

Zöld Közlekedés
Magyar gyártású e-buszokkal csökken Balatonfüred szén-dioxid-kibocsátása
Három új elektromos autóbuszt állítottak üzembe Balatonfüred helyi közlekedésében.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Három új, Ikarus 120e típusú, tisztán elektromos meghajtású autóbuszt állított üzembe a MÁV-csoport csütörtökön Balatonfüred helyi közlekedésében a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld busz programjának támogatásával – írja az alternativenergia.hu. A MÁV-csoport előzetes tájékoztatása szerint a 474 millió forint értékű fejlesztéssel a tóparti város teljes helyi járati flottája megújul. Bóka István (Fidesz-KDNP), Balatonfüred polgármestere a buszok csütörtöki átadása alkalmából a helyi pályaudvaron tartott sajtótájékoztatón örömét fejezte ki, hogy a városban az elmúlt években megújult a vasútállomás és az autóbusz-pályaudvar környéke, villamosították az észak-balatoni vasútvonal főváros felé tartó szakaszát, most pedig a helyi járati autóbusz-flottában jelennek meg elektromos autóbuszok. A polgármester kiemelte: a Balatonfüreden a MÁV a helyi tömegközlekedési szolgáltató, az új buszok pedig egyrészt szolgálják a nyári idegenforgalmat, másrészt a helyieket is, akik egész évben használják a közösségi közlekedést. Kunfalvi Gábor, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. zöld mobilitási irodavezetője elmondta: a projektben összesen húsz elektromos autóbuszt adnak át, ebből három érkezett Balatonfüredre.
A Zöld busz program célja a közlekedés és a közösségi közszolgáltatások zöldítése, a három új balatonfüredi elektromos autóbusz 1300 fa éves szén-dioxid megkötését váltja ki – mutatott rá. Deme Krisztián Szabolcs, az MVM Energetika Zrt. ügyfélkapcsolati vezérigazgató-helyettese ismertette: a vállalatcsoporthoz tartozó MVM Mobiliti Magyarország piacvezető elektromosautó-töltő szolgáltatója, több mint 360 flottapartnert, több mint ezer nyilvános töltőállomást és több mint 150 ezer regisztrált ügyfelet szolgál ki. Közölte: a Balatonfüreden kiépített töltőállomásaik amellett, hogy a közösségi közlekedést szolgálják, a szükséges szerződéses keretrendszer megkötését követően rendelkezésre állnak majd magánszemélyek és kisáruszállítók részére is.
Sipos Zoltán, az Electrobus Europe Zrt. cégvezetője elmondta: a három harmadik generációs, teljesen elektromos meghajtású Ikarus 120e típusú, 12 méteres alacsonypadlós városi autóbuszon 86-an tudnak utazni, 314 kilowattórás akkumulátora akár 300 kilométer megtételére is alkalmas.
Hozzátette: a Balatonfüreden forgalomba állított típusból már négy országban több mint 70 darab szállítja az utasokat. Kovács Attila, a MÁV Személyszállítási Zrt. autóbuszos műszaki főigazgatója kiemelte: társaságuk célként tűzte ki, hogy 2050-re elérjék az energiasemlegességet, ezt szolgálja ez a beruházás is. A Zöld busz programban az első negyedévben átadott, a balatonfürediekkel megegyező típusú, négy Ikarus 120e busz már 63 ezer kilométert tett meg, és mintegy 47 tonna szén-dioxid-kibocsátásától védte meg a környezetet – mondta. Hozzátette: a korábban Balatonfüreden szolgáló három dízelüzemű autóbusz évente mintegy 140 ezer kilométert fut, így az új, elektromos buszok csak a tóparti városban 96 tonnával csökkentik az éves szén-dioxid-kibocsátást. Kontrát Károly, a térség fideszes országgyűlési képviselője örömét fejezte ki, hogy magyar gyártó buszai érkeztek Balatonfüredre, ahol a korábbinál korszerűbb és kényelmesebb szolgálatatást nyújtanak.

Zöld Közlekedés
Elektromos autók és fenntartható technológiák: fontos mérföldkő a BMW debreceni gyára
7,7 százalékkal több új személyautót helyeztek forgalomba az idei első kilenc hónapban.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Magyarországon összesen 95 946 új személyautót helyeztek forgalomba az idei első kilenc hónapban, 7,7 százalékkal többet, mint 2024 hasonló időszakában – közölte az alternativenergia.hu. Az elektromos autók piaca kifejezetten erősödött az év során, 8028 tisztán elektromos jármű került forgalomba. A bővülést elsősorban az állami támogatási program és a folyamatosan szélesedő modellkínálat okozta, amelyek érdemben élénkítették a keresletet. Az év első kilenc hónapjában ugyanakkor az elektromos személyautók piaci részesedése 8,4 százalék volt, tehát továbbra sem éri el a 10 százalékos küszöböt – ismertette az MGE. A kis haszonjárművek szegmensében visszaesés történt; összesen 17 030 kishaszongépjárművet regisztráltak az első három negyedévben, 7,4 százalékkal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában. Az első kilenc hónapban Magyarországon 3707 nagy haszonjárművet helyeztek forgalomba, ami 12,2 százalékos csökkenés 2024 azonos időszakához képest. A visszaesés hátterében továbbra is a gazdasági bizonytalanságok és a megemelkedett költségszint állhat; a magas üzemanyagárak és a drágább finanszírozás miatt a vállalatok inkább a meglévő járműpark fenntartására koncentrálnak, és óvatosabban ütemezik a flotta megújítását – jelezte az egyesület.
A forgalomba helyezett autóbuszok száma 462 volt az első három negyedévben, 25,9 százalékkal több, mint az előző év hasonló időszakában. A növekedés részben a beszerzési ciklusok és közbeszerzések lefutásához, valamint a tavalyi alacsonyabb bázishoz köthető, így a piaci élénkülés most koncentráltabban jelentkezett – írták. Az új motorkerékpárok száma 6151 volt, a piac a hosszú ideje tartó pozitív trend után csökkent 3,1 százalékkal, de egy ekkora visszaesés a piac normális működésének része az egyesület szerint. Az MGE kifejtette: az Európai Unióban 2025-ben szigorodtak az autógyártókra vonatkozó kibocsátási normák, miközben a belső égésű motorok fokozatos kivezetése továbbra is napirenden van. Ugyanakkor a gyártók egyre inkább több technológia párhuzamos fejlesztésében látják a jövőt. Az elektromos autók terjedését továbbra is befolyásolják a magas fejlesztési költségek, a nyersanyaghiány és az európai akkumulátoripar “gyermekbetegségei”. Bár 2025-ben több európai gigagyár – például a Debrecenben épülő CATL-üzem – előrehaladott fázisba lépett, a teljes termelési kapacitás még nem állt fel, így az ellátás egyelőre akadozik.
A technológiai irányok is differenciálódnak: ismét előtérbe kerültek a Range Extender típusú rendszerek, amelyek kis belső égésű motorral töltik az akkumulátort menet közben. Emellett a szintetikus üzemanyagok fejlesztése is erősödik, amit több európai gyártó is támogat, és amelyek lehetőséget adnak a meglévő belső égésű motorok fenntarthatóbb működtetésére. Magyarország autóipara 2025-ben továbbra is kiemelt szerepet játszik Európában. A BMW debreceni gyára az utolsó negyedévben kezdi meg a teljes értékű termelést, ami fontos mérföldkő az elektromos autógyártás hazai fejlődésében. Emellett az ország beszállítói ipara is bővül, különösen az elektromos komponensek területén – mutatott rá az értékelésében az MGE.
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Magyarország több áramot termel, mint amennyit fogyaszt – áttörés a megújulókban
-
Otthon7 nap telt el a létrehozás óta
Luxusnégyzetméterek Budán: akár 2 millió forint is lehet az ára
-
Zöld Energia3 nap telt el a létrehozás óta
Geotermikus energia a gáz helyett: új korszak kezdődik az energiarendszerben
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás óta
Kommunális hulladék: a rendszer változatlanul működik, bírságolás nincs
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Kisiskolások fedezték fel Bécs városi természetének sokszínűségét