Kapcsolatfelvétel

Utazás

Kevesebben utaznak idén karácsonykor

Jóval kevesebben indulnak útnak az idei ünnepi szezonban, mint amennyien otthon maradnak – a válaszadók közel 70 százaléka egyáltalán nem megy sehová karácsonykor – derül ki az Oszkar.com Telekocsi felméréséből.

Létrehozva:

|

A kutatás rávilágított arra is, hogy azok, akik mégis elhagyják otthonukat, saját vagy ismerősök autójában teszik ezt. A hatósági benzinárak eltörlésével az autózás költségei jelentősen megnőttek, ezért aki nem akar lemondani a négy kerékről, annak érdemes megtöltenie utasterét – javasolja az Oszkar.com Telekocsi. A hazai karácsonyi utazási szokásokat mérte fel idén decemberben az Oszkar.com Telekocsi. A kutatás során megkérdezettek 70 százaléka egyáltalán nem tervez utazni, 89 százalékuk pedig családjával tölti az ünnepeket. Míg a 18-34 éves korosztály egyharmada útnak indul, addig a 35-44 éves korosztály 75 százaléka felelte azt, hogy sehova sem megy karácsonykor. 45 év felett azonban ismét növekszik az utazási kedv, a felmérés szerint ennek a korosztálynak közel fele tervezi elhagyni otthonát ebben az időszakban.

Saját autó vagy telekocsi: fő a biztonság!

Azok, akik nem otthon töltik a karácsonyt, 55 százalékban saját vagy ismerősük autójával indulnak útnak. Azok körében pedig akik 150 kilométernél messzebbre utaznak, a saját jármű után a telekocsi a második legnépszerűbb alternatíva. Ennél rövidebb távra azonban többen választják a tömegközlekedést, elsősorban vonattal és busszal kelnek útra. A közlekedési eszköz kiválasztásánál a válaszadók 21 százalékának a biztonság a legfontosabb szempont, ami nem meglepő, hiszen a megkérdezettek több mint fele családdal, 44 százalékuk pedig párjával utazik a karácsonyi időszakban. A jármű kiválasztásakor fontos tényező még, hogy az utazás egy pozitív és kényelmes élmény legyen, valamint sokan a környezetvédelmi szempontokat is szem előtt tartják.

Advertisement

Csak pár napra előre tervezünk

A válaszadók egyharmada karácsonykor csupán pár nappal indulás előtt tervezi meg az utazást, 32 százalékuk pedig maximum pár héttel gondolkodik előre. Szinte egyáltalán nem jellemző, hogy valaki több mint 2-3 hónappal az utazás előtt már összeállítsa ünnepi programját. Általában a hosszúhétvégékkel kapcsolatban azonban ettől eltérő vélemények születtek: a válaszadók 46 százaléka egyáltalán nem szokta észben tartani ezeket a munkaszüneti napokat, 32 százalékuk azonban már az adott év elején ezekhez igazítva tervezi meg utazásait. A megkérdezettek ötöde 30 000 és 50 000 forint közötti összeget szán az idei karácsonyra, azonban ami az utazásra szánt keretet illeti, nagyon eltérő válaszok érkeztek. Erre a válaszadók 20 százaléka 3-5000 forintot költene, 19 százalékuk azonban 15 000 forint felett kalkulál.

Advertisement

„December 6-án este 11 órától véget ért az üzemanyagok hatósági árkorlátozása Magyarországon, így az autósoknak azzal kellett szembesülniük, hogy az eddigi 480 Ft-os literenkénti ár helyett benzin esetében 650 forint, míg a gázolaj esetében 700 forint körüli összeget fizetnek. Ez a hirtelen áremelkedés sokakat az utazási szokások megváltoztatására kényszeríthet. Egy 400 km-es oda-vissza út üzemanyagköltsége egy 7 l/100km fogyasztású dízelautóval eddig 13 440 forint volt, most egyik napról a másikra 19 600 forintra emelkedett. Ha a sofőr meghirdeti az alapvetően üres üléseit egyenként 2500 forintért, az utazási költség máris a felére csökken” – mondta Prácser Attila, az Oszkar.com Telekocsi társalapítója.

A kutatásról 

Advertisement

Az Oszkar.com Telekocsi a kutatást online kérdőívvel valósította meg, a kérdőívet 2022. november 24. és december 8. között összesen 329-en töltötték ki. Az Oszkar.com Telekocsi Kft.-ről. Az Oszkar.com Telekocsi szolgáltatást 2007. november végén indította el két egyetemista, Gyürüs Máté és Prácser Attila. Az Oszkár mára közel 1 millió felhasználóval Magyarország kedvelt telekocsi szolgáltatása. Évente, átlagosan 32-33 ezer autós és 220-240 ezer utas veszi igénybe az Oszkár rendszerének szolgáltatását. A rendszer célja, hogy összehozza az egy irányba tartó autósokat és utasokat. A hosszabb útra induló autósok meghirdethetik az autóban lévő szabad helyeiket, így csökkentve útiköltségüket, míg az utasok egy megfizethető, gyors és rugalmas utazási formát választhatnak. Az utazás élményét a közösség sokszínűsége teszi maradandóvá. A szolgáltatás folyamatos fejlesztésének középpontjában a felhasználói igények gyors kiszolgálása, a biztonság, a bizalom, valamint az áttekinthetőség és könnyű kezelhetőség áll.

Advertisement

Utazás

Növekvő utasforgalom mellett zajlik a nyári szezon előkészítése a repülőtéren

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A megfelelő erőforrások biztosításával, továbbá pontos tervezéssel és a repülőtéri ökoszisztéma tagjaival való szorosabb együttműködéssel a repülőtér-üzemeltető készen áll a következő hónapok forgalmának kezelésére, valamint az összes utas biztonságának és kényelmének biztosítására, minden helyzetben – írta meg az alternativenergia.hu. Az év ötödik hónapjában is szárnyalt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma; összesen 1,7 millió utast kezeltek a légikikötőben, 16%-kal többet, mint tavaly májusban. Ezzel együtt 2025 első öt hónapjában már 7,4 millióan utaztak a budapesti légikikötőből. A felfelé ívelés a következő időszakban is folytatódni fog; az utasszám jellemzően a nyári hónapokban tetőzik, amikor az iskolai szünet és a jó idő beköszöntével emelkedik az utazási kedv, és a menetrend szerinti járatok mellett a charter gépek száma is akár háromszorosára nőhet. A Budapest Airport a repülőtéri ökoszisztéma érdekelt feleinek bevonásával már 2024 őszén megkezdte a felkészülést erre az időszakra, és felkészült arra, hogy minden esetben mindent megtegyen az utasok biztonságáért és kényelméért.

Összetett és komplex működés
A légiközlekedés összetett, sokszereplős folyamat, ezért a működéshez minden szereplő pontos, összehangolt és precíz munkájára szükség van. A nyári időszak kihívást jelent, hiszen az éves utasforgalom akár egyharmada ebben a három hónapban koncentrálódik. A megfelelő utasélmény biztosításában a repülőtér-üzemeltető mellett fontos szerepe van a légitársaságoknak, a földi kiszolgálóknak, a hatóságoknak és a légiforgalmi irányítóknak is, akik csak szoros együttműködésben, megfelelő információáramlás mellett tudnak gyorsan és hatékonyan, az utasok biztonságát szem előtt tartva reagálni, a késések esetét is beleértve. A komplexitás mellett azt is fontos kiemelni, hogy a repülőtéri szolgáltatásokat külső tényezők, például az időjárási körülmények is befolyásolhatják, ami akár késésekhez vagy járattörlésekhez is vezethet.

Ezért a Budapest Airport nagyon fontosnak tartotta, hogy az idei nyárra a többi partnervállalattal közösen, szoros együttműködésben készüljön fel. Az érdekelt felekkel fenntartott aktív párbeszéd, a közös problémafeltárás, a pontos tervezés, valamint a megfelelő erőforrások biztosítása segíteni fogja az idei nyár utasforgalmának lehető leggördülékenyebb lebonyolítását. A felek rendszeres szakmai egyeztetések alkalmával adnak egymásnak visszajelzést, hiszen a komplex légiközlekedési folyamatok fejlesztése, a körülményekre való gyors reagálás csak a folyamatban részt vevő valamennyi szereplő jelenlétével és aktív hozzájárulásával lehetséges. A nyári csúcs kezelésében a Budapest Airport kiemelt stratégiai partnere a HungaroControl Zrt. és a Nemzetgazdasági Minisztérium. A Budapest Airport és a HungaroControl stratégiai együttműködésének keretében tizennyolc területen indított el olyan projekteket, amelyek – közvetlenül vagy közvetve – az utasélmény és a szolgáltatási színvonal javítását célozzák.

Advertisement

Technológiai és infrastrukturális fejlesztések
A repülőtér-üzemeltető folyamatosan fejleszti a légikikötő infrastruktúráját. Folyamatban van a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető forgalmi híd és a ki-és beszállásra használt terület felújítása, amelynek eredményeképp a terület hosszú távon is alkalmassá válik a növekvő forgalom biztonságos kiszolgálására.
A 3. Terminál megépüléséig bővítik a 2. Terminál kapacitását. Optimalizálják azokat a területeket, amelyeken minden utas áthalad, és ezért kiemelten forgalmasak lehetnek; az év végéig megnövelik az utasfelvételi csarnok területét, ahol már összesen 36 önkiszolgáló poggyászfeladó automata áll rendelkezésre, valamint több légitársaság esetében is elérhető a korai poggyászfeladás lehetősége. Az idei nyári szezonra tovább javult az utasbiztonsági ellenőrzés hatékonysága, mely az első félév tapasztalatai alapján a várakozási idő csökkenését eredményezte. A leggyakrabban használt biztonsági sávokat a legmodernebb, leghatékonyabb testszkennerrel szerelték fel.

Nemzetközi trendek a nyári járatkésések hátterében
A légiutasok száma jellemzően a nyári hónapokban tetőzik, amikor a menetrend szerinti járatok mellett akár háromszorosára nőhet a charter gépek száma is, tovább telítve az egyébként is terhelt európai légteret. Egy olyan komplex folyamatban, mint amilyen a légiközlekedés, a repülőtér hatáskörén kívülálló tényezők is fennakadást, lassulást okozhatnak. Ilyen tényező lehet például egy műszaki meghibásodás, egy repülőgép személyzetének elérhetősége, vagy épp az időjárás. Egy zivatarlánc kialakulása esetén is elsődleges szempont az utasok biztonsága, ezért ha az időjárás veszélyt jelenthet a légiközlekedésre, a repülőgépek kiszolgálását, illetve a fel-és leszállásokat ideiglenesen leállíthatják. Egy-egy leállás mind a járatot indító, mind az azt fogadó légikikötő esetében a késések feltorlódásához, átvételéhez vezethet, és általánosságban elmondható, hogy minél több fordulót teljesít egy repülőgép, annál nagyobb eséllyel gyűjt késést a nap végére.

Advertisement

Az utasok támogatása késések esetén
A Budapest Airport tavaly nyáron az utasok támogatására segítőpontokat hozott létre a 2. Terminál A és B oldalán is, amelyek az idei nyáron is rendelkezésre állnak majd. Elsősorban ezeken a területeken biztosítják a járattörlések vagy késések miatt a repülőtéren várakozó utasok gyors tájékoztatását, valamint szükség esetén ételt, italt, higiéniai termékeket, a kisgyermekeseknek pedig bébiételt biztosítanak. A BUD:carezone névre keresztelt területen az utasok minden, számukra hasznos elérhetőséget és tudnivalót megkapnak. A repülőtér kék mellényt viselő személyzete pedig egész évben az utasok rendelkezésére áll, mind a segítőpontokon, mind pedig a terminál egyéb területein.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák