

Zöldinfó
2030-ra az élőhelyek 30 százalékát, 2050-re pedig a 90 százalékát helyre kell állítani
Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén rendeletjavaslatot fogadott el, amely szerint a tagállamoknak egyre több, 2030-ra legalább 30, 2040-re legalább 60, 2050-re pedig legalább 90 százaléknyi leromlott ökológiai állapotú élőhelyet kell helyreállítaniuk – tájékoztatott az uniós parlament kedden.
A 329 szavazattal, 275 ellenében és 24 tartózkodás mellett elfogadott rendeletjavaslat a természet helyreállításán túl elő kívánja segíteni a klímaváltozással és a biológiai sokféleséggel kapcsolatos uniós kötelezettségek teljesítését, valamint az élelmezésbiztonság javítását. Célja, hogy a tagállamok 2030-ra visszaállítsák a jó ökológiai állapotot a rendelet hatálya alá tartozó élőhelyek, köztük az erdők, gyepterületek, vizes élőhelyek, folyók, tavak és korallágyak legalább 30 százalékán, 2040-re legalább 60 százalékán, 2050-re pedig legalább 90 százalékán. Ennek során elsőbbséget élveznek majd a Natura 2000 védettség alá volt területek – írták. A tagállamoknak gondoskodniuk kell a már regenerálódott területek állapotromlásának megakadályozásáról, valamint nemzeti helyreállítási terveket kell elfogadniuk a kitűzött célok teljesítésére.
A mezőgazdasági termelésbe bevont élőhelyek fajgazdagságának helyreállítása érdekében a tagállamoknak javítaniuk kell a gyepterületek lepkepopuláció-indexén, a nagy biodiverzitású tájképi elemekkel rendelkező mezőgazdasági földterületek arányán, valamint a szántóföldek ásványi talajában található szervesszén-készleten. Mivel a madarak jól jelzik egy adott terület biológiai sokféleségének általános állapotát, a mezőgazdasági területek madárpopulációira vonatkozó mutató javítására is intézkedéseket kell hozni. A rendeletjavaslat azt is célozza, hogy a tagállamok 2030-ra állítsák helyre a mezőgazdasági hasznosítású lecsapolt tőzeglápok legalább 30 százalékát, majd 2040-ig 40 százalékát, 2050-ig pedig 50 százalékát elárasztás útján. Az elárasztási kötelezettség nem vonatkozik a mezőgazdasági termelőkre és a földtulajdonos magánszemélyekre, teljesítése önkéntes alapú marad – írták.
A rendeletbe vészfékmechanizmus épül azokra az esetekre, ha valamilyen rendkívüli körülmény miatt az EU élelmezésbiztonságát veszélyeztetné a mezőgazdasági ökoszisztémákra előírt célértékek teljesítése – emelték ki. A tagállamoknak legalább 25 ezer kilométeres folyószakaszon biztosítaniuk kell a víz szabad áramlását, felszámolva a mesterséges akadályokat, valamint gondoskodniuk kell arról, hogy a városi zöldterület és a városi lombkorona-fedettség nettó mértékben ne csökkenjen a területükön. A rendeletjavaslat végezetül legalább hárommilliárd fa ültetését írja elő.

Zöldinfó
Nem fogod elhinni, milyen felszereltségű kukásautók járnak már a Tisza-tónál
10 új kukásautó állt szolgálatba Tiszafüreden és térségében.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. átfogó fejlesztési programot indított a hazai hulladékszállítás modernizálására, a következő években mintegy ezer új hulladékszállító járművel bővíti flottáját, az idén több mint száz jármű kerül a regionális szolgáltatókhoz, ennek részeként Tiszafüred és térségének 10 új kukásautót adtak át, amelyeket hétfőn mutattak be – közölte az alternativenergia.hu. A közleményben hangsúlyozták, a MOHU Zrt. országos járműparkjának bővítése, korszerűsítése jelentős lépés egy tisztább, fenntarthatóbb jövő felé. A tiszafüredi térség hulladékkezelését végző NHSZ Tisza Nonprofit Kft. flottájában a közelmúltban tíz darab új, Mercedes gyártmányú kukásautó állt szolgálatba. Az új kukásautók mind EURO 6E környezetvédelmi besorolású, csökkentett károsanyag-kibocsátású Mercedes modellek, a járművek holttérfigyelővel, kamerarendszerrel, biztonsági lassítóval vannak felszerelve, a dolgozók munkáját klimatizált, tágas és kényelmes utastérrel támogatják – ismertették a közleményben.
Belkó Roland, az NHSZ Tisza Kft. ügyvezetője a közleményben kiemelte, átlagosan 20 éves járműállományt válthattak le most, a modern járművek pedig nemcsak biztonságosabbak, de üzemeltetésük gazdaságosabb és hatékonyabb. Runtág Tivadar, a MOHU Zrt. operatív igazgatója a közleményben hangsúlyozta, a vállalat országos szinten folytatja a flotta megújítását, a tiszafüredi, egymilliárd forintot is meghaladó fejlesztés ennek a programnak a része. A hulladékgazdálkodás megújításának egyik kulcsa a fiatal, korszerű géppark, amely elengedhetetlen a hatékonyság és a fenntarthatóság szempontjából – fűzte hozzá az operatív igazgató. Ujvári Imre, Tiszafüred polgármestere a közleményben rámutatott arra, hogy a Tisza-tó fővárosaként városuk elkötelezett a fenntarthatóság és a környezetvédelem mellett. Ezért különösen fontos számukra, hogy a MOHU Zrt. és az NHSZ Tisza Zrt. együttműködésével most új kukásautók állhattak szolgálatba a térségben.
-
Otthon5 nap telt el a létrehozás óta
Épületeink energiahasználata a technológiai szemléletváltáson múlik
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
400 km/órás álomvasút és zöld technológia: így formálja át a jövőt az orosz vasútfejlesztés
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
Nem fogod elhinni, milyen felszereltségű kukásautók járnak már a Tisza-tónál
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Elektromos járművek és szigorú szabályok: így lett Hollandia uniós zöldpélda
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Erdőtüzek után: Spanyolország hadat üzen a klímavészhelyzetnek