Otthon
Beköltöztek az első lakók az új bécsi városnegyedbe

Beköltözött az első ötven lakó Bécs új városnegyedébe, Aspernbe. Európa legnagyobb városfejlesztési projektje 2030-ig készül el.
Az összesen négy milliárd eurós (csaknem 1200 milliárd forint) beruházás a Bécs keleti részén található 22. kerületben zajlik. A tervek szerint az év végéig kilencszáz, 2016-ig hatezer és 2030-ig csaknem húszezer lakos költözhet Aspernbe. 2016-ig 2600 lakás és kétezer munkahely, 2030-ra pedig már több mint tízezer lakás és húszezer munkahely várja majd az ideköltözni szándékozókat. A 240 hektárnyi összterületből száz hektárt beépítenek, száz hektárt közterületként alakítanak ki és negyvenhektárnyi területet pedig zöld részként hagynak. Négyezer négyzetméteren hoznak létre bevásárló negyedeket, Aspern szívébe pedig egy 14 hektáron elterülő tavat terveztek. Az infrastruktúra és a zöld felületek kialakítása háromszáz millió eurós (csaknem száz milliárd forint) befektetéssel készült, 2015-ig 23 millió eurót (mintegy hét milliárd forint) fordítanak óvodák és iskolák építésére.
A városterület tervezéséért, a beruházásért és az értékesítésért a Wien 3420 AG a felelős, amely a 26,6 százalékban az osztrák szövetségi ingatlankezelő (Bundesimmobiliengesellschaft), 73,4 százalékban pedig a Gallup GmbH, vagyis a Bécsi Gazdasági Ügynökség (Wirtschaftsagentur Wien), a bécsi központú Vienna Insurance Group (VIG) biztosító és az osztrák takarékpénztár tulajdonában van.
Az első, hivatalosan átadott tizennyolc lakást a lakók maguk tervezhették, ezért nincsen közöttük két egyforma. Az év végéig további 420 lakás készül el, amelyek azonban már mind elkeltek.
A lakások kialakítása követi a 21. századi kihívásokat. Aspern lakásai és irodái energiatakarékos felügyeleti rendszerrel rendelkező épületek, amelyek környezettudatos és gazdaságos energiaellátást biztosítanak. A hivatalos átadón Michael Ludwig városi tanácsos kiemelte: Aspern akkora, mint Bécs 8. és 9. kerülete együttvéve, ezért az infrastruktúráról is gondoskodni kell. Az új városrész jelenleg nyolc perc sétára van az U2-es metróvonal Seestadt megállójától. A tervek szerint a városrészben további metrómegállót, busz, villamos, helyi vasút és vonat összeköttetést építenek ki. De előnyt élveznek a környezettudatos megoldások, ezért a gyalogos útvonalakra, illetve a bicikli utakra külön figyelmet fordítanak. A tervek szerint 2017-ig megépül a bécsi A23-as autópálya felhajtója is.
Irodákat, tudományos, kutató és képzési központokat létesítenek és a tervek között szerepel egy ötvenezer négyzetméteren elterülő hotel megnyitása 2017-ig. A Hoerbiger német alkatrészgyártó cég 45 milliós beruházással 2013-ig csaknem hatszáz munkahelyet teremt az új városrészben.
A területen 1912 óta leszállópálya működött, ami akkor a kor egyik legmodernebb repterének számított. 1957-től autóversenyeket rendeztek itt, majd a nyolcvanas években a General Motors gyára üzemelt a helyen. 1988-tól autóvezetői tanpályaként funkcionált. A területet 2009-ben kezdték el átépíteni, de az ide vonatkozó városfejlesztési terv már a korai kilencvenes években megszületett, ám akkor még tízezer lakóról és hatezer munkahelyről beszéltek.

Otthon
Épületeink energiahasználata a technológiai szemléletváltáson múlik
Az építőiparban komoly tartalékok vannak az energiamegtakarítás tekintetében, hiszen szinte unásig ismételt közhely, hogy Magyarország összes energiafelhasználásának nagyjából 40%-a az épületállományhoz köthető.

A zéró-karbon kibocsátáshoz vezető út egyik sarkalatos pontja pedig, hogy nem az energiaszámlán szereplő összeg, hanem az energiafelhasználás csökkentése a cél. Ebben az akár olyan aprónak tűnő lépés is sokat számíthat, mint egy nagyberuházás zsaluhasználatának pontos tervezése.
Kezdjük egy példával az építőiparból! Egyre több kivitelező ismeri fel, hogy akár a teljes beruházás költségeihez mérten elsőre akár csekélynek tűnő tételek, mint pl. a zsalutervezésen vagy a zsaluk optimális logisztikáján milyen komoly költségmegtakarítás érhető el, ami ebben az esetben a környezetterhelés csökkentésével is együtt jár. Ma már minden, a hírnevére adó vállalat az ilyen részletekre is odafigyel.
Napi szinten vagyunk tanúi a szemléletváltásnak, hiszen az ipar, és az építőipar szereplői is, az általuk kínált termékekbe és szolgáltatásokba beépült energia csökkentését egyre inkább üzleti előnyként, haszonérvként definiálják. Érdemes leszögezni, hogy a működéshez felhasznált energia mérséklése részben törvényileg is szabályozott, de a cégek jól felfogott érdeke is. Ez az építőipar szereplői elé is megoldandó feladatokat állít.
A globális vállalatoknál is sok apró lépés vezet ahhoz, hogy a zéró karbon- kibocsátás elérése érdekében tett erőfeszítések eredményei érzékelhetők, számszerűsíthetők legyenek. Jóllehet egyre többen hozzák nyilvánosságra az éves gazdasági jelentésük mellett a fenntarthatósági jelentésüket is, szakértők szerint a nemzetközi porondon jelentős cégek a zéró karbon- kibocsátás irányába tett lépéseikkel még jócskán az útkeresés szakaszában vannak. A kezdeti eredmények azonban sokszor rávilágítanak arra, hogy a szemléletformálás szerepe ebben a kérdésben is döntő lesz. Ezek között Botta D. Mihály, a Meva Zsalurendszerek Zrt. magyarországi és a Meva globális vállalat ausztriai ügyvezető igazgatója az építkezések zsaluhasználatának körültekintő tervezésére hívja fel a figyelmet. „Egy épület energiafelhasználásának kalkulációjához kétségkívül hozzátartozik az építéskor felhasznált termékek, műszaki megoldások előállításához igénybe vett energia is. Egyre többször szükséges az ezeket a tételeket is tartalmazó energiamérleg elkészítése. A számunkra piacot adó, jelentős betonhasználattal járó beruházások teljes költségvetésében könnyedén az elenyésző tételek közé sorolhatja bárki a bérelt vagy a saját zsaluparkhoz köthető költségtételeket. Tény azonban, hogy körültekintő zsalutervezéssel és pontos logisztikával akár százmillió forintos megtakarítás is elérhető. A felhasznált energia pedig, cégünk piacvezető innovációja, a műanyag zsaluhéjak használatával tovább csökkenthető, és az energiamérlegben is feltüntethető lesz. Ez is a szükséges szemléletváltás része, amely mind felhasznált energiában, mind pedig forintban kifejezhető előnyt kínál.” – mutat rá a szakember a gazdaságossági szempontok között az egyik, közvetlenül a kínált műszaki megoldáshoz köthető előnyre.
Ez azonban a Meva életében is csupán egy a sok közül. A területen fontos szerep jut a lassan két éve Dunakeszin birtokba vett, és minden egyes elemében a fenntartható működés elveit szem előtt tartó új, Meva regionális logisztikai bázisra, ahonnan megindult a szolgáltatásexport a nyugat-európai piacokra.
Beérett az évtizeddel korábbi innováció
Nem a Meva az egyetlen cég, ahol a fenntarthatóságra való törekvés megelőzte a mai előírásokat. A cég ugyanis piacvezető a több mint 20 éve bevezetett, számtalanszor felhasználható műanyag zsaluhéjak területén. A 100%-ban famentes zsaluhéj a ugyanis a 2000-es évek elején került a cég kínálatába, ami a gyakorlatilag végtelen számú felhasználási lehetőségének köszönhetően jelentősen csökkenti a fa zsaluzatok alkalmazásának szükségességét. „Akkor még senki nem gondolhatta, hogy az innováció több mint 20 év múlva válik igazi piaci értékké, kínál versenyelőnyt és lehet egyidőben az építőipar fenntarthatósági törekvéseinek egy eleme, vagy éppen élharcosa. Ami akkor még csak vágyott eredmény volt, az mára már bevált valóság. A műanyag zsaluhéj azóta is a Meva piacvezető és egyedülálló műszaki megoldása. Tartósságára és stabil, megbízható használatára mi sem jobb bizonyíték, mint hogy az elsőként gyártott zsaluhéjak egy részét még ma is használják, valamint az, hogy a zsaluhéjakra adott 7 éves garanciális időben még soha egyetlen reklamáció nem érkezett.” – emelte ki a magyar piacon 38 főt foglalkoztató, a tavalyi évben 2,337 Mrd árbevételt elérő vállalat vezetője.
(Mi a műanyag zsaluhéj lényege? A Meva műanyag zsaluhéja elnyűhetetlenül tartós, rendelkezik a rétegelt falemez zsaluhéjak összes pozitív tulajdonságával, amit kiegészítenek a műanyag zsaluhéjak kínálta előnyök, mint az egyszerű formázhatóság, javíthatóság, és bármilyen építési geometriához való rugalmas alkalmazhatóság.)
A Meva a világ minden táján jelentős beruházásokon van jelen, és komoly erőfeszítéseket tesz energiafelhasználásának globális csökkentése terén. Ennek egyik példája a magyarországi új logisztikai bázis. Ha érdeklik a részletek, ismerje meg a dunakeszi telephely műszaki megoldásait.
(partner hír)
-
Otthon1 hét telt el a létrehozás óta
Épületeink energiahasználata a technológiai szemléletváltáson múlik
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás óta
Nem fogod elhinni, milyen felszereltségű kukásautók járnak már a Tisza-tónál
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Egyre több bolt csatlakozik: új lendületet kap a visszaváltás vidéken is
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
Tesla, BYD, Volvo a dobogón – tarol a vállalati elektromosautó-program Magyarországon
-
Zöld Energia4 nap telt el a létrehozás óta
60 éve olajra léptek Algyőn – most újra az ország reménye lett
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés