierarchiától, a tekintélyelvű vezetéstől és a bürokráciától, a lapos szervezeti struktúra, a közvetlen kommunikáció és a „nyitott ajtók” politikája sokkal vonzóbb számukra. Szeretnek csapatban dolgozni, értékelik a jó humort és a laza, de profi légkört. A munkakörnyezet minősége is számít: egy modern, jól felszerelt iroda, jó kávéval és közösségi terekkel, vagy egy tiszta, rendezett konténerváros az építkezésen alapvető igény.

Az építőiparban van egy egyedi cool factor is: az alkotás öröme. Látni, ahogy a semmiből kinő egy épület, amit mi alkottunk, hatalmas büszkeség.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák