Zöld Közlekedés
Milyen hatással vannak a drónok a madarakra?

Azt már tudjuk, hogy a madarak lelkesen támadják a drónokat. A továbbiakból az is kiderül, mit fontos még tudnunk a drónok és a madarak kapcsolatáról.
Amikor októberben megjelent egy videó amelyben egy ölyv kiiktat egy drónt, sokan örültek a madár győzelmének. Minden bizonnyal van abban valami kielégítő, ahogy a természet rátapos néha a technológia kisujjára. De ez a jóleső érzés nem feltétlenül csak a természetszeretetünkből fakad, hanem talán saját magánéletünket féltjük az egyre terjedő megfigyelésre alkalmas eszközöktől.
Bármi is legyen az ok, ahogy a drónok felemelkedése egyre inkább elkerülhetetlen, felmerül a kérdés, hogy a jelenlétük hogyan befolyásolja a madarakat.
Van e szabályozás a drónokra?
A Légügyi Hivatal egy kedves munkatársa segített a kérdés megválaszolásában, együttműködését ezúton is köszönjük.
Magyarországon minden pilóta nélküli légijármű – függetlenül a felhasználás céljától – a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény hatálya alá tartozik.
Pillanatnyilag a pilóta nélküli légijárművek vonatkozásában egységes szabályozási háttér nem áll rendelkezésre. A jogszabály hatálybalépéséig a Légügyi Hivatalnál munkacsoport foglalkozik a szakmai háttér kidolgozásával. Az átmeneti időszakban a Hivatal egyedi elbíráláson alapuló engedélyezési eljárást alkalmaz, a jelenleg hatályban lévő légiközlekedési jogszabályok figyelembevételével, melyek a Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján a megtalálhatók. A jelenlegi szabályozási keretek között az emberek fölötti és az éjszakai repülést nem engedélyezett.
A pilóta nélküli légijárművel történő munkavégzéshez egy eseti vagy korlátozott légtér engedély iránti kérelmet kell benyújtani. A tevékenységi engedély maximálisan három hónapra adható ki, amely az érvényesség időtartamán belül kiterjeszthető, illetve a még érvényes engedély meghosszabbítható. A munkavégzéshez szükséges légtér engedélyek munkaterületenként kerülnek kiadásra.
Ami a kizárólag magáncélú – hobbi célú – felhasználást illeti, külön hatósági engedély beszerzését pillanatnyilag nem igényli. Ugyanakkor, a légijármű tulajdonosát teljes körű büntetőjogi felelősség terheli a használat során bekövetkező balesetekért, anyagi kár okozásáért, a légiközlekedés szabályainak megsértéséért. Ennek elkerülése érdekében, és figyelemmel az engedélyköteles tevékenységek végrehajtásának feltételeire, kifejezetten ajánlott az eszközt a tulajdonos birtokában lévő területen használni, a más természetes vagy jogi személy tulajdonában lévő, illetve közterületeket elkerülni, az emberek fölötti repüléstől pedig szigorúan tartózkodni.
Vannak olyan helyek ahol a drónok be vannak tiltva?
Az Egyesült Államokban 2014. június 9. óta a nemzeti parkok területén a vadvilág nyugalmának megzavarása miatt betiltották a drónokat. Az Európai Unión belül nincs tudomásunk hasonló szabályozásról.
Okozhatnak kárt a drónok a madarakban?
Egyelőre nem ismertek drón által okozott madárpusztulásos esetek, a hosszú távú hatások viszont még nem ismertek. Most olyan területre merészkedünk, ahol az élővilág még nincs hozzászokva ahhoz, hogy emberi zavarással találkozzon. A youtube-on is lehet olyan amatőr videókat találni, ahol az ügyetlen kormányzás vagy a puszta kíváncsiságnak köszönhetően a madarakat egyértelműen zavarja a drón jelenléte. Ez akár a fészkelés meghiúsulásához is vezethet. Az biztos, hogy a drónok számíthatnak a territoriális madarak támadásaira, mint amilyen a cikk elején említett videóban is és ebben a videóban is látható. A hobbiként használt drónokkal szemben, melyek még nem elég nagyok vagy erősek ahhoz, hogy „túléljenek” egy légi támadást, a madarak nyerő pozícióban vannak. Ám nem lehet tudni, hogy ezek a madarak csak a szerencsének köszönhetik-e, hogy sértetlenül megúszták, vagy a gépek egyes tartozékai – mint például a fedetlen propellerek – akár meg is sebesíthetik őket.
Tudnak segíteni a drónok a madaraknak?
A drónoknak hatalmas természetvédelmi haszna is van. Rendkívül izgalmas az a lehetőség, hogy eljuthatunk különböző helyekre anélkül, hogy az autóval vagy gyalogosan történő odajutás hatásaival számolnunk kellene. Egyes kutatók így megfigyelhetnek fészkeket vagy lombozat nyújtotta élőhelyeket tisztes távolságból, amely a fáramászásnál lényegesen kevesebb zavarást okoz. Egy amerikai biológus, Leanne Hanson jelenleg egy olyan drónnal végzi a kutatásait, mely infravörös érzékelők segítségével számlálja és vizsgálja a kanadai darvak és az ürömfajdok létszámának alakulását – tisztes távolságból.
A drónokat orvvadászok lebuktatására is lehet használni.
Amit még fontos megemlíteni, hogy a terepi biológusok egy része rendszeresen kényszerül kicsi, kevésbé biztonságos repülőgépekbe, hogy az élőhelyeket madártávlatból mérjék fel. És bár nem gondolnánk, de ezek a felmérések nem minden esetben végződnek szerencsésen, az elmúlt 60 évben 60 terepi biológus halt bele ilyen repülőszerencsétlenségbe. Az ilyen balesetek elkerülésére szintén alkalmasak a drónok.
Lehetnek madárbarát drónok?
Az amerikai nemzeti parkokat leszámítva, egyelőre nincsenek tervek arra vonatkozóan, hogy a drónokat csak egyes légterekben engedélyeznék. Így a madarak a jővőben egyre több drónnal fognak találkozni. Ezt figyelembe véve reméljük, hogy a törvényalkótók figyelmmel kísérik a drónok méretét, zajszintjét és azt, hogy milyen területeket hódíthatnak meg ezek a gépek. Addig is, a hobbiként drónt használók elleshetnek madárbarát trükköket a kutatóktól. A nehéz rotorlapátokat el kell rejteni, hogy egy esetleges ütközés esetén ne sértse meg a madarakat. A gépek nem kerülhetnek túl közel a madarakhoz – különösen a territoriális fajokhoz – és a használóknak figyelniük kell a zajszintre is, főleg madárcsapatok vagy fészkelő madarak esetén. A jövőben talán okosabb drónjaink is lesznek, hiszen már most kísérleteznek olyanokkal, melyek óvatosabban reagálnak egyes akadályokra, ami hosszútávon megvédheti a madarakat.
Mit tartogat a jövő?
Ami a környezetvédelmi aspektust illeti, a készülő jogszabály erre nem fog kiterjedni, tekintettel arra, hogy egyéb jogi normák, amelyek a légtér használatára vonatkoznak, szabályozzák azt – tudtuk meg a Légügyi Hivatal munkatársától. Vannak ún. környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek, ahová csak bizonyos feltételek teljesülése esetén repülhetnek be légijárművek, független attól, hogy pilóta nélküli, vagy ún. hagyományos légijárművekről beszélünk-e.
Az élővilágot érintő kérdésekről egyelőre nem szól a fáma. Az, hogy a madarakról valaha lesz-e említés a szabályozásban, nem tudhatjuk, de ez valószínűleg akkor fog csak kialakulni, mikor az egyre több légijármű érzékelhető zavarást fog okozni.
Egyelőre, legalábbis a videók tanulságai alapján, még mindig a madarak kerülnek ki győztesen egy-egy ilyen összecsapásból.
http://www.mme.hu/

Zöld Közlekedés
400 km/órás álomvasút és zöld technológia: így formálja át a jövőt az orosz vasútfejlesztés
Jövőre megkezdődik az első orosz hidrogénüzemű vonat menettesztelése a Szahalin félszigeten.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A TMH a héten mutatta be a nagy közönégnek az orosz járműipar első hidrogénüzemű személyvonat koncepcióját – írja az alternativenergia.hu. A TMH, az Oroszországi Vasutak (RZSD), a Roszatom állami nukleáris energetikai vállalat és a szahalini önkormányzat összefogásával fejlesztett vonatokat két- és háromkocsis változatban tervezik, ezek egymással összekapcsolhatók. A háromkocsis vonat menettávolsága a gyártó tájékoztatója szerint hidrogénnel 487 kilométer, az energiatárolókkal pedig további 40 kilométer, a kétkocsisé hidrogénnel 725 kilométer, az energiatárolókkal 80 kilométer lesz. “A tervek szerint januárra kell megkapnunk az egész rendszert. A vonat műszaki megoldásainak tervezői dokumentációja lezárult, hozzákezdtünk a karosszéria megépítéséhez. Számításaink szerint a tesztelését a következő év végéig megkezdjük” – mondta Lipa az MTI-nek a kipróbálás ütemezésére vonatkozó kérdésére.
Oleg Belozjorov, az RZSD vezérigazgatója a szentpétervári fórumon pénteken azt hangoztatta, hogy a Moszkva és az orosz “északi főváros” között kiépítendő nagysebességű vasúti pályán a vonatokat a jövőben mozdonyvezető nélkül fogják járatni, a vonatot mesterséges intelligencia fogja irányítani. Belozjorov bejelentette, hogy a napokban megkezdődik Belij Krecset (Fehér Vadászsólyom) névre keresztelt szerelvények összeszerelése a Szinara csoporthoz tartozó Uralszkije Lokomotyivi üzemében. Oroszország leendő leggyorsabb vonata a várakozások szerint elérheti az óránkénti 400 kilométeres csúcssebességet. Az expón a Nacprojektsztroj holding bemutatta a vonat közlekedéséhez szükséges NGP 4.0-s ballasztmentes pályarendszerhez készült, nagyszilárdságú, előfeszített vasbeton sínlemezét, amelynek gyártását jövő tavasszal kezdik, a sorozatgyártására a harmadik negyedévben térnek át.
A héten jelentették be, hogy az RZSD Novokuznyeckből megkapta az Jevraz bányászati és fémipari vállalattól az első, hétezer tonnányi szállítmányt lefektetendő sínekből. A Moszkva-Szentpétervár nagysebességű vasútvonal első szakaszához több mint 160 ezer tonna sínterméket terveznek felhasználni. Az első szakaszt 2028-ra tervezik üzembe helyezni. Az utazás Moszkva központjából Szentpétervárra két és egy negyed óra lesz. A leggyorsabb vasúti összeköttetést eddig a 2009 óta működő, 250 kilométeres sebességet meghaladni képes, a Siemens által legyártott Szapszan (Vándorsólyom) villamos motorvonat biztosította, amely a 650 kilométeres távolságot három és háromegyed óra alatt teszi meg.
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Minden háztartást érint az új szabályozás, ahol napelem működik!
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Mérnöki csoda, természetes megoldás: 40 éves a Balaton védőbástyája
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
Ősi kőzetek árulták el: 410 millió éve vált oxigéndússá a Föld légköre
-
Zöld Közlekedés21 óra telt el a létrehozás óta
400 km/órás álomvasút és zöld technológia: így formálja át a jövőt az orosz vasútfejlesztés
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás óta
Erdőtüzek után: Spanyolország hadat üzen a klímavészhelyzetnek
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés