Zöld Energia
Az első Föld körüli repülés napenergia meghajtással
Az ABB innovációs és technológiai együttműködésre lépett a Solar Impulse projekttel (a világ első napenergiával hajtott repülőgépe), amely 2015-ben kísérletet tesz, hogy elsőként kerülje meg a Földet napenergia felhasználásával.
Azt követően, hogy a Solar Impulse prototípusa nyolc világrekordot állított fel, amikor elsőként szelte át a két kontinens közötti légteret, majd átrepülte az Egyesült Államokat, Bertrand Piccard és André Borschberg elérkezettnek látja az időt, hogy a vállalkozásukat 2015-ben egy világkörüli repüléssel koronázzák meg.
Az energiahatékonyság, a fenntartható közlekedés és a megújuló energiaforrások fejlesztésében élenjáró ABB nagy jelentőséget tulajdonít a napenergiának, és meggyőződése, hogy ez az energiaforrás nagyban hozzájárulhat a környezeti hatásoktól mentes gazdasági növekedés eléréshez, illetve meghatározó szerepet játszik majd a jövőbeni energiaszerkezetben. Az ABB, amely a 90-es évek óta jelen van a napenergia-ágazatban hosszú ideje az iparág elkötelezett támogatója. A vállalat ez irányú elkötelezettségét jól jelzi, hogy tavaly 1 milliárd dollárért megvásárolta a világ második legjelentősebb szolárinverter-gyártójának számító Power-One-t.
Az ABB és a Solar Impulse szívügyének tekinti a megújuló energiaforrások hasznosítását, ezért folyamatosan olyan új és kreatív módszerek kifejlesztésén dolgozik, amelyek hozzájárulnak a jövő energiával kapcsolatos kihívásainak újszerű megoldásához. Mindkét cég jelentős technológiai fejlesztésekkel büszkélkedhet a megújuló energia felhasználók számára történő átalakítása terén, valamint az energiatárolás területén is.
Repülés a világ körül: átkelés óceánok és kontinensek felett
Az öt hónapra tervezett, a Föld megkerülését célzó repülések 2015 március elején kezdődnek és 2015 július végéig tartanak. z napenergia-meghajtású repülőgép első földkörüli repülésének bázisa Abu Dzabiban, az Egyesült Arab Emírségek fővárosában lesz, így a gép innen indul, és ide fog visszaérkezni a világ körüli útjáról.
Az útvonal: a gép elrepül a Perzsa-öböl sivatagai felett, majd a veszélyes indiai monszunt kikerülve átrepül a kínai nagy fal felett; ezt az etapot két óceán feletti átkelés követi (a két átkelés közt egy „álom” pihenőt tartanak Amerikában), majd visszatérnek az indulás helyére, a Perzsa-öbölbe.
A Solar Impulse jelenleg az Abu Dzabiból induló repülőút etapjainak egyeztetését végzi. A gép a 2015 júliusára tervezett Abu Dzabiba történő visszatérése előtt leszáll majd Ázsiában, az Egyesült Államokban, Dél- és Észak-Európában, valamint Észak-Afrikában is.
Repüléstörténeti esemény: mint minden, a történelemben elsőnek számító vállalkozás esetében, most sincsenek viszonyítási pontok. Mint korábban, most is számos kihívással fogunk szembesülni, ami elengedhetetlenül arra késztet majd bennünket, hogy kitoljuk a technológiai, az emberi és a navigálási teljesítmény határait.
Abu Dzabi, a bázisnak otthont adó város
Abu Dzabi, az Egyesült Arab Emírségek fővárosából indul, és itt ér majd véget az első napenergia-meghajtású repülő Föld körüli útja.
Masdar, az Abu Dzabi székhelyű, megújuló energiára szakosodott cég lesz a Solar Impulse helyi partnere. A Solar Power csapatát a Masdar és Abu Dzabi városa látja majd vendégül január elején, hogy a csapat tagjai elvégezhessék az első napenergia-meghajtású géppel tervezett Föld körüli repülés előtt szükséges teszteket és gyakorlást.
A Si2-t a svájci Payerne repülőteréről teherszállító repülőgéppel átszállítják Abu Dzabiba, ahol bemutatják majd a World Future Energy Summit (WFES) energiacsúcson. A WFES csúcs abba az Abu Dzabi Fenntarthatósági Hét elnevezésű, 2015 január 17. és 22. között tartandó rendezvénysorozatba illeszkedik, amelynek a házigazdája a Masdar lesz.
„Ez az ideális partneri kapcsolat be fogja bizonyítani, hogy Abu Dzabi az újrahasznosítható energiaforrások tekintetében kompetenciaközpontak számít, illetve a Solar Impulse az első napenergia-meghajtású gép Föld körüli repülőútja során bemutatja majd a tiszta energia nagy horderejű alkalmazásait”- jelentette ki Bertrand Piccard. André Borschberg így folytatta: „Azért esett a választásunk erre a helyre, mert az éghajlata, az infrastruktúrája és a tiszta technológiák iránti elkötelezettsége miatt a legjobb és legalkalmasabb indulási pontnak tartjuk a Föld körüli repülés szempontjából.”
A Föld körüli repülőút főbb adatai:
A napenergia-meghajtású gép első Föld körüli útja számokban:
· 2 pilóta: Bertrand Piccard és André Borschberg, akik felváltva vezetik majd a gépet az együléses pilótafülkéből
· 1 repülőgép: Solar Impulse 2
· A fedélzeten szállított üzemanyag mennyisége: 0 liter
· A tervezett út hossza: 35 000 km (22 000 mérföld)
· Repülési idő: kb. 500 óra
· 10 etap, amelyek közül néhánynak az időtartama meghaladja az 5 nappalt és éjszakát
· A küldetés tervezett időtrtama 5 hónap (2015 márciusától 2015 augusztusáig)
· 60 fős támogató csapat
Zöld Energia
Így alakítja át a klímaváltozás a napenergia-potenciált
Még a hazai napelemek áramtermelése is megszenvedheti a klímaváltozást, hiába érkezik több napenergia.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A klímaváltozás komoly hatással van az energiaszektorra: a forróbb nyarak miatt egyre több energiára van szükség hűtéshez – ennek egy részét napenergiából is fedezhetjük. Szabó Péter, Kristóf Erzsébet és Pongrácz Rita, az ELTE Meteorológiai Tanszékének kutatói friss elemzésükben rámutatnak, hogy a klímaváltozás még itt is közbeszólhat – írja az alternativenergia.hu. A nyári napsugárzás mennyisége ugyanis már nem sokat nő a jövőben, ugyanakkor a pesszimista jövőkép szerint az egyre forrósodó nappalok visszafogják a napenergiából kinyerhető áram mennyiségét. Az elmúlt évtizedekben Magyarország, sőt, egész Kelet-Európa nyári égboltja látványosan világosabb lett. A levegőtisztaság javulása – a nehézipar visszaszorulása és a légszennyezés elleni nemzetközi intézkedések révén – jelentősen csökkentette az aeroszolrészecskék mennyiségét. Ezzel nemcsak több napsütés tudott átjutni a légkörön, de a nedvesség kicsapódását segítő apró részecskék hiánya miatt a felhőképződés is visszaesett, különösen nyáron. Ennek eredményeként Magyarországon ma átlagosan 29 olyan naposabb nyári nap van évente, amikor a besugárzás meghaladja a 270 W/m²-t – tízzel több, mint a rendszerváltás előtt.
Úgy tűnik, a napenergia-technológia felfutása éppen a megfelelő időpontban következett be – a kérdés csak az, hogy mit várhatunk a jövőben, és hogyan befolyásolja a várakozásainkat a klímaváltozás. Ennek jártak utána az ELTE Meteorológiai Tanszékének kutatói. Szabó Péter, Kristóf Erzsébet és Pongrácz Rita a klímaváltozás két legújabb forgatókönyvét hasonlították össze: az egyik szerint a kibocsátáscsökkentés csak a 2040-es években indul be (realista jövőkép), a másik szerint folytatódik az eddigi „business-as-usual” trend (pesszimista jövőkép). A modellek alapján nyáron már alig várható további világosodás – az országban legfeljebb 1–5 nappal nőhet a naposabb napok száma a század végéig.
A szél nem segít, a forróság viszont árt
Nem meglepő, hogy minél erősebb a napsugárzás, annál több energiát lehet elvileg előállítani belőle. Az viszont kevésbé ismert, hogy a túlzott hőség rontja a napelemek hatékonyságát, míg a szél javítja azt, mivel hűti a rendszereket.
A jövő szélviszonyai a klímamodellek eredményei szerint nem változnak jelentősen, így nem várható, hogy a hűtőhatás javíthatná a napelemek teljesítményét. A hőmérséklet viszont biztosan nő, a pesszimista jövőkép szerint sokkal erőteljesebben, így az összes nyári napot tekintve a napenergia-potenciál csökkenése várható itthon. Míg a realista jövőkép szerint gyenge növekedés, azaz pozitív hatás várható, leginkább a Dunántúlon.
Különösen a naposabb nyári napokon lesz érzékelhető a visszaesés: akár másfél napnyi paksi erőmű-termelésnek megfelelő energiát is elveszíthetünk évente a pesszimista forgatókönyv szerint. Ha az összes nyári napot tekintjük, akkor a realista forgatókönyv szerint még akár egy napnyi energiát nyerhetünk is, miközben a pesszimista szerint nagyjából ugyanennyit veszítünk majd. Ráadásul a klímaváltozás nemcsak a napelemek hatásfokára van hatással. A forróbb nyarak rövidítik az élettartamukat, a gyakoribb viharok kárt tehetnek bennük, a klímaváltozással gyakoribbá váló szaharai porviharok pedig csökkenthetik a besugárzást és a hatékonyságot is.
A kutatás végső tanulsága egyértelmű: minél előbb csökkentjük a globális üvegházgáz-kibocsátást, annál kisebb veszteséggel számolhatunk – nemcsak a napelemek, hanem az egész energiagazdálkodás szempontjából is.
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás ótaHőszivattyú vagy kondenzációs kazán? Melyik a jobb választás a magyar KKV-knak?
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás ótaHárom óra ingyen áram naponta – új energiaprogram indul
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaTöbb mint 2000 önkormányzat csatlakozott az idei tűzifaprogramhoz
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás ótaHároméves az energiaválság: a magyar lakosság jelentős része hőszivattyús fűtésre állt át
-
Zöld Közlekedés2 nap telt el a létrehozás ótaMagyarországon is bővült az autópiac: robbanásszerűen nőtt az elektromos és plug-in hibrid értékesítés

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés