Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

Kína az év végére megszüntetné a súlyos légszennyezést

Kína célja, hogy 2025 végére, a tizennegyedik ötéves terv utolsó évére megszüntesse a súlyos légszennyezést az országban – jelentette a kínai állami média egy kínai környezetvédelmi tisztviselőre hivatkozva.

Létrehozva:

|

E cél elérése érdekében Kína fokozni fogja erőfeszítéseit a szennyezés ellenőrzésére és a kibocsátás csökkentésére, javítani fogja a levegőminőséget előrejelző és korai figyelmeztető rendszereit, valamint fokozni fogja a PM2,5 néven ismert káros légköri részecskék és az ózonszennyezés összehangolt kezelését – mondta Li Tien-vej, a kínai ökológiai és környezetvédelmi minisztérium tisztviselője hétfőn.

Li elmondta továbbá, hogy 2024-ben jelentősen javult Kína levegőminősége, miután a tartományi nagyvárosokban a PM2,5 átlagos koncentrációja köbméterenként 29,3 mikrogramm volt, és ez éves szinten 2,7 százalékos csökkenést jelent. Emellett a jó levegőminőségű napok aránya elérte a 87,2 százalékot, ez az előző évhez képest 1,7 százalékpontos növekedést jelent – közölte. Kínában a mobil források, azaz a különféle közlekedési eszközök jelentős mértékben hozzájárulnak a légszennyező anyagok kibocsátásához; az országos nitrogén-oxidok mintegy 60 százalékáért és az illékony szerves vegyületek 24 százalékáért felelősek – magyarázta.

A minisztérium tisztviselője szerint a mobil forrásokból származó levegőszennyezés hatékony kezelése érdekében kulcsfontosságú a vonatkozó szabályok kidolgozásának és felülvizsgálatának felgyorsítása – fogalmazott. “Kína olyan új kibocsátási szabványok bevezetését tervezi, amelyek összhangban vannak a globális bevált gyakorlatokkal. Emellett növelni fogjuk az új energiával működő járművek és gépek arányát a repülőtereken, kikötőkben és logisztikai központokban, felgyorsítva továbbá a hosszú távú tömeges áruszállítás átállítását a közútról a vasútra és a vízi utakra” – tette hozzá Li. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) közlése szerint bár történt némi előrelépés, a légszennyezés továbbra is jelentős probléma Kínában, mely hatással van a gazdaságra és az emberek életminőségére – hangsúlyozták.

Advertisement

A WHO honlapján közzétett adatok szerint a légszennyezés évente mintegy 2 millió ember haláláért felelős Kínában. A szervezet súlyos légszennyezésnek tekinti a köbméterenként 50 mikrogramm feletti koncentrációt a levegőben. Hszi Csin-ping kínai elnök korábban kijelentette, hogy Kína prioritásként kezeli a környezetvédelmet, támogatja a zöld életmódot, és elmondása szerint “a természet megőrzése a modern szocialista ország építésének alapvető része”.

Advertisement

Zöldinfó

Tavaszra indulhat a sorozatgyártás a CATL debreceni akkumulátorgyárában

A jövő év március-áprilisában kezdik a sorozatgyártást a CATL debreceni akkumulátorgyárában.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Jövőre, az engedélyektől függően várhatóan márciusban vagy áprilisban megkezdődik a sorozatgyártás a CATL debreceni akkumulátorgyárában – közölte a cég európai működésért felelős ügyvezető igazgatója Debrecenben. Matt Shen azt mondta, 2024-től elindult a modul összeszerelés Debrecenben, eddig már harmincezer elektromos autót ellátó modult gyártottak a helyi üzemükben. Célegyenesbe jutott a cellagyártás: folyamatosan zajlik a gyártósorok beszerelése, hogy mielőbb elkezdhessék a sorozatgyártást. Ennek érdekében a jelenlegi ezer fős dolgozói létszámot a jövő év első negyedében ezerötszázra növelik – írja az alternativenergia.hu. Matt Shen kitért arra is, hogy Európában egyre népszerűbbé válnak az elektromos autók: a kontinensen értékesített járművek 26 százaléka elektromos, ez az arány 29 százalék lehet az év végére. A 15 éve alapított kínai CATL globális piacvezetővé vált, kétszáz autógyártó van a partnereik között, a piaci részesedésük 37,9 százalék – ecsetelte.

Hozzátette: elkészült az európai piacra tervezett akkumulátoruk, amellyel egy töltéssel több mint 750 kilométert tehetnek meg az autók, és extrém hidegben is rövid a töltési idejük. Európában Németországban már működik a gyáruk, hamarosan indul a debreceni sorozatagyártás, és “fejlesztés alatt van” a harmadik gyáregységük Spanyolországban. Szilágyi Balázs közügyekért felelős vezető a sajtótájékoztatón jelezte: az idén harmadik változatban nyújtották be a debreceni gyár környezetvédelmi engedélyét. Ebben a korábbihoz képest 43 százalékkal csökkentették a kibocsátott anyagok teljes mennyiségét, harmadával csökkentették az ivóvízfelhasználás mennyiségét a gyártáshoz, és ugyancsak harmadával csökkentették a gyártás fajlagos energiaigényét – sorolta.

A szürkevíz felhasználásról elmondta: a tavasz folyamán készül el a telepük vezetékes csatlakozása a helyi vízművel. Addig felszíni vizet – a Tisza vizét, illetve esővizet – használnak, utána pedig a felszíni víz és a tisztított szennyvíz meghatározott arányú keverékét, a szürkevizet használják a gyártáshoz. Kérdésre válaszolva kiért a veszélyesnek tekintett N-metil-pirrolidon (NMP) mesterséges szerves vegyületre, amit oldószerként használnak az akkumulátorgyártásban. Azt mondta, az NMP határértékét jelentősen csökkentették, köbméterenként egy milligrammra. Kitta Alexandra toborzási vezető jelezte: folyamatosan toborozzák az új munkaerőt, a jelenleg foglalkozatott ezer fő kétharmada helyi munkavállaló, egyharmada külföldi. Az a céljuk, hogy minél több helyi munkaerőt alkalmazzanak, a dolgozók 80 százaléka fizikai, 20 százaléka szellemi dolgozó – tette hozzá megjegyezve, hogy stratégiai együttműködési megállapodásuk van a Debreceni Szakképzési Centrummal és a Debreceni Egyetemmel, de kiveszik a részüket a város kulturális életéből is.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák