Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Milyen hatással vannak a drónok a madarakra?

Létrehozva:

|

Azt már tudjuk, hogy a madarak lelkesen támadják a drónokat. A továbbiakból az is kiderül, mit fontos még tudnunk a drónok és a madarak kapcsolatáról.

Amikor októberben megjelent egy videó amelyben egy ölyv kiiktat egy drónt, sokan örültek a madár győzelmének. Minden bizonnyal van abban valami kielégítő, ahogy a természet rátapos néha a technológia kisujjára. De ez a jóleső érzés nem feltétlenül csak a természetszeretetünkből fakad, hanem talán saját magánéletünket féltjük az egyre terjedő megfigyelésre alkalmas eszközöktől.

Bármi is legyen az ok, ahogy a drónok felemelkedése egyre inkább elkerülhetetlen, felmerül a kérdés, hogy a jelenlétük hogyan befolyásolja a madarakat.

 

Van e szabályozás a drónokra?

 

Advertisement

A Légügyi Hivatal egy kedves munkatársa segített a kérdés megválaszolásában, együttműködését ezúton is köszönjük.

Magyarországon minden pilóta nélküli légijármű – függetlenül a felhasználás céljától – a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény hatálya alá tartozik.

Pillanatnyilag a pilóta nélküli légijárművek vonatkozásában egységes szabályozási háttér nem áll rendelkezésre. A jogszabály hatálybalépéséig a Légügyi Hivatalnál munkacsoport foglalkozik a szakmai háttér kidolgozásával. Az átmeneti időszakban a Hivatal egyedi elbíráláson alapuló engedélyezési eljárást alkalmaz, a jelenleg hatályban lévő légiközlekedési jogszabályok figyelembevételével, melyek a Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján a megtalálhatók. A jelenlegi szabályozási keretek között az emberek fölötti és az éjszakai repülést nem engedélyezett.

A pilóta nélküli légijárművel történő munkavégzéshez egy eseti vagy korlátozott légtér engedély iránti kérelmet kell benyújtani. A tevékenységi engedély maximálisan három hónapra adható ki, amely az érvényesség időtartamán belül kiterjeszthető, illetve a még érvényes engedély meghosszabbítható. A munkavégzéshez szükséges légtér engedélyek munkaterületenként kerülnek kiadásra.

Ami a kizárólag magáncélú – hobbi célú – felhasználást illeti, külön hatósági engedély beszerzését pillanatnyilag nem igényli. Ugyanakkor, a légijármű tulajdonosát teljes körű büntetőjogi felelősség terheli a használat során bekövetkező balesetekért, anyagi kár okozásáért, a légiközlekedés szabályainak megsértéséért. Ennek elkerülése érdekében, és figyelemmel az engedélyköteles tevékenységek végrehajtásának feltételeire, kifejezetten ajánlott az eszközt a tulajdonos birtokában lévő területen használni, a más természetes vagy jogi személy tulajdonában lévő, illetve közterületeket elkerülni, az emberek fölötti repüléstől pedig szigorúan tartózkodni.

Advertisement

 

Vannak olyan helyek ahol a drónok be vannak tiltva?

Az Egyesült Államokban 2014. június 9. óta a nemzeti parkok területén a vadvilág nyugalmának megzavarása miatt betiltották a drónokat. Az Európai Unión belül nincs tudomásunk hasonló szabályozásról.

 

Okozhatnak kárt a drónok a madarakban?

Advertisement

Egyelőre nem ismertek drón által okozott madárpusztulásos esetek, a hosszú távú hatások viszont még nem ismertek. Most olyan területre merészkedünk, ahol az élővilág még nincs hozzászokva ahhoz, hogy emberi zavarással találkozzon. A youtube-on is lehet olyan amatőr videókat találni, ahol az ügyetlen kormányzás vagy a puszta kíváncsiságnak köszönhetően a madarakat egyértelműen zavarja a drón jelenléte. Ez akár a fészkelés meghiúsulásához is vezethet. Az biztos, hogy a drónok számíthatnak a territoriális madarak támadásaira, mint amilyen a cikk elején említett videóban is és ebben a videóban is látható. A hobbiként használt drónokkal szemben, melyek még nem elég nagyok vagy erősek ahhoz, hogy „túléljenek” egy légi támadást, a madarak nyerő pozícióban vannak. Ám nem lehet tudni, hogy ezek a madarak csak a szerencsének köszönhetik-e, hogy sértetlenül megúszták, vagy a gépek egyes tartozékai – mint például a fedetlen propellerek – akár meg is sebesíthetik őket.

 

Tudnak segíteni a drónok a madaraknak?

A drónoknak hatalmas természetvédelmi haszna is van. Rendkívül izgalmas az a lehetőség, hogy eljuthatunk különböző helyekre anélkül, hogy az autóval vagy gyalogosan történő odajutás hatásaival számolnunk kellene. Egyes kutatók így megfigyelhetnek fészkeket vagy lombozat nyújtotta élőhelyeket tisztes távolságból, amely a fáramászásnál lényegesen kevesebb zavarást okoz. Egy amerikai biológus, Leanne Hanson jelenleg egy olyan drónnal végzi a kutatásait, mely infravörös érzékelők segítségével számlálja és vizsgálja a kanadai darvak és az ürömfajdok létszámának alakulását – tisztes távolságból.

A drónokat orvvadászok lebuktatására is lehet használni.

Advertisement

Amit még fontos megemlíteni, hogy a terepi biológusok egy része rendszeresen kényszerül kicsi, kevésbé biztonságos repülőgépekbe, hogy az élőhelyeket madártávlatból mérjék fel. És bár nem gondolnánk, de ezek a felmérések nem minden esetben végződnek szerencsésen, az elmúlt 60 évben 60 terepi biológus halt bele ilyen repülőszerencsétlenségbe. Az ilyen balesetek elkerülésére szintén alkalmasak a drónok.

 

Lehetnek madárbarát drónok?

Az amerikai nemzeti parkokat leszámítva, egyelőre nincsenek tervek arra vonatkozóan, hogy a drónokat csak egyes légterekben engedélyeznék. Így a madarak a jővőben egyre több drónnal fognak találkozni. Ezt figyelembe véve reméljük, hogy a törvényalkótók figyelmmel kísérik a drónok méretét, zajszintjét és azt, hogy milyen területeket hódíthatnak meg ezek a gépek. Addig is, a hobbiként drónt használók elleshetnek madárbarát trükköket a kutatóktól. A nehéz rotorlapátokat el kell rejteni, hogy egy esetleges ütközés esetén ne sértse meg a madarakat. A gépek nem kerülhetnek túl közel a madarakhoz – különösen a territoriális fajokhoz – és a használóknak figyelniük kell a zajszintre is, főleg madárcsapatok vagy fészkelő madarak esetén. A jövőben talán okosabb drónjaink is lesznek, hiszen már most kísérleteznek olyanokkal, melyek óvatosabban reagálnak egyes akadályokra, ami hosszútávon megvédheti a madarakat.

 

Advertisement

Mit tartogat a jövő?

Ami a környezetvédelmi aspektust illeti, a készülő jogszabály erre nem fog kiterjedni, tekintettel arra, hogy egyéb jogi normák, amelyek a légtér használatára vonatkoznak, szabályozzák azt – tudtuk meg a Légügyi Hivatal munkatársától. Vannak ún. környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek, ahová csak bizonyos feltételek teljesülése esetén repülhetnek be légijárművek, független attól, hogy pilóta nélküli, vagy ún. hagyományos légijárművekről beszélünk-e.

Az élővilágot érintő kérdésekről egyelőre nem szól a fáma. Az, hogy a madarakról valaha lesz-e említés a szabályozásban, nem tudhatjuk, de ez valószínűleg akkor fog csak kialakulni, mikor az egyre több légijármű érzékelhető zavarást fog okozni.

Egyelőre, legalábbis a videók tanulságai alapján, még mindig a madarak kerülnek ki győztesen egy-egy ilyen összecsapásból.
http://www.mme.hu/

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Az Egyesült Királyságban 12. hónapja csökkent zsinórban a járműgyártás

Az éves szintű visszaesés 11,6 százalék volt a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) honlapjára fölkerült adatok szerint.

Létrehozva:

|

Szerző:

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

A múlt hónapban 82 178 járművet gyártottak az Egyesült Királyságban. Ebből a belföldi piacra – éves összevetésben – 22,3 százalékkal kevesebb, 18 401 készült, míg a kivitel 8 százalékkal, 63 777-re zsugorodott. Az EU továbbra is a brit személygépkocsik fő célpiaca, ide irányult az export 53,5 százaléka. A második helyen az Egyesült Államok állt 19,7 százalékkal, a harmadikon pedig Kína, 6,3 százalékkal. Az EU-ba 9,6 százalékkal, Kínába pedig 10,9 százalékkal csökkentek a szállítások februárban, miközben az Egyesült Államokba 34,6 százalékkal megugrottak. Az Egyesült Királyságban 27 398 elektromos járművet és hibridet gyártottak februárban, ami 5,6 százalékkal kevesebb a tavaly februárinál.

Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák