Zöld Közlekedés
Bemutatkozott a Mercedes önvezető, hidrogénhajtású tanulmányautója

Az F 015 Luxury in Motion névre keresztelt jármű pedig nem okozott csalódást. Habár már első ránézésre egyértelmű, hogy a németek újdonsága rendkívül messze áll a sorozatgyártástól, mégis érdemes jobban megvizsgálni.
Az „önvezető luxusszedánként” aposztrofált négykerekű formai megoldásai magukért beszélnek: az F 015 akár a következő jövőben játszódó mozifilm főszereplője is lehetne a maga lapos, íves tetejével, sarkokba tolt kerekeivel és különleges fényszórómegoldásaival. Ezen a téren beszéljenek helyettünk a képek.
Amiről azonban mindenképp érdemes beszélni, az a különlegesség felépítése és mérete. A szénszál erősítésű műanyagból épült váz a jelenlegi autóknál közel 40%-kal alacsonyabb súlyt garantál, míg az F 015 nem kevesebb, mint 5220 mm hosszú, 2018 mm széles és 1524 mm magas, nem is beszélve a hatalmas, 361 centis tengelytávról, mely igencsak méretes belső teret ígér. Mindehhez társulnak még az egymással szemben, 90 fokban nyíló ajtók és a B-oszlop hiánya, melyek nagyban megkönnyítik a luxuskabinba való bejutást.
Az autó nem hétköznapi formai megoldásai természetesen az utastérben is folytatódnak. Itt is igazi tanulmányautós különlegességekkel találkozhatunk, mint a hat különálló megjelenítő, melyeket érintéssel, kéz- vagy akár szemmozdulatokkal is kezelhetünk. Ahogyan az várható volt, az önvezetésre is képes négykerekű első ülései szembefordíthatók a hátsókkal, de az ajtók nyitására az elektromos fotelek maguktól is kifordulnak 30 fokkal, hogy segítsék a beszállást. A luxus sem maradt el: az utastér nagy része bőrrel van borítva, míg a padló fából készült, a fényről pedig a hatalmas üvegfelületek gondoskodnak.
A németek azt is elárulták, hogy mi hajtja az autót: a 2011-es F 125! névre keresztelt, kutatási célokkal elkészült koncepció továbbfejlesztett hajtáslánca került az F 015-be. Az 1100 kilométeres hatótávot úgy tudja elérni az autó, hogy a hidrogénes üzemanyagcellák és a konnektorról tölthető akkumulátorok is tele vannak. Mindez a két hátsó tengelyre szerelt elektromotort hajtja meg, melyek külön-külön 136 lóerőt és 199 Nm-t, míg együttesen 272 lóerőt és 398 Nm-t képesek felmutatni. Ezekkel az adatokkal az autó 6,7 másodperc alatt képes elérni a 100 km/h-s sebességet, míg a végsebessége 200 km/h. Ez elsőre nem tűnhet soknak, ugyanakkor egy önvezető autó esetében nincs szükség nagyobb teljesítményre.
Míg az F 125! eredeti összeállításában lítium-kén, addig az újdonság esetében már lítium-ion akkumulátorokat találhatunk, melyeket indukciósan (vezeték nélkül) is tölthetünk, és 200 kilométeres hatótávot biztosítanak. Ha ezekből kifogyott a szufla, akkor az autó elkezd hidrogénből elektromosságot előállítani. A 700 báros nyomáson 5,4 kilogramm hidrogén befogadására képes tartály további 900 kilométernyi hatótávot biztosít, ami annyit jelent, hogy 100 kilométert mindössze 0,6 kg hidrogénből tesz meg.
Az F 015 valószínűleg sosem fog szériagyártásba kerülni, de mindezek ellenére a Mercedes-Benz szükségét érezte annak, hogy megmutassa mire képes ezen a téren. Ezt pedig vehetjük akár jelzésnek is a csillagosoktól akik így nem csak azt bizonyították be, hogy az önvezető autók és a hidrogénhajtás fejlesztése terén is számolhatunk velük – ahogyan azt el is vártuk.
forrás: autopult.hu

Zöld Közlekedés
Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta
Újabb 869 darab autóbusz beszerzésére jelent meg közbeszerzési ajánlati felhívás.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a MÁV-csoport Volán flottája, miután újabb 869 darab autóbusz beszerzésére jelent meg közbeszerzési ajánlati felhívás – közölte a MÁV az MTI-vel. A közleményben felidézték, Lázár János építési és közlekedési miniszter az év elején 10 vállalást fogalmazott meg, ezek egyike több mint 1000 vadonatúj autóbusz beszerzésére vonatkozik. Ezekkel a járművekkel a Volán flottája még versenyképesebbé és korszerűbbé tehető, amely már ma is az egyik legjobb, és a legnagyobb közszolgáltató buszflotta Európában – tették hozzá.
A korábban lefolytatott eljárás eredményeként már a nyártól folyamatosan érkezik, és szolgálatba áll 131 darab új, dízelüzemű busz, most pedig újabb 869 jármű beszerzéséről döntött a MÁV-csoport, miután 3 éves időtartamra szóló keretmegállapodás megkötésére irányuló közbeszerzési eljárást indított. Az ajánlati felhívás értelmében 2027. év végéig érkezhetnek az új járművek a közlekedési vállalathoz, amivel tovább csökkenhet a járműállomány átlagéletkora – írták a közleménybe. A tájékoztatás szerint hétfőn jelent meg a beruházási hitel forrás rendelkezésre állásától függő, feltételes – közbeszerzési ajánlati felhívás. A keretmegállapodásos eljárás részét képezi 87 darab diagnosztikai eszköz, valamint a kapcsolódó oktatás, illetve szoftverkövetés beszerzése is, ezen belül 269 autóbuszra vonatkozóan lehívási kötelezettséget vállalnak – írták a közleményben.
Részletezték, az eljárás célja új, forgalomba korábban még nem helyezett, kéttengelyes, alacsony belépésű, helyközi kialakítású, szóló autóbuszok beszerzése 76,5 milliárd forint értékben. A járműveknek legalább az Euro 6-os környezetvédelmi előírásoknak megfelelő dízelmotorral, 2 utasajtóval, fűtő- és légkondicionáló berendezéssel, utastájékoztató, kamera- és utasszámláló rendszerrel kell rendelkezniük, illetve a gépkocsivezetővel együtt legalább 82, valamint kerekesszékes utas szállítására is alkalmasnak kell lenniük. Az első 269 darab jármű akár már idén év végéig forgalomba állhat, míg 2026-ban és 2027-ben további 300-300 darab új autóbusz érkezhet a helyközi vonalakra országszerte.
A fejlesztés a menetrend szerinti autóbusz-közlekedés versenyképességének fokozása, a hatékony működés elősegítése, a szolgáltatási színvonal és az utaselégedettség növelése terén egyaránt hatalmas előrelépés. 2018 óta 2500 darab autóbusz fiatalította a közlekedési vállalat 5800 darabos flottáját, az állomány több mint 40 százaléka megújult. Az ezer új jármű további csaknem 20 százalékos cserét jelent, ezzel a flotta tovább korszerűsödik – közölte a MÁV.
-
Zöld Energia3 nap telt el a létrehozás óta
Vesztegetési nyomozás következménye: tagsági kizárás a brüsszeli napenergia-szövetségnél
-
Zöldinfó1 nap telt el a létrehozás óta
Vádat emeltek egy kenderesi férfi ellen, aki 21 tonna veszélyes hulladékot tárolt az udvaron
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
Áll a bál a Borussia Dortmund napelemes projektje körül
-
Zöld Közlekedés5 nap telt el a létrehozás óta
Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás óta
Több mint 18 Celsius-fokos különbség alakult ki az ország északi és déli része között
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés