Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Lekörözték az elektromos autók a benzineseket

A mai elektromos autók már tovább használhatóak, mint a dízeles modellek.

Létrehozva:

|

Egy új vizsgálat alapján az elektromos járművek ma már ugyanolyan hosszú élettartamúak, mint a benzin- és dízelüzemű modellek – számol be a New Scientist. Mivel a technológia még nagyban fejlődik, az élettartam egyre nő.

Robert Elliott, a Birminghami Egyetem munkatársa és kollégái közel 300 millió, az Egyesült Királyságban végzett kötelező műszaki vizsgából származó adatokat elemeztek, az információk a 2005 és 2022 között forgalomban lévő járművek állapotára, korára és kilométerórájára vonatkoznak. Az adatok összesen közel 30 millió járműtől származtak.

Az eredmények azt mutatták, hogy az elektromos járművek átlagos élettartama jelenleg több mint 18,4 év, ami meghaladja a dízelüzemű járművek 16,8 éves átlagos élettartamát, és majdnem megegyezik a benzinüzemű járművek 18,7 éves átlagos élettartamával. Az átlagos elektromos járművek élettartamuk alatt 200 ezer kilométert tesznek meg, ami meghaladja a benzinüzeműek 187 ezres értékét, de elmarad a dízelek 257 ezer kilométeres átlagteljesítményétől.

Advertisement

Elliott szerint az eredmények azt bizonyítják, hogy az elektromos autók nemcsak életképes alternatívát jelentenek, hanem bizonyos szempontból már most is felülmúlják versenytársaikat. Az adatokból az is kiviláglik, hogy a hosszú távú megbízhatóság egyre javul: annak valószínűsége, hogy egy elektromos autó meghibásodik és egy adott évben a roncstelepen végzi, körülbelül kétszer olyan gyorsan csökken, mint a benzines járművek esetében, és körülbelül hatszor olyan gyorsan, mint a dízelek esetében.

„A korai elektromos autók nem voltak olyan jók és nem voltak olyan megbízhatóak” – emelte ki Elliott, hozzátéve: a lényeg a gyors fejlődés. Érdemes hozzátenni, az adatok nem tértek ki a karbantartásra és a javításra, korábbi amerikai kutatások alapján ugyanakkor az elektromos autók karbantartási költsége kilométerenként körülbelül 0,06 dollár, míg a belső égésű motorok esetében ez a szám kilométerenként 0,10 dollár.

Advertisement

Amellett, hogy az elektromos járművek fenntartása egyre gazdaságosabb a felhasználó számára, használatuk jóval kisebb emisszióval is jár. Igaz, az ilyen modellek sem jelentenek csodaszert a klímaváltozás ellen, hiszen előállításuk szintén problémás.

Advertisement

Zöld Közlekedés

A Toyota új modelloffenzívára készül: 2026-ban nyolc új hibrid és elektromos autó érkezik

A Toyota mintegy 14 ezer autót adott el az idén október végéig a magyarországi újautó-piacon.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Az év végéig eladásai elérhetik a 17 ezret is, ezzel várhatóan megtartja első helyét a márkák között. A jövő évben elektromos és hibrid modellek sorával támogatja meg az új energiával hajtott járművek térnyerését az európai utakon – írja az alternativenergia.hu. A Toyota Central Europe tájékoztatása szerint a magyarországi új személyautók és kishaszongépjárművek kategóriájában a világelső autómárka január és október között 13 933 új autót értékesített, a Magyarországon is mintegy 75 százalékban részben vagy teljesen elektrifikált autókat értékesítő japán autómárka piaci részesedése így 11,1 százalékos. A teljes magyarországi személyautó- és kishaszongépjármű-piacon az idén október végéig 125 819 új autó talált gazdára. Az importőr cég közlése szerint a személyautók szegmensében a márka 11 590 új autó eladásával, 10,9 százalékos piaci részesedést ért el, míg a kishaszonjárművek között 2333 új autó értékesítésével, 12,2 százalékos részesedéssel áll jelenleg a második helyen.

A flottapiacon a Toyota a második 9250 darabbal, ez 0,49 százalékos csökkenés az előző évhez képest, részesedése 10,2 százalék. Magyarországon az idén folytatódott a hajtásmix átalakulása: a személygépkocsik és kishaszonjárművek értékesítésében a benzin meghajtású autók aránya 30-ról 24 százalékra esett, a dízel üzemanyagot használóké 12 százalék maradt – ismertette a cég. Közben a mild hibrid járművek (MHEV) aránya 31-ről 36 százalékra nőtt, a hibrid elektromosaké (HEV) 15 százalék maradt, a plug-in hibridek (PHEV) 5 százaléka szintén nem változott, míg a teljesen elektromos járműveké (BEV) 7-ről 8 százalékra emelkedett. Adataik szerint Magyarországon ma már több mint 82 ezer elektrifikált jármű fut az utakon.

Az importőr emlékeztetett arra: piacvezető pozíciójának megtartása mellett célkitűzése volt, hogy növeli a BEV- és PHEV-értékesítést. Az idén ezt elsősorban modellfrissítések szolgálták, de a 2026-os évben a modellpaletta drasztikusan megújul, nyolc új Toyota modell érkezik, öntöltő hibridek és elektromos modellek. Magyarországon a teljes személyautó-piacon a tisztán elektromos járművek aránya eltérő a különböző szegmensekben, a D-SUV-ok kategóriájában a legmagasabb, októberig már elérte a BEV-arány a 21 százalékot, a közép- és felsőközép-kategóriában 12 százalék, a B-SUV-ok eladásainál például 8 százalék. Új modelljeivel a Toyota elsősorban ezekben a szegmensekben erősíti a termékpalettát.

Advertisement

A Toyota Central Europe – Hungary Kft. régiós importőr cég, az idén november közepéig 141 ezer Toyota és 17,1 ezer Lexus eladásában működött közre, ezzel a Toyota európai eladásaiból 13,5 százalékkal, a Lexus eladásaiból 22 százalékkal vette ki a részét. Éves árbevétele 2024-ben a nyilvános cégadatok szerint meghaladta a 207 milliárd forintot. A Toyota japán autógyártó szeptember végével mintegy 7,13 millió jármű értékesítésével vezette a világszintű eladásokat, csoportszinten pedig – a Toyota, a Lexus, a Daihatsu és a Hino márkákat is beleértve – 8,4 millió darabot meghaladó értékesítéssel globálisan az első számú autógyártó volt.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák